Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
778422_0001.png
778422_0002.png
NOTAT
21. december 2009
Kommissionens forslag vedrørende administrativelettelser inden for arbejdsmiljølovgivningen
J.nr. 2009090920/
Kommissionens forslag til bedre regulering (KOM (2009) 0544) inden for ar-bejdsmiljølovgivningen – bilaget til meddelelsen (side 101 ff.)
Forslag 1vedrører bedre vejledning til virksomheder om arbejdsmiljø. Som detfremgår af meddelelsen, eksisterer der allerede nu tiltag, der skal hjælpe virksom-hederne, som fx vejledning, simple redskaber og tjeklister vedrørende arbejds-pladsvurdering. Endvidere findes der fælles principper for virksomhedstilsyn, somarbejdstilsyn i alle medlemslandene tager højde for. Disse principper tilskynder ar-bejdstilsynene til en ensartet fremgangsmåde ved håndhævelse af arbejdsmiljøreg-lerne. Sådanne tiltag er med til at sikre et ens beskyttelsesniveau i EU og dermedlige konkurrencevilkår.Forslag 2vedrører et nyt værktøj til arbejdspladsvurdering, som Arbejdsmiljø-agenturet har finansieret. Værktøjet stilles gratis til rådighed for alle medlems-stater: The Online Risk assessment Tool (ORA) ”Digital risk assessment; awaywith the Stone Age paper based tools”. Værktøjet blev præsenteret på agenturetsafslutningskonference for den 2-årige europæiske kampagne om arbejdsplads-vurdering den 17. november 2009.Værktøjet er udviklet i Holland specielt til brug for små virksomheder og har væreten stor succes i Holland. Værktøjet, der retter sig til regeringer, sociale parter, virk-somheder m.v. i medlemsstaterne, kan kopieres og tilpasses de enkelte branchersbehov.Forslag 3vedrører muligheden for at undtage meget små virksomheder fra kravetom skriftlig arbejdspladsvurdering. Dette forslag har Kommissionen sendt til hø-ring i Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på Arbejdspladsen.En skriftlig arbejdspladsvurdering er et procesværktøj for en virksomhed. Samtidiger det vigtigt, at dette værktøj - især for små virksomheder - er så enkelt som mu-ligt. Arbejdstilsynet har allerede udarbejdet 62 sektororienterede APV-tjeklistermed henblik på små og mellemstore virksomheder. Arbejdstilsynet har løbende fo-kus på at udvikle værktøjer til brug for små virksomheder bl.a. med henblik på atlette deres administrative byrder mest muligt.Forslag 4vedrører en lettere implementering af arbejdsmiljødirektiver. Forslagetgår ud på, at der gives bedre vejledning om, hvorledes direktiverne kan implemen-teres. I forhold til LO’s bekymringer skal det understreges, at der alene er tale omvejledning, og at der ikke i meddelelsen foreslås tiltag til totalharmonisering på ar-bejdsmiljøområdet. Udmeldingen i Kommissionens meddelelse side 6 om at undgå
at implementere over niveau er en generel udmelding til alle områder omhandlet imeddelelsen. Der er ikke angivet specifikt for arbejdsmiljøområdet, at man skalundgå at implementere over niveau.Der henvises således i Kommissionens meddelelse (i bilaget side 101) til Trakta-tens artikel 137, hvor der er hjemmel til at udstede minimumsdirektiver på ar-bejdsmiljøområdet: “Article137 of the EC Treaty foresees the adoption of direc-tives setting minimum requirements for the improvement of the working environ-ment, inter alia, in order to protect workers health and safety while avoiding toimpose “administrative, financial and legal constraints in a way which would holdback the creation and development of small and medium sized undertakings”.From the outset, the preparation of EU legislation has therefore taken into accountthe need to avoid administrative burdens.”Forslag 5vedrører mere effektive tilsynsbesøg. Det foreslås, at tilsynsbesøg skalforetages ud fra en risikobaseret tilgang, men baseret på vejledning og udvekslingaf gode ideer fra de enkelte arbejdstilsyn i regi af udvalget af arbejdstilsynschefer.Kommissionen nedsatte i 1995 udvalget af arbejdstilsynschefer, som har til opgaveat afgive udtalelse til Kommissionen om alle spørgsmål i forbindelse med med-lemsstaternes håndhævelse af fællesskabslovgivningen om arbejdsmiljø. Danmarkdeltager i udvalget, som også skal drøfte det nævnte forslag.I forhold til LO’s bekymring er der således ikke tale om, at forslaget skal regulerede nationale myndigheders tilsyn med sikkerhed og sundhed på arbejdspladserne.Forslaget bryder dermed ikke med princippet om, at Danmark og andre EU-landeselv afgør, hvordan de vil sikre at virksomhederne efterlever lovgivningen om ar-bejdsmiljø. Der er alene tale om udveksling af gode ideer og vejledning.Forslag 6vedrører forbedring af vejledning til virksomheder på byggepladser.Kommissionen er i samarbejde med Det Rådgivende Udvalg for sikkerhed ogsundhed på arbejdspladsen ved at udarbejde en vejledning på området.Forslag 7vedrører ikke arbejdsmiljøområdet.Forslag 8.Som det fremgår af meddelelsen, vil det indgå i de kommende drøftelserom direktivet om kræftfremkaldende stoffer, hvorvidt der kan identificeres unød-vendige administrative byrder. Det må forventes, at Kommissionen allerede underhensyn til formuleringen af Traktatens artikel 137 vil undgå at pålægge unødigeadministrative, finansielle eller retlige begrænsninger over for små og mellemstorevirksomheder.
2