Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-118-0032Dato: 17. December 2009
TilFolketinget - Arbejdsmarkedsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 97 (alm. del) af 8. de-cember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra BjarneLaustsen (S).
Kristian Jensen/Jens Madsen
Spørgsmål:
Er ministeren enig i, at der tale om konkurrenceforvridning i forhold til danske kolleger,hvis udenlandske virksomheder og lønmodtagere ikke betaler skat i henhold til gældenderegler og modtager løn efter gældende overenskomst? Hvilke initiativer vil ministeren i gi-vet fald tage for at undgå denne forvridning?Svar:
Spørgsmålet er stillet til beskæftigelsesministeren og skatteministeren i forening. Jeg harderfor indhentet bidrag fra beskæftigelsesministeren.
For så vidt angår skatteområdet kan jeg oplyse at:Som udgangspunkt er det underordnet, om der er tale om danskere eller udlændinge, derikke følger reglerne. Der er naturligvis tale om konkurrenceforvridning, hvis der ikke beta-les skat efter gældende regler.Det er uacceptabelt, hvis nogen bevidst snyder. Lovlydige virksomheder har ingen mulig-heder for at konkurrere og overleve på sådanne vilkår. Det er ikke fairplay.Regeringen lancerede derfor allerede i 2004 fairplay for at øge fokus på holdningen tilblandt andet virksomhedssnyd, sort og illegalt arbejde. Dette sikres for eksempel ved hold-ningsbearbejdende kampagner og øget kontrol. Der er tale om en tværgående myndigheds-indsats. Ud over SKAT deltager, politiet, Arbejdsdirektoratet, fødevaremyndighederne ogkommunernes socialforvaltninger.Der er løbende vedtaget lovforslag i Folketinget som et led i regeringens samlede indsatsfor fairplay, og SKAT gennemfører løbende lokale og landsdækkende kontrolaktioner.Som det fremgår af Østaftalen har regeringen forpligtet sig til at have særlig fokus på uden-landske arbejdstagere og virksomheders aktiviteter i Danmark. Og netop dette er indarbej-det i Fairplay-aktiviteterne.Det er selvfølgelig SKATs opgave at påse, at skatte- og afgiftslovgivningen overholdes,hvilket også sker i relation til den rejste problematik.
For så vidt angår overenskomstområdet, har beskæftigelsesministeren oplyst følgende:”Regeringen går ind for den fri bevægelighed i EU. Men vi mener også, at arbejde i Dan-mark skal ske på fair vilkår og efter de spilleregler, der gælder på arbejdsmarkedet i Dan-mark.Det er imidlertid op til arbejdsmarkedets parter at vurdere, hvornår der er grundlag for atkræve overenskomst. Det kan regeringen ikke blande sig i.Hvis der er tale om et udbud for statslige midler over en vis tærskelværdi, skal den statsligemyndighed dog sørge for at indsætte en arbejdsklausul. Det offentlige har som hvervgiversærlige forpligtelser til ikke at medvirke til at underbyde de gældende arbejdsvilkår.Udgangspunktet er altså, at der en klar arbejdsdeling mellem staten og arbejdsmarkedetsparter. Men regeringen vil selvfølgelig gerne imødekomme parterne, hvis de har nogle fæl-les ønsker til en lovgivning, som kan hjælpe dem til at varetage deres interesser.
Side 2
Det er blandt andet sket ved oprettelsen af registret for udenlandske tjenesteydelser og vedde seneste aftalte forbedringer. Jeg henviser i denne forbindelse til besvarelsen på spørgs-mål 96.Jeg kan derfor sammenfatte mit svar til, at det er op til arbejdsmarkedets parter at vurdere,om der sker konkurrenceforvridning, og om der i givet fald skal gøres noget ved det. Og deter op til regeringen og Folketinget at hjælpe med at skabe rammerne for, at parterne kan fo-retage den vurdering. Det har vi senest gjort med aftalen af 3. december om en styrkelse afRUT-registeret.”
Side 3