Europaudvalget 2009-10, 2009-10
EUU Alm.del Bilag 460, Alm.del Beretning 2
Offentligt
873067_0001.png
Beretning nr.
2
Folketinget 2009 - 10
Beretning afgivet af Europaudvalget den 9. april 2010
Beretning
om
Folketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af
nærhedsprincippet i EU
Indledning
Lissabontraktaten gør de nationale parlamenter til nærhedsprincippets vogtere med ansvar for at
overvåge, at EU’s institutioner ikke vedtager lovgivning på områder, som bedre kan reguleres af
EU-landene selv.
Denne beretning sigter på at tilpasse Folketingets procedurer for behandling af EU-sager, så Fol-
ketinget kan medvirke til at sikre, at EU’s institutioner overholder nærhedsprincippet.
Kontrollen med nærhedsprincippet
EUF-traktatens artikel 5, stk. 3 og art. 12b tildeler EU-landenes nationale parlamenter en mulig-
hed for at påtale brud på nærhedsprincippet direkte over for EU’s institutioner tidligt i lovgivnings-
processen.
Ifølge protokol nr. 2 til traktaten kan ethvert nationalt parlament inden for en frist på 8 uger, efter
et lovgivningsforslag er fremlagt
på EU’s officielle sprog, sende en begrundet udtalelse til EU’s
institutioner, hvis det vurderer, at forslaget strider mod nærhedsprincippet. Klagen fremsendes til
formændene for Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet.
Såfremt flere parlamenter klager over et forslag, kan det ifølge traktaten føre til, at EU-
institutionerne enten forpligtes til at tage forslaget op til
fornyet overvejelse
eller i særlige tilfælde
helt
standser behandlingen
af et lovgivningsforslag.
Sagerne kan, afhængig af antallet af klagende parlamenter og et forslags retsgrundlag, behandles
efter to forskellige procedurer.
Hvis mindst 1/3 af parlamenterne klager over et forslag (gult kort), er forslagsstiller forpligtet til
at
genoverveje
forslaget, mens klager fra 1/2 af parlamenterne (orange kort) kan føre til, at Kom-
missionen helt må trække sit forslag tilbage. Sidstnævnte mulighed gælder kun for forslag, som
behandles under den almindelige lovgivningsprocedure.
Endelig giver traktaten også de nationale parlamenter en indirekte mulighed for at indbringe en
overtrædelse af nærhedsprincippet for EU-Domstolen (artikel 8 i protokol nr. 2). Hvis et nationalt
parlament finder et EU-lovforslag i strid med nærhedsprincippet, kan en sag anlægges i henhold til
TEUF artikel 263 af et medlemsland, eller ved at et medlemsland forelægger sagen i overensstem-
melse med dets interne retssystem på vegne af dets nationale parlament.
De relevante traktatbestemmelser er optrykt i bilag 3 til denne beretning.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0002.png
2
Folketingets kontrol med nærhedsprincippet
Formålet med Folketingets overvågning af nærhedsprincippet er således at gøre Folketinget i
stand til inden for 8 uger at udøve en effektiv kontrol med et EU-forslags overholdelse af nærheds-
princippet samt gøre Folketinget i stand til at vedtage en begrundet udtalelse om forslaget, hvis det
findes i strid med nærhedsprincippet.
Samarbejde mellem Europaudvalg og fagudvalg
Folketingets kontrol med overholdelsen af nærhedsprincippet bygger på et tæt samarbejde mellem
Europaudvalget og Folketingets fagudvalg, jf. Europaudvalgets beretning af 10. december 2004.
Kontrollen sker efter det grundlæggende princip om, at fagudvalgene har ansvar for den første be-
handling af et lovgivningsforslag, mens Europaudvalget vedtager den endelige indstilling til EU’s
institutioner.
Europaudvalget sender straks alle relevante forslag til retsakter til det eller de relevante fagudvalg.
Fagudvalgene har 5 uger fra forslaget foreligger i en dansk sprogversion til at afgive en foreløbig
indstilling til Europaudvalget, hvis de vurderer, at nærhedsprincippet ikke er respekteret. Europaud-
valget vedtager på denne baggrund den endelige begrundede udtalelse senest 8 uger, efter at forsla-
get foreligger på dansk. Den begrundede udtalelse sendes straks til formændene for Kommissionen,
Rådet og Europa-Parlamentet.
I tilfælde af uoverensstemmelser mellem et fagudvalgs indstilling og Europaudvalgets holdning
indkaldes til et fælles møde.
Se bilag 1 til denne beretning for en mere detaljeret beskrivelse af denne procedure samt tidspla-
nen for behandlingen af forslag i fagudvalg og Europaudvalget.
Grund- og nærhedsnotater fra regeringen
Til støtte for Folketingets kontrol med nærhedsprincippet udarbejder Europaudvalgets sekretariat
en oversigt over prioriterede nye forslag for det kommende år. Oversigten vil omfatte i størrelsesor-
denen 5-10 forslag. Oversigten sendes til Europaudvalgets medlemmer, fagudvalgene og regeringen
i begyndelsen af hvert år og tjener som udgangspunkt for Folketingets kontrol med nærhedsprincip-
pets overholdelse. De eksisterende halvårsoversigter fra regeringen afskaffes samtidig.
Fsva. de forslag, der er sat på oversigten over prioriterede nye forslag, fremsender regeringen et
grund- og nærhedsnotat til Europaudvalget og til det/de relevante det eller de relevante fagudvalg
hurtigst muligt og senest 3 uger, efter at det er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion. Når det
gælder Kommissionsforslag, medregnes august måned ikke ved fastsættelsen af fristen.
Dette tre-ugers grund- og nærhedsnotat skal indeholde en beskrivelse af baggrunden for forslaget,
forslagets hjemmelsgrundlag, formål og indhold, høringsparter og høringsfrist samt Europa-
Parlamentets inddragelse. Notatet skal endvidere gengive forslagsstillers egen vurdering af, hvorfor
nærhedsprincippet er overholdt. Regeringen skal i den forbindelse på det foreløbige grundlag fore-
tage en selvstændig vurdering af, hvorvidt nærhedsprincippet er overholdt. Notatet skal endvidere
indeholde en foreløbig tilkendegivelse af, om forslaget ventes at have konsekvenser for dansk ret,
statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet og regeringens foreløbige generelle
holdning til forslaget. Regeringen eftersender snarest muligt et færdigt grund- og nærhedsnotat.
Regeringen udarbejder for alle øvrige direktivforslag samt andre væsentlige forslag til retsakter og
kommissionsbeslutninger et grund- og nærhedsnotat. Regeringen fremsender grund- og nærhedsno-
tatet til Europaudvalget og til det/de de relevante fagudvalg hurtigst muligt og senest 4 uger, efter at
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0003.png
3
det er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion. Når det gælder Kommissionsforslag, medregnes
august måned ikke ved fastsættelsen af fristen.
