Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-118-0033Dato: 17. december 2009
TilFolketinget - Arbejdsmarkedsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 95 (Alm. del) af 8. de-cember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra BjarneLaustsen (S).
Kristian Jensen/ Jens Madsen
Ministeren bedes, i forlængelse af omtalen i DR Søndag den 15. november 2009, redegørefor den skattemæssige kontrolindsats over for udenlandske virksomheder og medarbejdereherunder omfanget og karakteren af indsatsen, samt de resurser der er afsat hertil.
I DRs udsendelse 21 Søndag får man næsten indtryk af, at der ikke finder nogen kontrolsted, og at der reelt er tale om et ”tag-selv-bord” for udlændinge. Dette er naturligvis ikketilfældet.Der er stor fokus på området, og der er på en række områder taget flere initiativer. Det gæl-der:1) organisatoriske tiltag2) ved tilrettelæggelsen af det daglige indsatsarbejde3) på lovgivningsområdet og4) serviceinitiativer
1) Organisatoriske tiltag
Center Udland blev etableret 1. januar 2009 med det formål at samle og styrke indsatsen forat sikre korrekt afregning fra udenlandske virksomheder og medarbejdere.Center Udland er bemandet med 130 årsværk, hvoraf hovedparten er placeret i Syddanmarkog København.
2) Tilrettelæggelsen af det daglige indsatsarbejde
SKAT har i 2009 forpligtet sig til at gennemføre en række kontrolaktioner målrettet modbl.a. udenlandske virksomheder og udenlandsk arbejdskraft.Det er uacceptabelt, hvis nogen bevidst snyder. Lovlydige virksomheder har ingen mulig-heder for at konkurrere og overleve på sådanne vilkår.Regeringen lancerede derfor allerede i 2004 fairplay for at øge fokus på holdningen tilblandt andet virksomhedssnyd, sort og illegalt arbejde. Dette sikres for eksempel ved hold-ningsbearbejdende kampagner og øget kontrol. Der er tale om en tværgående myndigheds-indsats. Ud over SKAT deltager politiet, Arbejdsdirektoratet, fødevaremyndighederne ogkommunernes socialforvaltninger.Der er løbende vedtaget lovforslag i folketinget som et led i regeringens samlede indsats forfairplay, og SKAT gennemfører løbende lokale og landsdækkende kontrolaktioner.Som det fremgår af Østaftalen har regeringen forpligtet sig til at have særlig fokus på uden-landske arbejdstagere og virksomheders aktiviteter i Danmark. Og netop dette er indarbej-det i Fairplay-aktiviteterne.Side 2
Det er selvfølgelig SKATs opgave at påse, at skatte- og afgiftslovgivningen overholdes,hvilket er en opgave, SKAT formår at løfte også i relation til den rejste problematik.En del af kontrolindsatsen, som SKAT har foretaget i 2009, er gennemført på byggepladsersom samordnede kontroller i samarbejde med Arbejdstilsynet – senest i september 2009,hvor i alt 232 byggepladser over hele landet blev besøgt. Uanset Østaftalen udløber, vil derogså fremover i indsatsdelen af SKATs produktionsplan være fokus på udenlandske virk-somheder og udenlandsk arbejdskraft.Udover ovennævnte tiltag, gennemfører SKAT løbende en række mindre regionale kontrol-ler inden for en bred vifte af brancher med det formål at afsløre sort og illegalt arbejde,uregistrerede virksomheder og andre former for virksomhedssnyd. Som en naturlig del afdisse kontroller afdækkes også virksomhedernes anvendelse af udenlandsk arbejdskraft.Det er i den forbindelse vigtigt at være opmærksom på, at SKAT i mange tilfælde ikke påforhånd ved, om man i forbindelse med en udgående kontrol vil støde på udenlandsk ar-bejdskraft. Det er derfor svært at målrette ressourcerne mod netop dette område. Det erimidlertid SKATs opfattelse, at der anvendes de ressourcer, som opgavens omfang beretti-ger.Endelig har SKAT i samarbejde med politiet i 2009 gennemført en række aktioner på græn-serne, hvor et af hovedtemaerne var kontrol med udenlandske virksomheder og udenlandskarbejdskraft.Aktionerne resulterede bl.a. i, at der er blevet konstateret uregistrerede virksomheder, og endel udenlandske virksomheder har problemer med at afregne efter reglerne. En del af dissevirksomheder har samtidig gæld til det offentlige, og der blev efterfølgende foretaget udlægfor restancen.SKAT er også aktør i relation til RUT-registeret, hvilket beskrives i AMU alm. del spørgs-mål 96 til beskæftigelsesministeren.I det daglige arbejder SKAT efter en indsatsstrategi, hvilket betyder, at ressourcerne sættesind der, hvor de har størst effekt, medens der ikke måles på antallet af kontroller. I kontrol-arbejdet er der generelt et stort fokus på skatteforholdene for udenlandske virksomheder ogmedarbejdere. Området er endvidere under løbende overvågning, således at kontrolindsat-sen hurtigt kan tilpasses det aktuelle risikobilledeSKAT har siden østudvidelsen af EU i 2004 haft øget fokus på udenlandske virksomhederog udenlandsk arbejdskraft. Dette fokus fremgår dels af de årlige indsats- og produktions-planer, dels er det indskrevet direkte i Østaftalen.
