Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
770950_0001.png
770950_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 18. november 2009 stillet følgende spørgs-mål nr. 70 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Eigil Andersen (SF).

Spørgsmål nr. 70:

7. december 2009J.nr. 2009-0020178
”Konsulentvirksomheden Deloitte har i forbindelse med en evalueringsrapport ombrugen af anden aktør i beskæftigelsespolitikken (Evaluering af brugen af andenaktør under Service- og LVU-udbuddene. Delrapport 1. Arbejdsmarkedsstyrelsen,2008) anbefalet Beskæftigelsesministeriet og kommunerne at udvikle og afprøveen model for akkreditering til brug for kvalitetsudvikling på det beskæftigelsespoli-tiske område. Har ministeren for sit vedkommende tænkt sig at følge denne anbefa-ling, og hvad begrunder ministeren sin holdning med i forhold til argumenterne fraDeloitte?”

Endeligt svar:

Jeg mener, at der allerede eksisterer gode rammer for, at kommunerne kan kvali-tetssikre andre aktørers indsats på nuværende tidspunkt. Jeg kan f.eks. nævne, atbeskæftigelsesregionerne gennemfører landsdækkende udbud, som sikrer, at job-centrene kan trække på aktører, der er udvalgt, så vi får kvalitet for pengene, menhvor kvalitet vejer højere end pris. I disse udbud skal tilbudsgiverne bl.a. beskrivederes interne egenkontrol og hvorledes tilbudsgiveren vil sikre, at medarbejdernehar kendskab til relevante krav og regler.Desuden er det muligt for jobcentrene at følge op på andre aktørers indsats underde statslige rammeudbud påwww.jobindsats.dk.For mig er kvalitet ensbetydende med, at de ledige kommer i job, og jeg ser af fleregrunde ikke en akkreditering af andre aktører som noget, der vil øge kvaliteten afandre aktørers indsats.En akkreditering vil skabe unødigt bureaukrati og være i modstrid med vores målom afbureaukratisering. Jeg mener også, at der er risiko for, at en akkrediterings-ordning vil være spild af penge, da det næppe vil få en reel effekt, at andre aktørerskal sende en masse oplysninger til en særlig instans. Hvis der blev indført reglerom autorisation, ville der kort fortalt blive brugt alt for mange ressourcer på at ud-fylde papirer i stedet for at få de ledige i job.I det nye enstrengede beskæftigelsessystem er det kommunerne, der har ansvaretfor at føre tilsyn med, at andre aktører leverer en god indsats over for ledige. Det erderfor kommunerne, der fastsætter de nærmere rammer for tilsynet.
Jeg vil imidlertid gerne skabe gode rammer for dette arbejde. Jeg vil derfor sørgefor, at Arbejdsmarkedsstyrelsen laver en vejledning til kommunerne med gode rådom tilsyn med andre aktører. Vejledningen skal bygge på de gode erfaringer, vi harmed det tidligere statslige tilsyn.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2