Grund- og nærhedsnotatet skal opfylde de betingelser, som er fastlagt i de tidligere beretninger.
Grund- og nærhedsnotatet erstatter således de eksisterende grundnotater og nærhedsnotater.
Anlæggelse af sager ved EU-Domstolen
Ifølge artikel 8 i protokol nr. 2 kan en sag om overtrædelse af nærhedsprincippet anlægges i hen-
hold til TEUF artikel 263 af et medlemsland, eller ved at et medlemsland forelægger sagen i over-
ensstemmelse med dets interne retssystem på vegne af dets nationale parlament.
I de situationer, hvor et flertal i Folketinget, efter indstilling fra Europaudvalget, vedtager en be-
slutning om at anlægge sag ved EU-Domstolen i henhold til TEUF artikel 263 om en lovgivnings-
mæssig retsakts overtrædelse af nærhedsprincippet, forelægger regeringen sagen på vegne af Folke-
tinget.
Sagen føres som udgangspunkt i overensstemmelse med regeringens sædvanlige procedurer for
førelse af retssager ved EU-Domstolen. Der nedsættes i den forbindelse en procesdelegation med
deltagelse af Folketinget, berørte ministerier samt Udenrigsministeriet (formand).
Samarbejde med andre EU-landes parlamenter
Endelig finder Europaudvalget det afgørende for effektiviteten af kontrollen med nærhedsprincip-
pet, at der udvikles et tæt samarbejde mellem EU-landenes nationale parlamenter om dette spørgs-
mål.
Europaudvalget vil derfor arbejde aktivt for at styrke samarbejdet mellem de nationale parlamen-
ter i EU om kontrollen med nærhedsprincippet.
Ikrafttræden
Denne beretning træder i kraft den 15. april 2010 og evalueres i anden halvdel af 2012.
P.u.v.
A
NNE
-M
ARIE
M
ELDGAARD
Formand
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0004.png
4
Bilag 1
Folketingets og fagudvalgenes inddragelse i kontrollen med nærhedsprincippet
Nedenfor angives i skemaform, hvordan den almindelige procedure for fagudvalgenes og Euro-
paudvalgets kontrol af nærhedsprincippet vil se ud, inden for 8-ugers-fristen i traktatens Protokol 2.
Det skal hertil bemærkes, at Kommissionens formand, i et brev af 1. december 2009 til de natio-
nale parlamenter, har tilkendegivet, at Kommissionen af hensyn til parlamenternes sommerferie
ikke vil medregne august måned i forbindelse med fastsættelsen af 8-ugersfristen.
Dette vil i praksis betyde, at parlamenterne kan få op til 12 uger til behandlingen af et forslag, der
fremsættes lige inden ferien i juni eller juli måned.
Det er aftalt mellem Europaudvalget og fagudvalgene, at med mindre andet aftales mellem udval-
gene, går hele den ekstra måned til fagudvalgenes indledende behandling af et forslag, hvis 1. au-
gust ligger inden for de første fem uger efter, at forslaget foreligger i en dansk sprogversion.
Til gengæld vil hele den ekstra måned gå til Europaudvalgets behandling i de tilfælde, hvor 1. au-
gust falder senere end 5 uger efter, at et forslag foreligger i en dansk sprogversion.
Trin Procedure
(1)
Kommissionen eller en gruppe af medlemsstater fremsætter lovgivningsforslag.
Europaudvalget behandler lovforslaget og sender straks rele-
vante forslag i høring i det/de pågældende fagudvalg.
Fsva. de forslag, der er sat på oversigten over prioriterede nye
forslag, fremsender regeringen et foreløbigt grund- og nær-
hedsnotat til de relevante fagudvalg og Europaudvalget inden
for 3 uger efter, at forslaget er fremsendt til Rådet i en dansk
sprogversion.
(2)
Senest
3 uger
efter at forslaget
foreligger i en
dansk sprogversi- Regeringens vurdering af, hvorvidt nærhedsprincippet er over-
on
holdt, er indarbejdet i grund- og nærhedsnotatet.
Europaudvalgets sekretariat lægger grund- og nærhedsnotatet
og tilhørende forslag til elektronisk høring på EU-
Oplysningens hjemmeside.
Det/de relevante fagudvalg orienteres om eventuelle elektroni-
ske høringssvar.
Det eller de relevante fagudvalg har behandlet forslaget og har
Senest
5 uger
eventuelt udarbejdet og fremsendt en udtalelse til Europaud-
efter at forslaget
valget.
foreligger i en
dansk sprogversi-
Fagudvalgets udtalelse lægges på IPEX hurtigst muligt og
on
COSAC orienteres, såfremt fagudvalget vurderer, at der er
problemer i forhold til nærhedsprincippet.
(3)
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0005.png
5
(4)
Senest
8 uger
efter at forslaget
foreligger i en
I tilfælde af uoverensstemmelse mellem fagudvalgets udtalelse
dansk sprogversi- og Europaudvalgets holdning indkaldes til et fælles møde.
on
Europaudvalgets begrundede udtalelse undertegnes af Euro-
paudvalgets formand. Den fremsendes herefter til regeringen,
Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet samt til de øvri-
ge nationale parlamenter i EU.
Europaudvalget behandler forslaget på grundlag af udtalelsen
fra fagudvalget, regeringens grund- og nærhedsnotat, eventuel-
le elektroniske høringssvar og eventuelle bemærkninger fra
andre parlamenter/COSAC.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0006.png
6
Bilag 2
Det gule og det orange kort
Når mindst 1/3 af parlamenterne klager (gule kort)
Med det gule kort får de nationale parlamenter mulighed for at sende en advarsel til EU-
institutionerne tidligt i lovgivningsprocessen, hvis mindst 1/3 af parlamenterne finder, at et EU-
forslag strider mod nærhedsprincippet.
1
Proceduren indebærer, at forslagsstiller
2
forpligtes til at tage sit forslag op til
fornyet overvejelse.
Forslagsstiller kan dog vælge at
opretholde
sit forslag, men kan også beslutte enten at
revidere
for-
slaget eller
helt trække det tilbage.
Forslagsstiller er forpligtet til at begrunde sin afgørelse.
Når mindst 1/2 af parlamenterne klager (Det orange kort)
Med det
orange kort
fastsættes en skærpet procedure, som i sidste ende kan føre til, at al videre
behandling af et forslag standses.
Proceduren iværksættes, hvis mindst
halvdelen
af de nationale parlamenter finder et forslag i strid
med nærhedsprincippet og fremsender en »begrundet udtalelse«.
Proceduren gælder kun forslag fra Kommissionen, som vedtages i fællesskab af Rådet og Europa-
Parlamentet under den almindelige lovgivningsprocedure.
