Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
770924_0001.png
770924_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 11. november 2009 stillet følgende spørgs-mål nr. 60 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Torben Hansen (S).
7 . december 2009J.nr. 2009-0019712

Spørgsmål nr. 60:

”Med udgangspunkt i AE-rådets notat "Længerevarende ledighed skævt fordelt:Nordjylland hårdest ramt" af 9. november 2009, ønskes en beregning af, hvor storemerudgifter de 10 hårdest ramte kommuner i analysens tabel 4 ville have haft, hvisden nye finansieringsmodel på dagpengeområdet var gældende?”

Endeligt svar:

I den nye finansieringsmodel på dagpengeområdet kompenseres kommunerne forderes udgifter til dagpenge og den aktive indsats dels gennem statslig refusion afhovedparten af udgifterne dels gennem et særligt beskæftigelsestilskud. Opgørelsenaf beskæftigelsestilskuddet, herunder midtvejs- og efterreguleringen af tilskuddet,sker på grundlag af udviklingen i den samlede bruttoledighed for dagpengemodta-gere i kommuner og landsdele. Det er derfor ikke umiddelbart muligt isoleret at be-regne konsekvenserne af udviklingen i et bestemt udsnit af ledigheden – f.eks. densåkaldte ”længerevarende ledighed”.I vedlagte beregningsnotat er der foretaget en konsekvensberegning af regulerin-gerne i beskæftigelsestilskuddet i 2010 på baggrund af den senest kendte fordelingaf ledigheden mellem kommunerne (ledighedstal for januar til oktober 2009). Ud-viklingen i antallet af såkaldte ”længerevarende ledige”, dvs. ledige med mellem 6og 12 måneders sammenhængende ledighed, som beskrives i AE-rådets notat af 9.november 2009, må forudsættes at indgå heri.Som det fremgår af beregningsnotatet, er denne beregning foretaget på baggrund afen teknisk forudsætning om, at en forudsat ledighed på 160.000 fuldtidspersoner i2010 er fordelt mellem kommunerne på samme måde som ledigheden i januar-oktober 2009. Beregningerne viser, at af de 10 kommuner, som ifølge Arbejdsbe-vægelsens Erhvervsråds notat har den største andel af såkaldte ”længerevarende le-dige”, vil de 5 kommuner få en gevinst og de andre 5 et tab. Bornholm, Ishøj,Læsø, Ålborg og Ærø vil få en gevinst, mens Lolland, Brønderslev, Nordfyns, As-sens og Hjørring vil få et tab.Beregningerne viser, ligesom tilsvarende tidligere beregninger til Arbejdsmarkeds-udvalget, at udviklingen i bruttoledigheden mellem landsdelene og mellem kom-
munerne inden for landsdelen og i de enkelte kommuner er afgørende for de øko-nomiske konsekvenser af finansieringsomlægningen for den enkelte kommune.På nuværende tidspunkt kendes udviklingen i og fordelingen af ledigheden mellemkommunerne i 2010 af gode grunde ikke. Derfor er det heller ikke muligt at sigepræcist, hvad de økonomiske konsekvenser af finansieringsomlægningen vil blivefor de enkelte kommuner i 2010.I beregningerne er det forudsat, at den gennemsnitlige nettoudgift pr. bruttoledig i2010 er den samme i alle kommuner. Den antagelse er naturligvis også behæftetmed usikkerhed, idet forskelle i sammensætningen af ledigheden i princippet vilkunne påvirke det faktiske udgiftsniveau.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2