Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
770923_0001.png
770923_0002.png
770923_0003.png
770923_0004.png
770923_0005.png
770923_0006.png
770923_0007.png
NOTAT
7. december 2009
Kommunernes økonomi under stigende ledighed ef-ter finansieringsomlægningen fra 2010
Sagsnr. 2009-0019712
I det nye beskæftigelsessystem kompenseres kommunerne under ét fuldt ud for de-res udgifter til dagpenge og den aktive indsats. Dels gennem statslig refusion afhovedparten af udgifterne og dels gennem et særligt beskæftigelsestilskud. Detgælder også merudgifterne som følge af den stigende ledighed, hvilket kompense-res gennem en midtvejs- og en efterregulering af det samlede beskæftigelsestil-skud.Midtvejsreguleringen af beskæftigelsestilskuddet for 2010 foretages på bag-grund af den skønnede udvikling i ledigheden i juni 2010 og tager således højefor eventuelle konjunkturudsving.I forbindelse med denne midtvejsregulering opdateres det såkaldte grundtilskudtil den enkelte kommune på grundlag af de faktiske kommunefordelte udgifter i2009. Den enkelte kommune bliver dermed kompenseret for udviklingen i defaktiske udgifter i 2009, herunder som følge af den stigende ledighed.Efterreguleringen af beskæftigelsestilskuddet foretages i juni 2011 på grundlagaf den faktiske udvikling i udgifterne på beskæftigelsesområdet, og fordeles tilkommunerne efter en nøgle, der tager højde for udviklingen i ledigheden pålandsdelsniveau.Dertil kommer den særlige forsikringsordning, der betyder, at der ydes et særligttilskud til kommuner, hvor udviklingen i ledigheden afviger markant fra den gen-nemsnitlige udvikling i landsdelen. Det vil sige, at kommuner, der rammes ekstrahårdt, f.eks. hvis en meget stor virksomhed lukker, kan modtage et særligt tilskud.

Beregninger af økonomiske konsekvenser fordelt på kommuner i 2010

I forbindelse med Folketingets behandling af lovforslagene om det enstrengede be-skæftigelsessystem blev der som svar på spørgsmål fra Arbejdsmarkedsudvalgetforetaget en række beregninger af de økonomiske konsekvenser for kommunerne affinansieringsomlægningen. Beregningerne blev foretaget under nogle givne forud-sætninger, som blev fastlagt i spørgsmålene fra Arbejdsmarkedsudvalget.I svarerne til Arbejdsmarkedsudvalget blev det fremhævet, at konsekvenserne affinansieringsomlægningen vil afhænge af udviklingen i ledigheden fra 2009 til2010 i den enkelte kommune. Denne udvikling var naturligvis ikke kendt på dettidspunkt, hvor svarene blev udarbejdet.Beregningerne af konsekvenserne var således baseret på en række antagelser omudviklingen i ledigheden, herunder om fordelingen af ledigheden mellem kommu-nerne i 2010.
Bruttoledigheden for dagpengemodtagere i 2010 blev således antaget at være for-delt mellem kommunerne på samme måde som i slutningen af 2004, hvilket natur-ligvis ikke er realistisk. Det blev på denne baggrund i svarere understreget, at dervar tale om hypotetiske beregninger, som ikke afspejlede de forventede kommu-naløkonomiske konsekvenser af finansieringsomlægningen.