Ligesom det
gule kort
giver også det
orange kort
Kommissionen mulighed for at beslutte at op-
retholde
sit forslag, men den kan også vælge enten at
revidere
forslaget eller
trække det tilbage.
Hvis Kommissionen beslutter at opretholde sit forslag, kan det dog først ske efter, at både Rådet
og Europa-Parlamentet har behandlet sagen. Kommissionen er derfor forpligtet til at underbygge et
sådant ønske i en begrundet udtalelse til Europa-Parlamentet og Rådet, som så kan udtale sig om
sagen i løbet af deres førstebehandling af forslaget.
Behandlingen i Rådet og Europa-Parlamentet kan i sidste ende føre til, at Kommissionen bliver
nødt til at tage sit forslag af bordet. Det sker, hvis de nationale parlamenter får medhold hos blot én
af de to EU-institutioner. Ministerrådet kan træffe en sådan beslutning med støtte fra 55 pct. af Rå-
dets medlemmer (15 medlemsstater af 27), mens Europa-Parlamentet kan gøre det med et flertal af
de afgivne stemmer.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0007.png
7
Bilag 3
Nærhedsprincippet i EU's traktatgrundlag
TEUF artikel 5, stk. 3 og 4
om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Artikel 5
3. I medfør af nærhedsprincippet handler Unionen på de områder, der ikke hører ind under dens
enekompetence, kun hvis og i det omfang målene for den påtænkte handling ikke i tilstrækkelig
grad kan opfyldes af medlemsstaterne på centralt, regionalt eller lokalt plan, men på grund af den
påtænkte handlings omfang eller virkninger bedre kan nås på EU-plan.
Unionens institutioner anvender nærhedsprincippet i overensstemmelse med protokollen om an-
vendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. De nationale parlamenter sikrer, at
dette princip overholdes efter proceduren i denne protokol.
4. I medfør af proportionalitetsprincippet går indholdet og formen af Unionens handling ikke vi-
dere end nødvendigt for at nå målene i traktaterne.
Unionens institutioner anvender proportionalitetsprincippet i overensstemmelse med protokollen
om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Protokol nr. 2
Om anvendelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
DE HØJE KONTRAHERENDE PARTER,
SOM ØNSKER, at beslutningerne træffes så tæt på borgerne som muligt,
SOM ER BESLUTTET PÅ at fastsætte betingelser for anvendelse af nærhedsprincippet og pro-
portionalitetsprincippet som defineret i artikel 3b i traktaten om Den Europæiske Union samt på at
indføre et system for kontrol med anvendelsen af disse principper,
ER BLEVET ENIGE OM følgende bestemmelser, der knyttes som bilag til traktaten om Den Eu-
ropæiske Union og traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde:
Artikel 1
Hver enkelt institution sikrer til stadighed, at nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
som defineret i artikel 3b i traktaten om Den Europæiske Union overholdes.
Artikel 2
Inden Kommissionen fremsætter forslag til en lovgivningsmæssig retsakt, foretager den omfatten-
de konsultationer. Disse konsultationer skal, når det er relevant, tage hensyn til de planlagte foran-
staltningers regionale og lokale dimension. I ekstraordinært hastende tilfælde foretager Kommissio-
nen ikke sådanne konsultationer. Den begrunder sin beslutning i forslaget.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0008.png
8
Artikel 3
I denne protokol forstås ved udtrykket »udkast til lovgivningsmæssig retsakt« forslag fra Kom-
missionen, initiativer fra en gruppe medlemsstater, initiativer fra Europa-Parlamentet, anmodninger
fra Domstolen, henstillinger fra Den Europæiske Centralbank og anmodninger fra Den Europæiske
Investeringsbank, der tager sigte på vedtagelse af en lovgivningsmæssig retsakt.
Artikel 4
Kommissionen sender sine udkast til lovgivningsmæssige retsakter samt sine ændrede udkast til
medlemsstaternes nationale parlamenter samtidig med fremsendelsen til EU-lovgiveren.
Europa-Parlamentet sender sine udkast til lovgivningsmæssige retsakter samt sine ændrede udkast
til de nationale parlamenter.
Rådet sender de udkast til lovgivningsmæssige retsakter, der hidrører fra en gruppe medlemssta-
ter, Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller Den Europæiske Investeringsbank, samt ændre-
de udkast til de nationale parlamenter.
Så snart Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutninger og Rådets holdninger er vedtaget,
sendes de til de nationale parlamenter.
Artikel 5
Udkastene til lovgivningsmæssige retsakter begrundes med hensyn til nærhedsprincippet og pro-
portionalitetsprincippet. Ethvert udkast til lovgivningsmæssig retsakt bør indeholde en detaljeret
analyse, der gør det muligt at vurdere overholdelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprin-
cippet. Analysen bør omfatte oplysninger, der gør det muligt at vurdere de finansielle virkninger og,
når der er tale om et direktiv, følgerne for den lovgivning, som medlemsstaterne skal iværksætte,
herunder eventuelt regional lovgivning. Begrundelsen for at fastslå, at et af Unionens mål bedre kan
nås på EU-plan, underbygges af kvalitative og om muligt kvantitative indikatorer. Der skal i udka-
stene til lovgivningsmæssige retsakter tages hensyn til, at enhver byrde af finansiel eller administra-
tiv art, der pålægges Unionen, nationale regeringer, regionale eller lokale myndigheder, erhvervs-
drivende og borgere, skal begrænses mest muligt og stå i rimeligt forhold til det mål, der skal nås.
Artikel 6
Ethvert nationalt parlament eller ethvert kammer i et af disse parlamenter kan senest otte uger ef-
ter fremsendelsen af et udkast til lovgivningsmæssig retsakt på Unionens officielle sprog sende
formændene for Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen en begrundet udtalelse, der forklarer,
hvorfor det mener, at det pågældende udkast ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
De nationale parlamenter eller kamrene i de nationale parlamenter skal, når det er relevant, konsul-
tere de regionale parlamenter, der har lovgivningskompetence.
Hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra en gruppe medlemsstater, sender Rådets
formand udtalelsen til disse medlemsstaters regeringer.
Hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra Domstolen, Den Europæiske Centralbank
eller Den Europæiske Investeringsbank, sender Rådets formand udtalelsen til den pågældende insti-
tution eller det pågældende organ.
Artikel 7
1. Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen samt i givet fald gruppen af medlemsstater,
Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller Den Europæiske Investeringsbank, hvis udkastet til
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0009.png
9
lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra dem, tager hensyn til de begrundede udtalelser, der fremsæt-
tes af de nationale parlamenter eller af et kammer i et af disse parlamenter.
Hvert nationalt parlament råder over to stemmer fordelt alt efter det nationale parlamentariske sy-
stem. I et nationalt parlamentarisk tokammersystem råder hvert af de to kamre over én stemme.