3) Lovgivningsinitiativer
Det tredje punkt i Østaftalen vedrører omvendt betalingspligt på momsområdet. Tidligerevar der stor risiko for, at udenlandske virksomheder, der leverede byggeydelser til danskevirksomheder, ikke afregnede korrekt moms. Dette problem er blevet løst gennem at der erindført nye regler fra 1. januar 2009. Det betyder, at danske virksomheder skal afregnemomsen, når de køber byggeydelser fra udlændinge, hvilket sikrer, at det nu er langt lettereat opkræve moms og inddrive eventuelle restancer.For at sikre, at danske virksomheder får kendskab til de nye regler har SKAT i 2009 gen-nemført et projekt for at informere danske virksomheder om reglerne.Ud over ovennævnte initiativer, er der også blevet sat ind på andre områder.
Side 3
Således har regeringen og Dansk Folkeparti som led i Forårspakke 2.0 vedtaget, at der fraog med 2010 lægges et loft på 50.000 kr. årligt over fradrag for rejseudgifter i forbindelsemed arbejde på et midlertidigt arbejdssted. Loftet gælder både for fradrag med standardsat-ser og med faktiske udgifter, og for såvel danskere som udlændinge, der arbejder i Dan-mark. Dermed begrænses de meget store fradrag, som udenlandske medarbejdere, herunderfra eksempelvis Østeuropa, har kunnet foretage ved arbejde i DanmarkDet kan endvidere oplyses, at det i forlængelse af initiativet i Forårspakke 2.0 til begræns-ning af meget store fradrag er overvejelser om, hvorvidt de administrative procedurer i for-bindelse med bl.a. forskudsregistrering og udbetaling af overskydende skat, herunder TastSelv, i endnu højere grad kan indrettes på, at udlændinge, der arbejder i Danmark, ikke fårstore skatterestancer.Endelig kan det oplyses, at beløbsgrænsen for udbetaling af overskydende skat til skatte-pligtige personer, der rejser ud af landet uden at have oplyst en dato for skattepligtsophør,fra næste år nedsættes til 1 krone. Det betyder, at samtlige udbetalinger til den omfattedepersonkreds på over 1 krone vil blive kontrolleret, før der sker udbetaling.Alle initiativer på lovgivningsområdet bidrager til, at restancerne for udenlandske virksom-heder og udenlandsk arbejdskraft bliver mindre, og derved mindskes de problemer, som erforbundet med inddrivelse over landegrænserne. Initiativerne er således udtryk for, at sam-spillet mellem lovgivning og administrative foranstaltninger fører til resultater helt i over-ensstemmelse med indsatsstrategien.
4) Serviceinitiativer
Med henblik på at lette vilkårene for at tiltrække arbejdskraft til landet er der blevet gen-nemført en række servicetiltag på SKATs område.Der gives således udenlandske virksomheder og arbejdstagere en målrettet vejledning ombrug af udenlandsk arbejdskraft. SKAT har udviklet og implementeret digitale engelsk-sprogede informationsguider, sikret at udenlandske arbejdstagere har adgang til alle rele-vante oplysninger vedrørende deres ophold og arbejde i Danmark på sprog, de kan forventeat forstå (minimum engelsk) samt gennemført en reorganisering af området pr. 1. januar2009, som nævnt ovenfor vedr. Center Udland.
Side 4