Nye beregninger af de økonomiske konsekvenser for kommunerne

Udviklingen i ledigheden og fordelingen af bruttoledigheden mellem kommunernei 2010 kendes naturligvis fortsat ikke. På nuværende tidspunkt kendes udviklingeni ledigheden frem til og med oktober 2009.På denne baggrund er der lavet nye beregninger, hvor den forventede bruttoledig-hed for dagpengemodtagere i 2010 forudsættes at være fordelt mellem kommuner-ne på samme måde som ledigheden i perioden januar til oktober 2009. Der er såle-des fortsat tale om hypotetiske beregninger.Der er taget udgangspunkt i det grundtilskud, merudgiftsbehov og beskæftigelses-tilskud for 2010, som er udmeldt til kommunerne den 30. juni 2009 af Indenrigs-og Socialministeriet. Grundtilskuddet, merudgiftsbehovet og beskæftigelsestil-skuddet for 2010 for de enkelte kommuner er vist i tabel 1 i bilaget.Grundtilskuddet er opgjort som de enkelte kommuners beregnede nettoudgifter tildagpenge og aktivering af forsikrede ledige i 2008 under forudsætning af, at de nyefinansieringsregler havde været gældende i dette år. Samlet udgør grundtilskuddetca. 2,8 mia. kr.Merudgiftsbehovet er baseret på de budgetterede udgifter til forsikrede ledige påfinanslovsforslaget for 2010 under forudsætning af en ledighed på 145.000 (sva-rende til en bruttoledighed for dagpengemodtagere på 143.000). Merudgiftsbehovetpå i alt ca. 6,1 mia. kr. er fordelt på kommuner i forhold til deres andel af bruttole-dige i 2008.Det samlede beskæftigelsestilskud på i alt ca. 8,9 mia. består af summen af grund-tilskuddet og merudgiftsbehovet.

Midtvejsregulering

I tilskudsåret 2010 foretages en midtvejsregulering af merudgiftsbehovet med ud-gangspunkt i en ny beregning af merudgiftsbehovet på landsplan på grundlag afden nu forventede udvikling i bruttoledigheden fra 2008 til 2010. Bruttoledighedenforudsættes i beregningerne at udgøre 150.000 i 2010, hvilket svarer til det senesteskøn fra Økonomisk Redegørelse i august 2009.Det nye merudgiftsbehov på ca. 6,5 mia. kr. fordeles på landsdele på grundlag afudviklingen i bruttoledigheden på landsdelsniveau. I beregningen er anvendt udvik-lingen fra 2008 til de forventede 150.000 bruttoledige i 2010, som fordeles påkommuner og dermed landsdele efter fordelingen af bruttoledigheden i perioden frajanuar til oktober 2009. Det nye merudgiftsbehov fordeles herefter på kommunernei landsdelen i forhold til bruttoledigheden i 2008.Midtvejsreguleringen fremgår af tabel 1 i bilaget.
2

Efterregulering

I året efter tilskudsåret foretages en efterregulering af merudgiftsbehovet. Det for-udsættes fortsat ligesom i en række af svarerne til Arbejdsmarkedsudvalget, at brut-toledigheden for dagpengemodtagere stiger til 160.000 i 2010.Det på den baggrund beregnede endelige merudgiftsbehov på ca. 7,2 mia. kr. forde-les på landsdele på grundlag af udviklingen i bruttoledigheden på landsdelsniveaufra 2008 til 2010, hvor de 160.000 er fordelt på kommuner og landsdele efter forde-lingen af bruttoledigheden i perioden fra januar til oktober 2009. Det endelige mer-udgiftsbehov fordeles på kommunerne i landsdelen i forhold til bruttoledigheden i2008.Efterreguleringen fremgår af tabel 1 i bilaget.

Forsikringsordningen

Beregningen af tilskuddet fra den særlige forsikringsordning er sket på grundlag afudviklingen i bruttoledigheden fra 2009 til 2010. Det forudsættes, at udviklingen iledigheden fra de faktiske 53.805 ledige i 2008 til de 160.000 i 2010 er lineær, så-ledes at der i 2009 er 106.903 ledige.Ledigheden i 2009 er fordelt på kommuner, som ledigheden i 2008, mens ledighe-den i 2010 er fordelt på samme måde som i perioden fra januar til oktober 2009.1Udgifterne til denne særlige tilskudsordning finansieres af kommunerne i fælles-skab i forhold til den enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal.2Nettovirkningen af forsikringsordningen for de enkelte kommuner fremgår af tabel1 i bilaget.