2. Såfremt de begrundede udtalelser om, at et udkast til lovgivningsmæssig retsakt ikke er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet, repræsenterer mindst en tredjedel af samtlige de stemmer,
der er tildelt de nationale parlamenter i overensstemmelse med stk. 1, andet afsnit, skal udkastet
tages op til fornyet overvejelse. Denne tærskel er en fjerdedel, når der er tale om et udkast til lov-
givningsmæssig retsakt, der forelægges med hjemmel i artikel 61 I i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde vedrørende området med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Efter denne fornyede overvejelse kan Kommissionen eller eventuelt gruppen af medlemsstater,
Europa-Parlamentet, Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller Den Europæiske Investerings-
bank, hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra dem, beslutte at opretholde udkastet,
ændre det eller trække det tilbage. Beslutningen skal begrundes.
3. Under den almindelige lovgivningsprocedure gælder det endvidere, at såfremt begrundede ud-
talelser om, at et udkast til lovgivningsmæssig retsakt ikke er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet, repræsenterer mindst et simpelt flertal af de stemmer, der er tildelt de nationale parlamenter i
overensstemmelse med stk. 1, andet afsnit, skal udkastet tages op til fornyet overvejelse. Efter den-
ne fornyede overvejelse kan Kommissionen beslutte at opretholde udkastet, ændre det eller trække
det tilbage.
Hvis Kommissionen beslutter at opretholde udkastet, skal den i en begrundet udtalelse underbyg-
ge sin opfattelse af, at det er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Denne begrundede udta-
lelse såvel som de begrundede udtalelser fra de nationale parlamenter skal sendes til EU-lovgiveren
til overvejelse i proceduren:
inden afslutningen af førstebehandlingen overvejer lovgiveren (Europa-Parlamentet og Rådet)
lovgivningsforslagets overensstemmelse med nærhedsprincippet under særlig hensyntagen til
de begrundelser, som flertallet af de nationale parlamenter har givet udtryk for og deler, samt
Kommissionens begrundede udtalelse
hvis lovgiveren med et flertal på 55 pct. af Rådets medlemmer eller et flertal af de stemmer,
der er afgivet i Europa-Parlamentet, er af den opfattelse, at forslaget ikke er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, behandles lovgivningsforslaget ikke yderligere.
Artikel 8
Den Europæiske Unions Domstol har kompetence til at træffe afgørelse i sager vedrørende lov-
givningsmæssige retsakters overtrædelse af nærhedsprincippet, der anlægges i henhold til de nær-
mere bestemmelser i artikel 230 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af en med-
lemsstat eller forelægges af denne i overensstemmelse med dens interne retssystem på vegne af
dens nationale parlament eller et kammer i dette parlament.
I overensstemmelse med nævnte artikel kan Regionsudvalget også anlægge sådanne sager vedrø-
rende lovgivningsmæssige retsakter, hvis vedtagelse det ifølge traktaten om Den Europæiske Uni-
ons funktionsmåde skal høres om.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0010.png
10
Artikel 9
Kommissionen forelægger hvert år Det Europæiske Råd, Europa-Parlamentet, Rådet og de natio-
nale parlamenter en rapport om anvendelsen af artikel 3b i traktaten om Den Europæiske Union.
Årsrapporten sendes også til Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0011.png
11
Bilag 4
Kommissionsformandens brev af 1. december 2009 til Folketingets formand vedrørende
Lissabontraktatens ikrafttrædelse
Kære formand
Lissabontraktaten, som træder i kraft i dag, er udtryk for et væsentligt fremskridt, hvad angår de
nationale parlamenters rolle i Den Europæiske Unions arbejde. I den nye traktat gøres det for første
gang klart, at »de nationale parlamenter bidrager aktivt til, at Unionen kan fungere tilfredsstillen-
de«, og det anerkendes dermed, at de nationale parlamenter er af central betydning i EU’s demokra-
tiske struktur. Dette understreges ved, at der i traktaten tages en række specifikke skridt til at styrke
de nationale parlamenters rolle.
Vi er overbeviste om, at den rolle, der varetages af de 40 kamre, vil bidrage til at gøre Den Euro-
pæiske Union mere demokratisk og mere gennemskuelig. Som De ved, har den nuværende Kom-
mission altid været en stærk fortaler for at tillægge de nationale parlamenter en større rolle. Vi og
vore kolleger har afholdt over 500 møder med nationale parlamenter og deres repræsentanter siden
mandatperiodens begyndelse i 2004. I 2006 indførte vi ordningen med den politiske dialog med
henblik på en privilegeret kommunikationsforbindelse mellem Kommissionen og de nationale par-
lamenter. Vi er taknemmelige for, at de nationale parlamenter har bakket så stærkt op om denne
ordning.
Kommissionen er nu ved at iværksætte de foranstaltninger, der er nødvendige til gennemførelse af
de vigtigste nye traktatbestemmelser, dvs. artikel 70, 85, 88 og 352 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, samt dele af protokol nr. 1 og 2 hertil, som Kommissionen har et særligt
ansvar for. Af særlig betydning er den nye mekanisme, som tillægger de nationale parlamenter en
særlig rolle ved kontrollen ved overholdelse af nærhedsprincippet.
Først og fremmest vil vi gerne understrege, at Kommissionen ser denne mekanisme som en del af
et bredere politisk samarbejde mellem Kommissionen og de nationale parlamenter, der skal anven-
des sideløbende med den politiske dialog, som selvfølgelig vil blive fortsat i fremtiden. Det er en
velkommen lejlighed til at forbedre den politiske beslutningsproces og den effektive anvendelse af
dette centrale princip i traktaten.
Kommissionen er indstillet på at gøre anvendelsen af denne mekanisme både gennemsigtig og ef-
fektiv. Vi er taknemmelige for de nationale parlamenters bemærkninger gennem kontakter i
COSAC og andre fora, og de har været et vigtigt element i vore overvejelser. Vi har foretaget en
vurdering af, hvordan dette mål bedst kan opnås, og i bilaget finder De et dokument med en beskri-
velse af de procedurer, vi vil indføre, så anvendelsen af systemet kan påbegyndes, så snart de første
forslag, der falder ind under mekanismens anvendelsesområde, foreligger. Det er selvfølgeligt mu-
ligt, at der i fremtiden bliver behov for at tilpasse disse procedurer under hensyntagen til de prakti-
ske erfaringer, som vi alle vil få i løbet af de kommende måneder.
Vi er overbeviste om, at traktaten åbner døren for en yderligere styrkelse af de nationale parla-
menters aktive og konstruktive rolle i EU’s politiske beslutningsproces, og vi ser frem til at intensi-
vere vore kontakter og udvekslinger og til en videreudvikling af vort politiske partnerskab.
