Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
768568_0001.png
768568_0002.png
768568_0003.png
768568_0004.png
768568_0005.png
TALE
19. november 2009
Beskæftigelsesministerens tale ved samråd om ud-dannelse i beskæftigelsesindsatsen
J.nr. 2009-0012834NFM

Samrådsspørgsmål:

E: Ministeren bedes redegøre for, om ministeren synes, deter tilfredsstillende, at uddannelsesaktiveringen er faldetmarkant i perioden 2001-2009, og hvilke skridt agter mini-steren at tage for at styrke omfanget af uddannelsesaktive-ringen?Regeringen har fokus på at hjælpe ledige i job, og udgangs-punktet er, at uddannelse selvfølgelig skal anvendes, når deter det, der skal til, for at hjælpe den ledige hurtigst muligttilbage i job.Beskæftigelsesindsatsen kan ikke alene vurderes på, hvormeget der gives af tilbud om uddannelse. Tit og ofte vil etaktiveringstilbud ude på en rigtig arbejdsplads være den rig-tige vej til både at opkvalificere den enkelte og sikre, at kon-takten til arbejdsmarkedet bevares. Det er jobcentrenes op-gave at bringe ledige i arbejde – ikke at uddanne de ledige.Når ledigheden falder, så falder aktiveringen af ledige gene-relt også. Derfor har vi set et fald i aktiveringen af dagpen-gemodtagere fra godt 43.000 fuldtidspersoner i 2001 til godt14.500 i 2008. I 2009 stiger antallet af ledige dagpengemod-tagere i aktivering igen.
Tiltag i FL2010Regeringen har med den seneste finanslovsaftale forbedretmulighederne for nyuddannede dimittender og faglærte.Begge grupper er desværre ramt af den internationale kriseog kan have svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Dehar brug for hjælp til at komme i job.For de faglærte giver vi derfor nu jobcentret ekstraordinæremuligheder for ved hjælp af målrettet uddannelse at hjælpede nyuddannede faglærte i job.Regeringen afsætter en pulje på 20 mio. kr. i 2010 til jobret-tet uddannelse. Puljen kan bruges til at finansiere forsøg ijobcentrene mv. med målrettet brug af uddannelse, der erkoblet direkte op på en efterfølgende aftale om et job eller etaktivt forløb på en virksomhed.For dimittenderne åbnes der op for, at kommende dimitten-der fra kandidatuddannelserne m.v. kan få særlige kompe-tenceudvidende forløb på universitet i forlængelse af igang-værende uddannelse.Forløbet skal skærpe og udbrede den enkelte dimittendskompetencer i forhold til de aktuelle jobmuligheder og be-grænse risikoen for, at kommende dimittender bliverledige. Det særlige forløb skal udvide den unges kompeten-cer på nye områder.Der afsættes 20 mio. kr. i 2010 til uddannelsesudgifter tilsærlige forløb. Hertil kommer 17 mio. kr. til forsørgelse tilde studerende, der i niveau og regler svarer til SU.Der er gode muligheder for uddannelseSå vil jeg også gerne sige, at jobcentrene i dag har rigtigt go-de muligheder for at give uddannelse.
2
Jobcentrene kan tilbyde opkvalificering og uddannelse f.eks.til ledige uden uddannelse eller med korte eller forældedeuddannelser fra dag ét, når der er tale om opkvalificering in-den for områder, hvor der er gode eller rigtig gode beskæfti-gelsesmuligheder.Jeg vil også fremhæve, at regeringen i forhold til unge ledigeuden uddannelse har skærpet fokus på uddannelse. Unge un-der 25 år, som ikke har en uddannelse og som kan tage ud-dannelse, får således pålæg om at tage en uddannelse på or-dinære vilkår.Herudover vil det ofte være ufaglærte ledige, der har behovfor ekstra opkvalificering i forbindelse med en aftale om etjob. Netop i forhold til de ufaglærte ledige har regeringenforbedret mulighederne for uddannelse.Dels har vi med virkning fra 1. august indført et treårigt for-søg med at give ledige uden uddannelse, med en kort uddan-nelse eller en forældet uddannelse mulighed for at deltage ilængerevarende opkvalificering allerede fra første ledig-hedsdag.Og dels har vi forbedret motiverede ufaglærtes mulighederfor at blive faglærte via voksenlærlingeordningen ved at gøreordningen permanent, så den ikke skiftevis åbnes og lukkes,fordi midlerne bliver brugtDe ledige skal fortsat søge job og indsatsen skal være aktivDen stigende ledighed fører naturligt også til diskussioner af,hvordan beskæftigelsesindsatsen skal tilrettelægges. Oghvorfor er det lige, at de ledige skal være så aktive med atsøge job, når der er færre job at få.Svaret er, at hvis man ikke søger arbejde, så får man ikke etarbejde. Og jo længere man er ledig, jo sværere er det atkomme i arbejde igen. Så den aktive politik er vigtigere end3
nogensinde. Hvis vi neddrosler den aktive indsats, bliver le-dighedsperioderne længere end ellers.Regeringen har på den vis flyttet fokus i beskæftigelsesind-satsen fra arbejdskraftmangel til at hjælpe de ledige i job.Regeringen har gjort op med fortidens passivitet og laden ståtil. Vi fører tidlig, aktiv og ikke mindst jobrettet beskæftigel-sespolitik.Jeg synes, at det er vigtigt, at vi ikke misbruger krisen tiligen at vende tilbage til at opbevare de ledige på lange ud-dannelsesforløb eller endnu værre lader dem passe sig selv.Det er nemlig at gøre dem en bjørnetjeneste. Vi skal holdefast i succesen fra de gode tider. Det skylder vi ikke mindstde ledige. Det er jo deres liv og ve og vel det gælder.