Samlet resultat for de enkelte kommuner

De faktiske udgifter i 2010 er beregnet som antallet af bruttoledige gange den gen-nemsnitlige nettoudgift, dvs. på landsplan 160.000 gange ca. 62.100 kr. = 9.928mio. kr. svarende til det samlede beskæftigelsestilskud. Udgifter er fordelt påkommuner ligesom de 160.000 ledige, dvs. på samme måde som i perioden januartil oktober 2009.Det samlede resultat for den enkelte kommune i form af en gevinst eller et tab ervist i tabel 1 i bilaget.De beregninger over de økonomiske konsekvenser, som tidligere er blevet sendt tilArbejdsmarkedsudvalget, viste typisk, at kommunerne i Nordjylland samlet tabtepå finansieringsomlægningen i 2010. Dette hang sammen med, at anvendelsen affordelingen af bruttoledigheden i slutningen af 2004, betød, at stigningen i brutto-ledigheden i landsdelen Nordjylland var lidt større end på landsplan.
1
Ledigheden skal være fordelt på en forskellig måde i de to år ellers er der ikke forskel påudviklingen i den enkelte kommune.2Der er i beregningerne anvendt indbyggertallet pr. 1. januar 2009.
3
De nye beregninger, hvor der er anvendt fordelingen af bruttoledigheden i periodenjanuar til oktober 2009, viser, at kommunerne i Nordjylland samlet får en gevinstpå finansieringsomlægningen. Dette skyldes, at stigningen i bruttoledigheden fra2008 til perioden januar til oktober 2009 er lidt mindre i landsdelen Nordjyllandend på landsplan. Blandt kommunerne i Nordjylland er det især Ålborg Kommune,der får en stor gevinst. Frederikshavn, Læsø og Jammerbugt kommuner får også engevinst med denne fordeling af ledigheden. Det skyldes, at stigningen i bruttole-digheden i denne periode i disse fire kommuner er mindre end i landsdelen somhelhed. De øvrige kommuner i Nordjylland får derimod et tab, hvilket er en følgeaf, at stigningen i bruttoledigheden i disse kommuner er større end i landsdelensom helhed.Blandt de 10 kommuner, som ifølge Arbejdsbevægelsens Erhvervsråds notat”Længerevarende ledighed skævt fordelt: Nordjylland hårdest ramt” har den størsteandel af såkaldte ”længerevarende ledige”, vil 5 kommuner få en gevinst og de an-dre 5 et tab. Bornholm, Ishøj, Læsø, Ålborg og Ærø vil få en gevinst, mens Lol-land, Brønderslev, Nordfyns, Assens og Hjørring vil få et tab.De nye beregninger viser ligesom de tidligere beregninger til Arbejdsmarkedsud-valget, at udviklingen i bruttoledigheden mellem landsdelene og mellem kommu-nerne inden for landsdelen og i de enkelte kommuner er afgørende for de økonomi-ske konsekvenser af finansieringsomlægningen for den enkelte kommune.Under forudsætning af at en meget højere bruttoledighed på 160.000 i 2010 forde-ler sig som i slutningen af 2004 vil nogle kommuner få en gevinst og andre et tab.Hvis det i stedet for forudsættes, at den meget højere bruttoledighed er fordelt somi de første 10 måneder af 2009, så vil der være nogle andre kommuner, der får engevinst eller et tab.På nuværende tidspunkt kendes fordelingen af ledigheden mellem kommunerne i2010 af gode grunde ikke. Fordelingen af ledigheden vil sandsynligvis være ander-ledes end i både slutningen af 2004 og i de første 10 måneder af 2009. Derfor er detheller ikke muligt at sige præcist, hvad de økonomiske konsekvenser af finansie-ringsomlægningen vil blive for de enkelte kommuner i 2010.Dertil kommer, at beregningerne til Arbejdsmarkedsudvalget og de nye beregnin-ger viser de økonomiske konsekvenser, når ledigheden stiger til fx 160.000 i 2010.Det er rigtigt, at ledigheden vil stige i 2010, men det er dog lige så sikkert, at ledig-heden igen vil begynde at falde på længere sigt. Når ledigheden igen begynder atfalde vil de kommuner, der så får en gevinst, typisk være dem, som har lidt et tab,da ledigheden steg. Og omvendt vil kommuner, der taber, være dem som fik en ge-vinst, da ledigheden steg.De økonomiske konsekvenser for kommunerne afhænger således af, hvilke forud-sætninger, der lægges til grund for beregningerne. Det skal dog understreges, atgevinster og tab for de enkelte kommuner under alle omstændigheder er relativtsmå i forhold til kommunens samlede økonomi.
4