Med venlig hilsen
José Manuel Barroso
Margot Wallström
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0012.png
12
Den praktiske fremgangsmåde i forbindelse med mekanismen for kontrol med overholdelse
af nærhedsprincippet, jf. protokol nr. 2 til Lissabontraktaten
Der er visse praktiske forhold, som må afklares med hvert kammer for at opnå en smidig anven-
delse af mekanismen.
For det første vil vi gerne have meddelelse om, hvilke(t) sprog Deres kammer ønsker at modtage
Kommissionens dokumenter på, og hvilken e-mail-adresse, helst en fællespostkasse, De ønsker, at
Kommissionen skal sende de pågældende dokumenter til.
For det andet vil vi være taknemmelige, hvis De kunne oplyse om, hvordan det sikres, at de be-
grundede udtalelser, Kommissionen modtager, er udtryk for den konstaterede holdning i Deres
kammer.
Forsendelse af dokumenter
Kommissionen vil sende alle sine høringsdokumenter og udkast til lovgivningsmæssige retsakter
elektronisk til de nationale parlamenter samtidig med, at de sendes til Europa-Parlamentet og/eller
Rådet. En kopi af disse mails vil blive sendt til IPEX. De forskellige sprogversioner, som de enkelte
kamre måtte ønske, vil blive sendt, efterhånden som de foreligger.
Udkast til lovgivningsmæssige retsakter, som er omfattet af anvendelsesområdet for kontrolmeka-
nismen for nærhedsprincippet, dvs. alle udkast til lovningsmæssige retsakter på områder, hvor der
er delt kompetence, vil blive ledsaget af et følgebrev (»lettre
de saisine«)
med en udtrykkelig hen-
visning til den procedure, der er omhandlet i protokol nr. 2, og en nærmere angivelse af den pågæl-
dende tidsfrist.
Ved udgangen af hver uge vil Kommissionen sende en sammenfattende liste over de dokumenter,
som er blevet sendt til hvert enkelt nationalt parlament i løbet af den forløbne uge. Kommissionen
vil til orientering sende en kopi af disse sammenfattede lister til Europa-Parlamentet, Rådet og
IPEX. Hvis et nationalt parlament konstaterer, at det ikke har modtaget alle de dokumenter, der er
anført i denne liste, bør det straks meddele dette til Kommissionen, som så på ny vil sende de på-
gældende dokumenter. Hvis intet nationalt parlament reagerer inden for en frist på tre arbejdsdage,
vil Kommissionen gå ud fra, at dokumenterne i den ugentlige liste er blevet behørigt modtaget.
Denne ugentlige dokumentliste skal træde i stedet for individuelle kvitteringer for modtagelse af
hvert af de dokumenter, Kommissionen har sendt.
Tidsfrister
Fristen på otte uger vil begynde at løbe fra afsendelsen af det
lettre de saisine,
som vil blive sendt
samtidig med den sidste sprogversion af et givet dokument. Europa-Parlamentet, Rådet og IPEX vil
samme dag blive underrettet om afsendelsen af disse
lettre de saisine.
Hvis et nationalt parlaments manglende modtagelse af et dokument kunne være af betydning for
den tidsfrist, der er omhandlet i protokol nr. 2, vil Kommissionen på ad hoc-basis fastsætte en ny
frist under hensyntagen til den pågældende forsinkelse og underrette det nationale parlament herom.
For alle andre nationale parlamenter vil den oprindelige frist stadig være gældende.
For at tage hensyn til de nationale parlamenters sommerferie vil Kommissionen ved bestemmel-
sen af den frist, der er omhandlet i protokol nr. 2, ikke medregne august måned. En særlig bemærk-
ning herom vil systematisk blive anført i
lettre de saisine.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0013.png
13
De nationale parlamenters udtalelser
Da mekanismen for kontrol med overholdelsen af nærhedsprincippet vil finde anvendelse sidelø-
bende med den politiske dialog, som omfatter alle aspekter af de dokumenter, der sendes til de na-
tionale parlamenter, og ikke blot overholdelsen af nærhedsprincippet, skal Kommissionen opfordre
de nationale parlamenter til så vidt muligt i deres udtalelser at skelne mellem aspekter vedrørende
nærhedsprincippet og bemærkninger vedrørende forslagets indhold og til at udtrykke sig så klart
som muligt i deres vurdering af, om forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Men
Kommissionen er selvfølgelig helt klar over, at hvert enkelt nationalt parlament selv bestemmelser,
hvordan det arbejder, og i hvilket format det sender sine begrundede udtalelser til Kommissionen.
Tærskler
Kommissionen er altid gået ind for en politisk fortolkning af udtalelser, der modtages fra nationa-
le parlamenter, og den vil derfor medregne alle begrundede udtalelser, som rejser indsigelser mod et
lovgivningsmæssigt forslags overensstemmelse med nærhedsprincippet ved sammenholdelsen med
de tærskler, der er anført i traktaten, også selv om de forskellige begrundede udtalelser indeholder
forskellige begrundelser for den manglende overensstemmelse med nærhedsprincippet eller henvi-
ser til forskellige bestemmelser i forslaget.
Kommissionen vil analysere hver negativ udtalelse, som er sendt til Kommissionen inden for fri-
sten på otte uger, og kontrollere, om tærsklen er blevet nået. Efter fristens udløb vil Kommissionen
med en politisk vurdering af de sager, for hvilke tærsklen er blevet nået, bekræfte, at kontrolmeka-
nismen for nærhedsprincippet er blevet udløst. De nationale parlamenter, Europa-Parlamentet og
Rådet for IPEX vil blive underrettet herom.
Hvis tærsklerne ikke er blevet nået efter otte uger, eller hvis udtalelser modtages efter fristens ud-
løb, vil Kommissionen give de pågældende nationale parlamenter sit svar i forbindelse med den
politiske dialog.
Udtalelser fra nationale parlamenter om forslag, der er omfattet af mekanismen for kontrol med
overholdelse af nærhedsprincippet, vil blive offentliggjort på Kommissionens websted, efter at otte-
ugersfristen er udløbet.
Fornyet overvejelse af forslag
Både i tilfælde af proceduren med gult kort og proceduren med orange kort vil kollegiet beslutte,
om det pågældende lovgivningsmæssige forslag skal opretholdes, ændres eller trækkes tilbage, og
give en begrundelse for sin beslutning i form af en meddelelse fra Kommissionen, som derefter vil
blive sendt til alle nationale parlamenter samt til lovgiveren og IPEX. I tilfælde af proceduren med
orange kort vil de modtagne begrundede udtalelser fra de nationale parlamenter i en given sag blive
medtaget som bilag til den pågældende meddelelse.
