Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 18. januar 2010
GKJ/ J.nr. 2009-1835
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 11. december2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 116 (BOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 116:” Ministeren bedes redegøre for status i arbejdet med lektiehjælpsordninger ide 5-10 mest udsatte ghettoområder, herunder evt. resultater af indsatsen,jf. regeringens strategi mod ghettoisering fra 2004?”
Svar:Integrationsministeren har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:” Integrationsministeriet har siden offentliggørelsen af Regeringens strategimod ghettoisering i 2004 støttet oprettelsen af over 200 lektiecaféer; herun-der specielt i udsatte boligområder. Lektiecaféerne er dels støttet af ministe-riets pulje ”Lektiehjælp for børn og unge” og af kampagnen ”Brug for alleunge”. Lektiecaféerne fungerer på biblioteker, i beboerforeninger og somnoget nyt i spilcaféer og sportsforeninger. Herudover er online-lektier.dkblevet udviklet i samarbejde med Kulturministeriet med særligt henblik på atnå ud til børn og unge i udsatte boligområder.Frem til 2008 støttede kampagnen ”Brug for alle unge” tillige oprettelsen afpigeklubber. Da undersøgelser har vist, at piger med anden etnisk herkomstend dansk klarer sig bedre end drengene, er fokus blevet ændret til oprettel-se af drengeklubber, herunder særligt drengeklubber i udsatte boligområder.
2
De af ”Brug for alle unge” støttede lektiecaféer blev evalueret i 2009 og detfremgik af evalueringen, at det er blevet nemmere for de unge at gå i skoleefter, at de er startet i lektiecaféerne. Herudover konkluderes, at lektiecafé-erne har ført til et styrket lokalt tilhørsforhold, herunder kontakt mellem etni-ske minoriteter og danskere.Derudover er et samarbejdsprojekt mellem Kulturministeriet og Integrati-onsministeriet om oprettelse af 100 lektiecaféer i biblioteksregi for nyligtafsluttet, og Statsbiblioteket konkluderer, at lektiecaféerne, som ofte er pla-ceret i eller i nærheden af udsatte boligområder, udgør en god ramme forbåde sprogtræning og generel forbedring af brugernes faglighed. Videre erdet påvist, at lektiecaféerne øger forældreinddragelsen samt generelt skaberen god ramme for kulturmødet.I denne sammenhæng kan lektiecaféen i Vollsmose særligt fremhæves, idetde udover at yde lektiehjælp til børn og unge fra grundskolen tilbyder fasterelektiehjælpsforløb med islæt af mentor-tiltag til elever på ungdomsuddannel-ser, ligesom lektiecaféen har skabt et rum, hvor voksne med anden etniskbaggrund end dansk henvender sig for at forstå forskellige fænomener i detdanske samfund.”
Karen Ellemann/ Mikael Lynnerup Kristensen