BILAG

Tabel 1 Opgørelse af beskæftigelsestilskud, midtvejs- og efterregulering og netto-tilskud fra forsikringsordningen samt gevinst og tab fordelt på kommuner. Mio. kr.i PL 2010.Merud-Beskæfti- Midtvejs-giftsbe-gelses-regule-Efterre-hovtilskudringgulering906,11.358,7-162,678,8124,7185,4-22,410,834,950,6-6,33,036,452,8-6,53,29,113,5-1,60,856,485,2-10,14,952,478,7-9,44,618,025,6-3,21,624,134,9-4,32,138,958,3-7,03,446,466,5-8,34,059,394,1-10,65,233,248,2-6,02,937,254,2-6,73,245,572,2-8,24,040,861,9-7,33,513,019,7-2,31,139,157,8-7,03,453,977,7-9,74,760,988,2-10,95,318,126,9-3,21,617,424,4-3,11,527,613,631,649,327,714,533,822,830,125,732,330,359,736,045,832,8105,021,928,541,419,745,872,840,622,453,032,743,435,146,244,785,953,163,845,7152,432,739,74,52,25,28,14,52,45,53,74,94,25,3-0,8-1,7-1,0-1,3-0,9-2,9-0,6-0,83,01,53,45,33,01,63,62,43,22,73,42,95,73,54,43,110,12,12,7Endeligtbeskæfti-gelses-tilskud1.274,9173,847,449,412,680,073,923,932,754,762,288,745,150,768,058,118,554,272,782,525,322,848,923,454,486,248,126,362,138,951,642,055,046,889,955,567,047,9159,634,241,6Forsik-Resultat:rings-+ = ge-ordning Faktiske vinst - =nettoudgifter tab-40,7 1.170,963,4-7,4158,48,01,556,0-7,1-0,754,6-5,9-1,113,0-1,5-5,571,33,3-2,079,2-7,35,032,8-3,81,939,0-4,4-2,249,92,6-1,669,6-9,0-1,987,7-0,9-4,048,7-7,6-2,850,3-2,4-1,657,09,41,664,0-4,21,421,3-1,31,862,5-6,49,592,0-9,83,698,7-12,61,329,2-2,73,030,5-4,7-3,0-1,9-3,1-4,80,7-1,9-4,2-2,7-1,69,1-3,20,62,42,9-1,62,0-6,12,6-2,339,122,647,786,854,323,046,541,655,857,454,951,7103,263,175,457,0152,739,345,26,8-1,23,6-5,4-5,41,511,4-5,5-5,8-6,2-3,1-4,3-10,9-4,7-10,1-7,00,8-2,6-5,9
KommuneKøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækGreveKøgeRoskildeSolrødLejreFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundHalsnæsGribskovOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevnsSorø
Grund-tilskud452,660,715,716,44,428,926,47,610,819,420,134,815,017,026,821,16,818,723,927,38,97,013,86,014,223,512,97,819,29,813,39,414,014,426,217,118,012,847,410,711,2
5
KommuneLollandNæstvedGuldborgsundVordingborgBornholmMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynsLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaKoldingVejleHorsensSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusHedenstedHerningHolstebroLemvigStruerIkast-BrandeRingkøbing-Skjern
Grund-tilskud28,036,333,322,650,611,920,527,511,014,6133,638,717,78,23,223,14,224,519,647,80,810,97,126,418,726,833,720,823,721,615,810,339,230,02,618,6178,28,134,818,68,39,516,714,4