Afslutning

Spørgsmålet er stillet ud fra, at der er sket et relativt fald iuddannelsesaktiveringen. Og det er korrekt. Som sagt hæn-ger faldet blandt andet sammen med, at ledigheden tidligerehar været faldende, hvorfor omfanget af aktivering også harværet faldende.Faldet hænger dog også sammen med, at vi i regeringen harprioriteret, at beskæftigelsesindsatsen skal være jobrettet.Det har vi, fordi vi ved, at det er den bedste måde at få de le-dige i job på. Det betyder så også, at redskaberne virksom-hedspraktik og løntilskud anvendes i højere grad.Men regeringen er imidlertid ikke så optaget af talgymnastik.Derimod er regeringen meget optaget af, at uddannelse bru-ges med omtanke. Og bruges rigtigt. For det værste, vi kangøre i den nuværende situation, er at parkere menneskeri perspektivløse aktiveringstilbud uden et direkte jobsigte,uanset om det drejer sig om uddannelsestilbud eller andreaktiveringsformer.4
Vi ved nemlig, at jo længere man går ledig, jo ringere bliverchancerne for at vende tilbage til arbejdsmarkedet.Alt i alt mener jeg, at jobcentrene har rigtig gode mulighederfor at give uddannelse til de ledige, der har behov for det.Regeringen har indgået en ambitiøs aftale om ungeindsatsen.Og det er en aftale jeg er stolt over. Den peger i den rigtigeretning. Unge må ikke blive krisens store tabere. Det er eks-tremt vigtigt, at vi tager hånd om unge, der har svært ved atgennemføre en uddannelse og få fodfæste på arbejdsmarke-det.Den stigende ledighed er en alvorlig udfordring, men vi måikke glemme, at der stadig er job at få. Situationen er langtfra håbløs, og regeringen har løbende iværksat initiativer, derskal afbøde effekten af den internationale krise. Senest meden meget ekspansiv finanslov for 2010. Og de mange initia-tiver har vi endnu ikke set effekten af.
5