Overgang
Det skal bemærkes, at verserende forslag og ændrede forslag ikke vil være omfattet af anvendel-
sesområdet for den mekanisme, der er omhandlet i protokol nr. 2.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0014.png
14
Bilag 5
Brev af 12. marts 2010 fra Rådet til de nationale parlamenter om procedurer vedrørende
initiativer fra Rådet (gennemførelse af Rådets forpligtelser over for de nationale parlamenter)
Kære formand
Med Lissabontraktaten styrkes EU’s parlamentariske dimension, og der lægges navnlig op til en
øget inddragelse af de nationale parlamenter i Den Europæiske Unions aktiviteter.
I artikel 12 i traktaten om Den Europæiske Union erkendes det, at de nationale parlamenter bidra-
ger aktivt til, at Unionen fungerer tilfredsstillende ved at blive holdt orienteret af Unionens instituti-
oner, ved at deltage i kontrollen med overholdelsen af nærhedsprincippet, ved at deltage i mekanis-
mer til evaluering af gennemførelsen af Unionens politiker på området frihed, sikkerhed og retfær-
dighed og ved at være inddraget i den politiske kontrol med Europol og evalueringen af Eurojusts
aktiviteter, ved at deltage i procedurer til revision af traktaterne, ved at blive underrettet om ansøg-
ninger om medlemskab af Unionen og ved at deltage i det interparlamentariske samarbejde mellem
de nationale parlamenter og med Europa-Parlamentet.
Protokol (nr. 1) om de nationale parlamenters rolle i Den Europæiske Union og protokol (nr. 2)
om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet indeholder nærmere bestemmel-
ser om de beføjelser, der i henhold til artikel 12 er tillagt de nationale parlamenter.
Rådet lægger stor vægt på at sikre en effektiv gennemførelse af de bestemmelser om aspekter af
forbindelser med de nationale parlamenter, der henhører under dets kompetence. Der er med hen-
blik herpå blevet indført en række praktiske foranstaltninger siden Lissabontraktatens ikrafttræden.
Den vigtigste af disse foranstaltninger vedrører oprettelsen af et system til fremsendelse til de na-
tionale parlamenter af udkast til lovgivningsmæssige retsakter, der er fremlagt af medlemsstater
eller institutioner, for at give de nationale parlamenter mulighed for at foretage den kontrol af over-
holdelsen af nærhedsprincippet inden for en frist på otte uger, som er omhandlet i artikel 6 i proto-
kol nr. 2. Rådet vil desuden anvende det samme system til fremsendelse af oplysninger til de natio-
nale parlamenter som omhandlet i traktaterne.
Rådet er allerede begyndt at anvende disse foranstaltninger, og det har fremsendt to initiativer fra
medlemsstaterne på området retlige og indre anliggender til de nationale parlamenter, således at
disse kan undersøge, om de pågældende initiativer er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
De nationale parlamenter er endvidere blevet underrettet om det spanske initiativ med henblik på
revision af traktaterne for så vidt angår Europa-Parlamentets sammensætning samt om Serbiens
ansøgning om medlemskab af EU. De nationale parlamenter er også begyndt at modtage relevante
oplysninger om andre aktiviteter i Rådet.
I bilaget til denne skrivelse følger til formændene for de nationale parlamenter mere udførlige op-
lysninger om, hvordan disse foranstaltninger skal fungere i praksis.
Rådet er overbevist om, at gennemførelsen af de nye bestemmelser, der er indført i traktaterne
med Lissabontraktaten, vil styrke demokratiet i Den Europæiske Union. Rådet lægger stor vægt på,
at disse nye foranstaltninger kommer til at fungere effektivt, således at de nationale parlamenter
reelt bliver i stand til at spille den vigtige nye rolle, de har fået i medfør af Lissabontraktaten.
Med venlig hilsen
J. Blanco
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0015.png
15
Bilag 5.1
Praktiske ordninger med henblik på Rådets anvendelse af nærhedsprincippet som
omhandlet i protokol nr. 2
1. Fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssige retsakter
Fremsendelsen af udkast til lovgivningsmæssige retsakter, der hidrører fra en gruppe medlemssta-
ter, Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller Den Europæiske Investeringsbank, sker elektro-
nisk til én enkelt e-mail-adresse, som Deres parlament/kammer allerede har meddelt Generalsekre-
tariatet for Rådet for Den Europæiske Union.
De nationale parlamenter modtager disse udkast på EU’s officielle sprog. Når alle sprogudgaver
er blevet fremsendt, sendes der en meddelelse om fremsendelsen til de nationale parlamenter med
oplysninger om de dokumenter, der er blevet fremsendt som led i den pågældende procedure, samt
om indledningen af den frist på otte uger, der er fastsat i artikel 6 i protokol nr. 2 om anvendelse af
nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet (jf. eksemplet i bilag II).
Ved udløbet af fristen på otte uger sender Generalsekretariatet for Rådet en orienterende note til
de nationale parlamenter om resultatet af proceduren.
I det tilfælde, der er omhandlet i artikel 7, stk. 2, i protokol nr. 2 om anvendelse af nærhedsprin-
cippet og proportionalitetsprincippet, vil Rådet elektronisk meddele de nationale parlamenter resul-
tatet af den fornyede overvejelse af udkastet til lovgivningsmæssig retsakt fra henholdsvis gruppen
af medlemsstater, Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller Den Europæiske Investerings-
bank, hvis udkastet hidrører fra dem.
2. Modtagelse af de begrundede udtalelser fra de nationale parlamenter
De grundede udtalelser fra de nationale parlamenter som følge af Rådets fremsendelse af oven-
nævnte udkast sendes elektronisk til følgende adresse:
[email protected].
Hvis De ikke har mulighed for at sende en e-mail, kan de begrundede udtalelser sendes pr. post til
formanden for Rådet for Den Europæiske Union på følgende adresse:
Rådet for Den Europæiske Union
Rue de la Loi, 175
B-1048 Bruxelles
3. Fremsendelse af andre dokumenter
Rådet tilsender ligeledes elektronisk til orientering de nationale parlamenter forslag til revision af
traktaterne (herunder forslag om iværksættelse af artikel 81, stk. 3, andet afsnit, i TEUF) samt an-
modninger fra tredjelande om medlemskab af Den Europæiske Union.
Rådet tilsender ligeledes elektronisk til orientering de nationale parlamenter alle øvrige dokumen-
ter, der er omhandlet i traktaterne, navnlig:
dagsordener for samlinger i Rådet
resultater af Rådets samlinger
protokoller for de dele af Rådets samlinger, hvor der har fundet »lovgivningsmæssige forhand-
linger« sted
de holdninger, Rådet har indtaget i forbindelse med de forskellige lovgivningsmæssige proce-
durer
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0016.png
16
oplysninger om resultaterne af den evaluering, der er omhandlet i artikel 70 i TEUF
oplysninger om drøftelserne i Den Stående Komité for den Indre Sikkerhed (COSI), der er om-
handlet i artikel 71 i TEUF.
