Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 18. januar 2010
IOR/ J.nr. 2009-1835
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 11. december2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 108 (BOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 108:”Ministeren bedes redegøre for resultaterne af ny model for kombineretanvisning i kommuner med særligt problemramte boligområder, jf.regeringens strategi mod ghettoisering fra 2004?”
Svar:Kombineret udlejning blev indført i 2005 efter lanceringen af regeringensstrategi mod ghettoisering i 2004. I boligområder med en høj andel beboereuden for arbejdsmarkedet giver kombineret udlejning mulighed for at afviseboligsøgende, som i længere tid har modtaget kontanthjælp, starthjælp ellerintroduktionsydelse, fra en ledig bolig, selvom den pågældende står øverstpå ventelisten.Kombineret udlejning er dog kun en mulighed i boligområder med en højandel beboere uden for arbejdsmarkedet. Efter de regler, som blev indført i2005 blev et boligområde med høj andel beboere uden for arbejdsmarkedetdefineret som fysisk sammenhængende almene afdelinger, hvor der bormindst 1.200 beboere tilsammen og, hvor i gennemsnit mindst 40 pct. afbeboerne på 18 år og derover i afdelingerne er uden for arbejdsmarkedet,og mindst 50 pct. i en af afdelingerne.Derudover kan kombineret udlejning anvendes i fysisk sammenhængendealmene afdelinger, hvor der bor mindst 5.000 beboere tilsammen og igennemsnit mindst 30 pct. af beboerne i på 18 år og derover er uden forarbejdsmarkedet.
2
Anvendelse af kombineret udlejning skal besluttes af kommunalbestyrelsen.Hidtil har den daværende Korsør Kommune (nu Slagelse Kommune),Odense, Århus og Københavns Kommune besluttet at anvende kombineretudlejning.Boligområder som har besluttet at indføre kombineret udlejning ogantal afviste boligsøgende siden udlejningsregelens indførelse.AfvisteAfvisteAfvisteAfvisteKommuner medboligsøgende boligsøgende boligsøgende boligsøgendebeslutning om1/6 2008 –kombineret1/6 2005 –1/6. 2006 –1/6 2007 –31/5 2009udlejning31/5 200631/5 200731/5 2008Korsør/SlagelseOdenseÅrhusKøbenhavnI alt70--7002016360097431400013123154
I Odense Kommune har muligheden for at anvende kombineret udlejningdog ikke været anvendt. Begrundelse herfor er, at der ikke har væretpersoner på venteliste til ledige boliger i Vollsmose. Hvis ikke der erefterspørgsel efter en bolig fra en boligsøgende, som opfylder betingelsernefor kombineret udlejning, vil den ledige bolig blive tildelt den boligsøgendeøverst på ventelisten, uanset om denne i længere tid har modtagetkontanthjælp m.v.Som led i styringsreformen er kriterierne for, hvornår kombineret udlejningkan anvendes, blevet lempet pr. 1. januar 2010.Lovændringen giver, hvis kommunalbestyrelsen beslutter det, mulighed for,at flere boligområder kan anvende kombineret udlejning med henblik på atændre en skæv beboersammensætning. Lempelsen består i, at der ikkelængere er et krav, at mindst 50 pct. i en af afdelingerne i et boligområdeskal stå uden for arbejdsmarkedet. Endvidere er kravet til antal beboerereduceret fra 1.200 til 1.000. Kriteriet for boligområder med over 5.000beboere er opretholdt uændret.Hensigten er at styrke den positive udvikling i beboersammensætningen,som har fundet sted siden 2004. Tabellen nedenfor viser, hvor mangeboligområder og boliger, der ville have været omfattet af reglerne omkombineret udlejning, hvis de nye regler havde været gældende siden 2002:Arbejdsmarkeds-Beboeropgørelsetilknytning opgjort Antal områderprfor1. jan 2002200168
Boliger65.000
3
1. jan 20031. jan 20041. jan 20051. jan 20061. jan 20071. jan 20081. jan 2009
2002200320042005200620072008
65687064503825
62.00064.00066.00061.00049.00035.00025.000
Det er tydeligt, at antallet af udsatte boligområder, som kan beslutte atanvende kombineret udlejning, er faldet markant. Det vil samtidig sige, atandelen af beboere i de udsatte boligområder som er uden forarbejdsmarkedet er mindre end tidligere.I de boligområder, hvor beslutningen om at anvende kombineret udlejning ertruffet, følger med lovændringen muligheden for at lade boliger stå tomme iop til seks måneder. Hermed bliver det muligt at gøre en indsats for attiltrække beboere i beskæftigelse ved for eksempel at annoncere de ledigeboliger. Det er en forbedring af muligheden for at ændrebeboersammensætningen, der for eksempel vil betyde, at OdenseKommune vil kunne opleve en større effekt af kombineret udlejning.
Karen Ellemann/ Mikael Lynnerup Kristensen