Merud-Beskæfti- Midtvejs-giftsbe-gelses-regule-Efterre-hovtilskudringgulering60,888,8-1,75,888,5124,8-2,58,572,8106,1-2,07,053,275,8-1,55,1105,2155,8-2,910,131,050,761,530,336,3289,877,042,317,76,853,412,753,341,3102,52,430,324,162,645,071,676,961,048,947,639,421,9106,374,86,443,3385,924,872,549,320,923,842,836,542,971,289,041,450,8423,4115,860,025,910,076,616,977,860,9150,33,241,231,289,163,798,4110,681,872,669,355,332,3145,4104,88,961,9564,132,9107,367,929,233,359,550,90,10,10,10,10,10,60,20,10,00,024,45,824,418,946,91,113,911,028,620,632,735,212,710,19,98,24,622,115,51,39,080,15,150,534,414,616,629,925,43,04,96,03,03,528,37,54,11,70,76,61,66,65,112,70,33,83,07,85,68,99,56,75,35,24,32,411,68,20,74,742,22,710,06,82,93,35,95,0
Endeligtbeskæfti-gelses-tilskud92,9130,8111,179,4163,046,076,295,144,454,4452,3123,564,227,710,7107,624,3108,884,9209,84,658,845,2125,489,8140,0155,3101,288,084,467,839,2179,1128,511,075,7686,540,7167,8109,146,653,195,381,3
Forsik-Resultat:+ = ge-rings-ordning Faktiske vinst - =nettoudgifter tab-3,793,8-4,75,2152,7-16,7-5,0109,7-3,5-3,682,4-6,7-3,3105,454,312,213,0-4,1-0,72,4-14,7-4,6-2,3-1,1-0,5-4,42,818,8-3,2-9,0-0,3-0,610,5-4,7-3,9-5,1-1,939,8-3,2-3,05,5-1,74,711,4-0,31,1-23,730,7-6,7-4,5-1,7-1,8-3,13,665,698,593,850,463,8420,1109,068,023,49,091,731,0134,276,0177,54,165,663,3111,383,9148,8164,4157,872,576,581,237,3205,8155,06,184,7554,579,8153,3110,539,751,589,392,5-7,4-9,3-2,8-6,7-6,917,49,8-6,23,21,211,4-3,9-6,75,723,30,3-7,4-7,69,42,0-13,9-11,0-16,812,34,9-7,90,3-21,9-15,14,6-8,0108,3-8,47,8-5,95,2-0,22,8-7,5
6
KommuneSkiveViborgMorsøThistedBrønderslevFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebildMariagerfjordJammerbugtAalborgHjørringI altDe ti kommuner
Merud-Beskæfti- Midtvejs-Grund-giftsbe-gelses-regule-Efterre-tilskudhovtilskudringgulering17,549,767,134,66,824,569,093,548,19,56,813,025,849,717,63,213,219,528,2149,246,32.759,0371,121,836,856,3112,243,06,730,747,762,7326,4110,76.114,2811,328,649,882,0161,860,69,943,967,390,9475,5156,98.873,31.182,40,61,01,53,11,20,20,81,31,79,03,0434,41,22,23,65,611,14,30,73,04,76,232,311,0620,579,1
Endeligtbeskæfti-gelses-tilskud108,6151,131,454,589,1176,066,010,847,773,398,9516,8170,99.928,11.262,6
Forsik-Resultat:+ = ge-rings-ordning Faktiske vinst - =nettoudgifter tab-2,7115,3-9,4-4,8161,5-15,213,012,6-2,6-4,912,6-0,28,713,3-3,1-15,4-5,30,0-22,050,777,092,7161,486,36,561,695,390,9460,1169,69.928,11.160,5-6,3-9,9-6,19,7-7,74,1-5,1-8,74,941,4-3,90,080,2
7