4. Elektronisk format og sprogordning
Dokumenterne fremsendes i to forskellige formater:
1) »Acrobat PDF« er referenceformatet for officielle dokumenter fra Generalsekretariatet for Rå-
det. Layoutet og pagineringen for de dokumenter, der fremsendes i dette format, betragtes som
den officielle udgave.
2) Der fremsendes endvidere endnu en udgave af de samme dokumenter i formatet MS Word97
eller MS WordXP.
Dokumenter fremsendes på de officielle EU-sprog. Hvert nationalt parlament modtager dokumen-
terne på det eller de officielle sprog i den pågældende medlemsstat samt som supplement på engelsk
og på fransk.
5. En enkelt e-mail-adresse for hvert nationalt parlament eller for hvert kammer i disse
parlamenter
Dokumenterne fremsendes til én enkelt e-mail-adresse for hvert nationalt parlament eller for hvert
kammer i disse parlamenter. Denne enkelte elektroniske postkasse skal være i overensstemmelse
med de tekniske retningslinjer i bilag III.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0017.png
17
Bilag 5.2
Eksempel på fremsendelse af et udkast til lovgivningsmæssig retsakt i henhold til protokol
(nr. 2) til traktaten om Den Europæiske Union og traktaten om Den Europæiske Unions funk-
tionsmåde om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Initiativ fra ... med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv/forordning
om ... (dok. ...)
Rådet skal herved meddele, at alle sprogudgaver af ovennævnte udkast til retsakt er blevet frem-
sendt til de nationale parlamenter.
Proceduren i protokol (nr. 2) om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
er herved indledt.
De kan inden otte uger fra datoen for denne meddelelse sende formændene for Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen en begrundet udtalelse med angivelse af, hvorfor udkastet i
givet fald efter Deres mening ikke overholder nærhedsprincippet.
De bedes bemærke, at udkastet til retsakt bygger på artikel 82, stk. 2, litra b), i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde og forelægges af en gruppe medlemsstater, der udgør (mindst)
en fjerdedel af Den Europæiske Unions medlemsstater i overensstemmelse med denne traktats arti-
kel 76, litra b).
På generalsekretærens vegne
xxxx
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0018.png
18
Bilag 5.3
Anbefalede tekniske specifikationer for modtagernes elektroniske postkasser i de nationale
parlamenter
Der skal stilles dedikerede, funktionelle og ikke-personlige elektroniske postkasser til rådighed
de elektroniske postkasser skal tilses dagligt af et hold på mindst to personer. De pågældende
skal også modtage realtidsalarmer, når der modtages nye meddelelser i postkassen
domænenavnet for Generalsekretariatet for Rådets e-mail-adresse er »consilium.europa.eu«. De
lokale e-mail-administratorer skal føje dette domænenavn til den tilladte liste i deres spamfilter,
således at meddelelser ikke ved en fejltagelse afvises eller klassificeres som spam (uønsket e-
mail). Dette kan anvendes i kombination med mailserverbaserede foranstaltninger mod spoo-
fing
alle indkommende og udgående meddelelser og vedhæftede filer skal scannes for skadeligt ind-
hold ved hjælp af en pålidelig, ajourført virusscanner på pc- eller mailserverniveau eller på
begge niveauer
vedhæftede filer med dobbelt filnavn, f.eks. »document.en10.doc«, må ikke afvises automatisk
af modtagerens virusscannere, fordi denne form for navngivning ofte anvendes af sekretariatet
meddelelsernes maksimale størrelse skal være på mindst 10MB
de elektroniske postkasser skal have en samlet kapacitet på 100MB eller derover
der skal friholdes 50MB eller herover i den elektroniske postkasse for hver periode på 24 timer,
gerne ved hjælp af et automatisk arkiveringssystem. Hvis der ikke er et automatisk system, skal
postkassen vedligeholdes manuelt hver dag
for hver modtaget meddelelse skal der sendes en positiv eller negativ kvittering for modtagelse
fra den modtagende server (DSN) og kvittering for læste meddelelser (MDN). Dette skal hånd-
hæves centralt ved hjælp af en teknisk politik, som brugeren ikke kan omgå
Generalsekretariatet for Rådet skal have kontraktoplysninger for den lokale e-mail-
administrator, herunder navn, e-mail-adresse og telefonnummer.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0019.png
19
Bilag 6
Brev af 18. juni 2010 fra Europa-Parlamentet til de nationale parlamenter om procedurer
vedrørende fremsendelse af dokumenter fra Europa-Parlamentet
Kære formand, kære kollega,
I anledning af Lissabontraktatens ikrafttrædelse den 1. december sidste år nævnte jeg, at tiden til
selvrefleksion i Europa var ovre
nu skal vi gøre brug af alle de instrumenter, den nye traktat har
stillet til rådighed for os. Vores borgere forventer, at vi, de nationale parlamenter og Europa-
Parlamentet, gør dette. Lissabontraktaten hjælper os med at opfylde disse forventninger.
Europa-Parlamentet har truffet de nødvendige foranstaltninger for at gennemføre de vigtigste nye
bestemmelser i traktaten, især de dele af protokol nr. 1 og 2, hvor vi har et særligt ansvar, herunder
anvendelsen af den mekanisme, som tildeler de nationale parlamenter en særlig rolle i overvågnin-
gen af gennemførelsen af nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentet ser frem til at etablere procedurer, som giver vores respektive parlamenter
mulighed for effektivt at gennemføre bestemmelserne i den nye traktat. I bilaget til dette brev fore-
findes en detaljeret beskrivelse af de procedurer, vi har til hensigt at anvende. Europa-Parlamentets
tilgang tager hensyn til aftaler, som de nationale parlamenter allerede har indgået med Rådet for
Den Europæiske Union og Europa-Kommissionen. Naturligvis vil de procedurer, der er opført i
bilaget, måske skulle tilpasses for at tage hensyn til de praktiske erfaringer, som vi alle vil høste i de
kommende måneder. Jeg vil derfor være Dem meget taknemmelig, hvis De kunne meddele os, som
anført i bilaget, den adresse, som Europa-Parlamentet bør sende disse oplysninger til.
Jeg ser frem til dette nye kapitel i forbindelserne mellem Europa-Parlamentet og de nationale par-
lamenter.
