Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
908755_0001.png
908755_0002.png
908755_0003.png
908755_0004.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 30. september 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 563, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra BjarneLaustsen (S).Spørgsmål:
1. november 2010J.nr. 2010-0016088
”Ministeren bedes sende udvalget en redegørelse for den forventede besparelse pådagpengeområdet i årene 2011-2013, der indgår i forslaget til finanslov for 2010,set i forhold til, at der samtidig forventes et stigende antal kontanthjælpsmodtagere,som følge af stramningen på dagpengeområdet.”Endeligt svar:
I forslaget til finansloven for 2011 er der indarbejdet en række justeringer af bevil-lingerne til dagpenge- og kontanthjælpsområdet i 2012-2014 som følge af vedta-gelsen af lovforslaget om afkortning af dagpengeperioden fra 4 til 2 år (jf. lov nr.703 af 25. juni 2010) og vedtagelsen af de nye regler om optjening/genoptjening afretten til dagpenge, der ændres fra 26 til 52 ugers fuldtidsbeskæftigelse (jf. lov nr.912 af 13. juli 2010). Begge ændringer er led i Aftale om genopretning af danskøkonomi.Ændringerne træder i kraft den 1. juli 2012, men som følge af en gradvis indfas-ning er de bevillingsmæssige virkninger først fuldt indbudgetteret i 2014.På finanslovsforslaget er der efter sædvanlig praksis alene indarbejdet de direkteøkonomiske effekter af dagpengeændringerne. Det vil sige, at der ikke er taget hen-syn til de dynamiske effekter af dagpengeændringerne, som vil medføre en betyde-lig stigning i beskæftigelsen, fordi ledige mere aktivt søger arbejde. Når der tageshensyn til de dynamiske effekter, forventes det, at stigningen i antallet af kontant-hjælpsmodtagere vil være betydeligt mindre, end det er forudsat på finanslovsfor-slaget.Udgifter til forsørgelse (dagpenge og kontanthjælp)Fuldt indfaset (i 2014) forventes afkortningen af dagpengeperioden at medføre etfald i antallet af dagpengemodtagere på ca. 11.400 fuldtidspersoner. Det forventes,at ca. 6.400 fuldtidspersoner efterfølgende vil overgå til kontanthjælp.Afkortningen af dagpengeperioden medfører fuldt indfaset et forventet fald i sta-tens udgifter til dagpenge på 1.595 mio. kr. i 2014. De statslige merudgifter til re-fusion af kommunernes udgifter til kontanthjælp forventes at udgøre 594 mio. kr. i
2014. I alt vil den forventede nettoreduktion i statens udgifter til forsørgelse værepå ca.1.000 mio. kr. i 2014.Fuldt indfaset (i 2014) forventes de ændrede regler om optjening/genoptjening afretten til dagpenge at medføre et fald i antallet af dagpengemodtagere på 1.100fuldtidspersoner. Det forventes, at 360 fuldtidspersoner efterfølgende vil overgå tilkontanthjælp.Fuldt indfaset forventes de ændrede genoptjeningsregler at medføre et fald i statensudgifter til dagpenge på 120 mio. kr., hvortil der skal lægges statens forventedemerudgifter til refusion af kommunernes kontanthjælpsudgifter på 34 mio. kr.Dermed bliver det samlede fald i statens udgifter til forsørgelse som følge af detteforslag altså 86 mio. kr.Alt i alt er der slåedes budgetteret med en forventet reduktion i statens udgifter tilforsørgelse under ét på ca.1.087 mio. kr.Af nedenstående tabel 1 ses de samlede bevægelser i udgifterne fordelt på årene2012-2014.Tabel 1. Statens udgifter til forsørgelse

Ændring i mio. kr.

