Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
757912_0001.png
757912_0002.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. november 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.ism.dk
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 19. oktober 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 15 (BOU alm. del).
KMU/ J.nr. 2009-7752
Spørgsmål nr. 15:”Ministeren bedes oplyse, hvad regeringen vil gøre for at imødekomme ud-fordringen med langt flere demente ældre?”
Svar:Der bliver fremover flere ældre, blandt andet på baggrund af, at danskernesgennemsnitlige levealder er stigende. Flere ældre betyder med al sandsyn-lighed også flere demente. Demens er en sygdom, der har store konsekven-ser for den demente selv og for deres pårørende. Blandt andet derfor hardemensområdet fået et markant kvalitetsløft i regeringens tid.Siden 2003 har regeringen sammen med Dansk Folkeparti i finanslovsaftalersamlet afsat ca. 140 mio. kr. målrettet til udvikling og forbedring af indsatsenpå demensområdet. Midlerne er blandt andet anvendt til efteruddannelse afplejepersonale, nedbringelse af magtanvendelse gennem kurser i socialpæ-dagogiske metoder og forsøg med forbedring af boligindretning, udvikling afdag- og aflastningstilbud for demente og pårørende samt en målrettet ind-sats for større sammenhæng i demensindsatsen imellem henholdsvis sund-heds- og socialsektor.Herudover kan jeg nævne sundhedsaftalerne, der skal sikre sammenhæng ipatientforløb på tværs af region og kommune. De første erfaringer medsundhedsaftalerne er positive, og det forventes, at den næste generation afsundhedsaftaler i endnu højere grad vil styrke samarbejdet mellem aktører-ne - sygehusvæsenet, de praktiserende læger og kommunerne - hvilketogså vil komme patienter med en demenssygdom til gavn.
2
Foruden de midler, som er blevet afsat specifikt til demensområdet, har detsamlede ældreområde generelt fået et betydeligt økonomisk løft i regerin-gens tid. Jeg vil i den forbindelse gerne fremhæve investeringer i velfærds-teknologi, som skal lette arbejdet i ældresektoren og frigive tid til den direkteomsorg for de svageste ældre, såsom demente.Endvidere vil jeg henvise til, at kommunalreformen har styrket kommunerne,også i forhold til demensindsatsen. Indsatsen, herunder ikke mindst i forholdtil forebyggelse, er efter reformen forankret i nu 98 kommuner af en robuststørrelse, hvor et større borgergrundlag giver mulighed for en skærpet fagligindsats også på demensområdet.Endelig vil jeg henvise til, at reglerne i serviceloven om anvendelse af magtoverfor eksempelvis demente vil blive revideret i indeværende folketings-samling. I den forbindelse vil regeringen lægge op til en lempelse af de nu-værende regler, for så vidt angår anvendelsen af teknologiske redskaber,såsom et GPS-system eller en chip. Det er systemer, som kan lokalisere enbortkommen dement eller alarmere personale eller pårørende, hvis den de-mente er ved at forvilde sig bort. Dermed skabes større tryghed for bådepårørende og personale, samtidig med at den dementes bevægelsesfrihedbevares.For så vidt angår indsatsen i forhold til boliger, som er egnede til demente,henviser jeg til svar på Boligudvalgets spørgsmål nr. 18 (alm. del).Disse eksempler viser, at rammerne for, at kommunerne kan løfte udfordrin-gerne på demensområdet, er styrket markant over en årrække, dels i form afstørre og dermed stærkere kommuner, dels et solidt regelsæt og dels detilførte midler over den seneste årrække, som har medført blandt andet etuddannelsesmæssigt kvalitetsløft på området. KL har i forbindelse med DetFælleskommunale Kvalitetsprojekt tidligere i år også konkluderet, at kom-munerne yder en god og målrettet demensindsats.Denne gode udvikling skal fortsætte. Parterne bag aftalen om finansloven for2010 er derfor enige om, at der nedsættes en tværfaglig arbejdsgruppe, derhar til formål at udarbejde en national handlingsplan om demens, der skalforeligge i efteråret 2010. Arbejdsgruppen skal blandt andet skabe overblikover, hvem der gør hvad på demensområdet i Danmark, og indsamle uden-landske erfaringer med sådanne handlingsplaner.
Karen Ellemann/ Jakob Krogh