Med venlig hilsen
Jerzy Buzek
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0020.png
20
Bilag 6.1
Praktiske ordninger for modtagelse og fremsendelse af dokumenter mellem Europa-
Parlamentet og de nationale parlamenter
Modtagelse af dokumenter
Begrundede udtalelser fra de nationale parlamenter om, hvorvidt udkast til retsakter overholder
subsidiaritetsprincippet, bør rettes til formanden for Europa-Parlamentet og sendes til følgende e-
mail-adresse:
[email protected]
Hvis begrundede udtalelser ikke kan sendes pr. elektronisk post, kan de sendes med almindelig
post til formanden for Europa-Parlamentet og fremsendes til følgende adresse:
Unit for the reception and referral of official documents
DG Presidency, European-Parliament
B-1047 Brussels
Europa-Parlamentet opfordrer de nationale parlamenter til at sende deres begrundede udtalelser
samtidig til formændene for de tre institutioner og til at begrænse indholdet af disse begrundede
udtalelser til deres vurdering af, om et forslag overholder subsidiaritetsprincippet. På denne måde
kan Europa-Parlamentet lettere identificere og behandle udtalelser om, hvorvidt udkast til retsakter
overholder subsidiaritetsprincippet. Hver begrundet udtalelse fremsendes i en særskilt e-mail med
henblik på at sikre en korrekt administrativ og politisk opfølgning. Europa-Parlamentet er naturlig-
vis fuldt ud bevidst om, at hvert nationalt parlament fastsætter sin egen arbejdsform og det format,
det vil anvende til at fremsende sine begrundede udtalelser til Europa-Parlamentet.
Hvis de nationale parlamenter ønsker at fremsende udtalelser til formanden for Europa-
Parlamentet, som ikke er relateret til spørgsmålet om, hvorvidt udkast til lovgivningsmæssige for-
slag overholder subsidiaritetsprincippet, og/eller kopier af udtalelser, som de har fremlagt for Euro-
pa-Kommissionen i forbindelse med den uformelle politiske dialog mellem de nationale parlamen-
ter og Europa-Kommissionen, bedes de venligst fremsende udtalelserne til følgende dedikerede e-
mail-adresse:
[email protected]
Denne procedure er i overensstemmelse med anmodningen fra generalsekretæren for Europa-
Parlamentet som fremsat i hans skrivelse af 29. juli 2009 til generalsekretærerne for EU's nationale
parlamenter.
Fremsendelse af dokumenter
Udkast til retsakter og ændrede udkast, der stammer fra Europa-Parlamentet (artikel 223, stk. 1 og
2, artikel 228, stk. 4, og artikel 226, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF), anmeldes elektronisk til den dedikerede e-mail-adresse, som hvert enkelt nationalt parla-
ment/kammer anmodes om at oplyse til Europa-Parlamentets Generalsekretariat. Disse oplysninger
fremsendes til Enheden for Afvikling og Opfølgning af Plenarmøderne på følgende e-mail-adresse:
[email protected]
Dokumenter fremsendes i to forskellige formater:
a) Adobe Acrobat PDF-format. For så vidt angår layout og sidetal, anses dokumenter i PDF-
format for at være den officielle version.
b) De samme dokumenter fremsendes også i MS Word XP-format.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0021.png
21
Hvert nationalt parlament vil modtage dokumenter på den pågældende medlemsstats officielle
sprog.
De dedikerede elektroniske postkasser, som hvert enkelt nationalt parlament/kammer oplyser, skal
overholde de anbefalede tekniske specifikationer, der er anført i tillægget.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0022.png
22
Tillæg
Anbefalede tekniske specifikationer for modtagernes elektroniske postkasser i de nationale
parlamenter
Der bør anvendes dedikerede funktionelle elektroniske postkasser, ikke personlige postkasser.
Postkasser skal tilses dagligt af et team på mindst to personer. De pågældende skal også modta-
ge realtidsvarsler, når der modtages nye meddelelser i postkassen.
Domænenavnet for Europa-Parlamentets Generalsekretariats e-mail-adresse er »euro-
parl.europa.eu«. De lokale e-mail-administratorer skal føje dette domænenavn til den tilladte li-
ste i deres spamfilter, således at meddelelser ikke ved en fejltagelse afvises eller klassificeres
som (uønsket e-mail). Dette kan anvendes i kombination med mailserverbaserede foranstaltnin-
ger mod spoofing.
Alle indgående og udgående beskeder samt vedhæftede filer bør scannes for skadeligt indhold
ved hjælp af en pålidelig, ajourført vurusscanner på pc- eller mailserver-niveau eller begge dele.
Meddelelsernes maksimale størrelse skal være på mindst 10 MB.
De elektroniske postkasser skal have en samlet kapacitet på 100 MB eller derover.
Der skal friholdes 50 MB eller derover i den elektroniske postkasse for hver periode på 24 ti-
mer, helst ved hjælp af et automatisk arkiveringssystem. Hvis der ikke er et automatisk system,
skal postkassen vedligeholdes manuelt hver dag.
For hver modtaget meddelelse skal der sendes en positiv eller negativ kvittering for modtagelse
fra den modtagende server (DSN) og kvittering for læste meddelelser (MDN). Dette bør hånd-
hæves centralt af en teknisk politik, som brugeren ikke kan omgå.
Europa-Parlamentets Generalsekretariat skal have kontaktoplysninger for den lokale e-mail-
administrator, herunder navn, e-mail-adresse og telefonnummer.
Beretning af almen art - 2009-10 nr. 2
873067_0023.png
23
Bilag 7
Europaudvalgets anmodning til fagudvalg om udtalelse
Kære XX-udvalg
Europa-Kommissionen har fremsendt forslag til lovgivning om xxx (KOM (20xx) XX). Folketin-
get har nu mulighed for at komme med en begrundet udtalelse om, hvorvidt dette forslag er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet. Fristen for at komme med en udtalelse udløber den xx.xx
20xx.
Da KOM (20xx) XX vedrører xx-udvalgets fagområde, skal Europaudvalget anmode xx-udvalget
om at drøfte dette forslag og komme med en indstilling til EUU senest den xx.xx.20xx med henblik
på at afgive en fælles udtalelse til Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet.
Udtalelsen skal redegøre for, om forslaget overholder nærhedsprincippet, men kan også indeholde
synspunkter vedrørende forslagets øvrige indhold. EU-Konsulenten gennemgår i en note (E xx)
forslagets indhold.
Vedhæftet dette brev er et eksempel på, hvordan en udtalelse kan se ud samt en forklaring af nær-
hedsprincippet.
Udvalget vil få omdelt regeringens grund- og nærhedsnotat, så snart det foreligger.
Udvalget kan følge forslaget gennem EU’s lovgivningsproces på Folketingets EU-Oplysning:
(webadresse).
Med venlig hilsen
Formand for Europaudvalget
1
Tærsklen sænkes til ¼ af parlamenterne, hvis det drejer sig om et forslag vedrørende EU’s retlige samarbejde i krimi-
nalsager og politisamarbejde.
2
Forslagsstiller kan jf. artikel 3 i protokollen om anvendelsen af nærhedsprincippet enten være Kommissionen, »en
gruppe af medlemsstater«, Europa-Parlamentet, Domstolen, den Europæiske Centralbank eller den Europæiske Investe-
ringsbank.