Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
770944_0001.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
7. december 2009
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 12. november 2009 stillet følgende spørgs-mål nr. 61 (AMU alm. del), som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 61:

J.nr. 2009-0019834
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Arvid Petersen, jf. AMU alm. del– bilag 31.”

Endeligt svar:

Jeg vil gerne slå fast, at jeg synes, det er utrolig vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for atunderstøtte en høj kvalitet i indsatsen for at få de ledige i job. Det gælder uanset,om indsatsen varetages af kommunerne eller private aktører.For mig hænger kvalitet sammen med, at de ledige får en indsats, der hjælper dem ijob.Og regeringen lægger vægt på, at ledige – uanset deres alder – får en aktiv ogjobrettet indsats.Jobcenteret skal tage udgangspunkt i den enkelte ledige, når der tilrettelægges enaktiv indsats. Jobsøgningskurser er relevante for mange ledige, der her får nogleværktøjer til selv at finde et arbejde. Fører et jobsøgningskursus ikke til job, er ak-tive forløb på en virksomhed også en mulighed.Jeg tror dog, at vi bliver nødt til at være realistiske: Uanset om det er jobcentereteller en privat aktør, der står for aktiveringen, vil der altid være enkelte ledige, derikke er tilfredse med indsatsen.Hvis man er utilfreds med indsatsen, har man mulighed for at klage til sit jobcenter.Muligheden for at klage er også til stede, hvis man oplever, at en privat aktør ikkeleverer kvalitet i sin aktiveringsindsats.Jeg vil dog gerne minde om, at den enkelte ledige naturligvis også selv har et med-ansvar for at få det bedste ud af et aktiveringsforløb – bl.a. ved at deltage aktivt ogpositivt heri og ved fx at komme med ideer og forslag til jobcenteret eller den pri-vate aktør til, hvad der kan gøres anderledes eller bedre i forløbet.Venlig hilsen
Inger Støjberg