(2011 pl)

Afkortning af dagpengeperioden- Dagpenge- KontanthjælpAfkortning af dagpenge i altOptjening/genoptjening- Dagpenge- KontanthjælpOptjening/genoptjening i altI ALT:

2012

-23989-150-6317-46-196

2013

-1.331496-835-12034-86-921

2014

-1.595594-1.001-120,034-86-1.087
Kilde: FFL11. Evt. forskelle i forhold til lovforslaget skyldes en teknisk justering af satsreguleringsprocenten mellemtidspunktet for fremsættelsen af lovforslaget og udarbejdelsen af FFL11.Anm: I tabellen er anvendt beløb afrundet til nærmeste hele mio. kr.Anm: Af tabellen fremgår statens udgifter til forsørgelse i både aktive og passive perioder. Kommunernes udgifter tilmedfinansiering af dagpenge og deres nettoudgifter til kontanthjælp er ikke medtaget i tabellen.
Udgifter til aktiveringNår afkortningen af dagpengeperioden i 2014 er fuldt indfaset, forventes omfangetaf aktiverede forsikrede ledige at falde med 18.575 fuldtidspersoner. Antallet dæk-ker ikke blot aktiverede dagpengemodtagere, men også personer i løntilskud ogvirksomhedspraktik. Samtidig forventes omfanget af aktiverede kontanthjælpsmod-tagere at blive øget med ca. 3.200 fuldtidspersoner om året.Afkortningen af dagpengeperioden medfører således et forventet fald i statens refu-sion af kommunernes driftsudgifter til aktivering af dagpengemodtagere samt tilløntilskud på 1.500 mio. kr. i 2014, hvortil der skal lægges statens merudgift til re-fusion af kommunernes driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere på81 mio. kr. I alt et nettofald i statens driftsudgifter til aktivering ved fuld indfasningpå 1.419 mio. kr.
2
Når de ændrede regler om optjening/genoptjening af retten til dagpenge i 2014 erfuldt indfaset, forventes omfanget af aktiverede forsikrede ledige at falde med 375fuldtidspersoner (dagpengemodtagere, samt personer i løntilskud og virksomheds-praktik). Antallet af aktiverede kontanthjælpsmodtagere forventes øget med 180fuldtidspersoner.De ændrede regler om optjening/genoptjening medfører således et forventet fald istatens refusion af kommunernes driftsudgifter til aktivering af forsikrede ledigesamt til løntilskud på 31 mio. kr. Idet statens driftsudgifter til aktivering af kon-tanthjælpsmodtagere øges med 5 mio. kr., er den samlede effekt ved fuld indfas-ning en reduktion i statens driftsudgifter aktivering på ca. 26 mio. kr.Alt i alt forventes statens refusion af kommunernes aktiveringsudgifter således atfalde med 1.445 mio. kr.Af nedenstående tabel 2 ses de samlede bevægelser i statens refusion af kommu-nernes udgifter til aktivering fordelt på årene 2012-2014.Tabel 2. Statens refusion af kommunernes udgifter til aktivering

Ændring i mio. kr.

(2011 pl.)

Afkortning af dagpenge- Dagpengemodtagere- KontanthjælpsmodtagereAfkortning af dagpenge i altOptjening/genoptjening- Dagpengemodtagere- KontanthjælpsmodtagereOptjening/genoptjening i altI ALT:

2012

-22512-213-152-13-226

2013

-1.25467-1.187-265-21-1.208

2014

-1.50081-1.419-315-26-1.445
Kilde: FFL11. Evt. forskelle i forhold til lovforslaget skyldes en teknisk justering af satsreguleringsprocenten mellemtidspunktet for fremsættelsen af lovforslaget og udarbejdelsen af FFL11.Anm: I tabellen er anvendt beløb afrundet til nærmeste hele mio. kr.Anm: De kommunale nettoudgifter til aktivering af dagpengemodtagere, personer i løntilskud og kontanthjælpsmodta-gere er ikke medtaget i tabellen.
Den samlede effekt på dagpengeområdetVed fuld indfasning forventes den samlede effekt af den afkortede dagpengeperio-de og de ændrede regler om optjening/genoptjening på statens udgifter til forsør-gelse og aktivering at blive et fald i de samlede udgifter på ca. 2.532 mio. kr.
3
Af nedenstående tabel 3 fremgår den samlede effekt i hvert af årene 2012-2014.Tabel 3. Statens udgifter i alt (forsørgelse og driftsudgifter til aktivering)

Ændring i mio. kr.

(2011 pl.)

ForsørgelseAktiveringI ALT:

2012

-196-226-422

2013

-921-1.208-2.129

2014

-1.087-1.445-2.532
Kilde: FFL11. Evt. forskelle i forhold til lovforslaget skyldes en teknisk justering af satsreguleringsprocenten mellemtidspunktet for fremsættelsen af lovforslaget og udarbejdelsen af FFL11.Anm: I tabellen er anvendt beløb afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
4