Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
899873_0001.png
899873_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 17. september 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 558 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Leif Lahn Jensen (S).
11. oktober 2010J.nr. 2010-0015506/2010-0015475

Spørgsmål nr. 558:

”Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse fra L.M., jf. AMU alm del- bilag 273 ”

Endeligt svar:

Henvendelsen vedrører reglerne for brøkpension og mulighederne for at modtagesupplement til brøkpensionen.Jeg kan oplyse, at pension i Danmark udbetales på baggrund af, hvor mange år manhar haft fast bopæl i Danmark, når man bliver pensionist (optjeningsprincippet).Retten til pension er ikke afhængig af indsatte (skatte)bidrag eller tilknytning til ar-bejdsmarkedet.Ret til fuld folkepension er betinget af 40 års fast bopæl i Danmark i perioden mel-lem det fyldte 15 år og folkepensionsalderen. Retten til fuld førtidspension er be-tinget af, at den faktiske bopælstid ved pensionstilkendelsen udgør mindst 4/5 afperioden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.En dansk brøkpension vil ofte blive suppleret med pension fra et tidligere bopæls-land optjent i de perioder, hvor pågældende ikke har haft bopæl i Danmark. I de si-tuationer, hvor brøkpensionen og en eventuel supplerende pension fra et tidligerebopælsland ikke udgør et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag, kan kommunen tilde-le førtidspensionister supplerende hjælp.For førtidspensionister på gammel ordning og folkepensionister er der mulighedfor, at ansøge om et personligt tillæg til pensionen. Kommunen træffer afgørelseefter en konkret individuel vurdering.Førtidspensionister på ny ordning kan søge om hjælp efter § 27 a i lov om aktiv so-cial politik.Hjælpen ydes efter lov om aktiv social politiks normale regler. Det betyder eksem-pelvis, at ansøger ikke er berettiget til hjælp, hvis ansøger og ægtefælle har formue,
der kan dække det økonomiske behov. Det betyder endvidere, at der tages hensyntil såvel egen som ægtefælleindtægt, herunder de beløb ansøger modtager i pensionfra Danmark eller udlandet.Som udgangspunkt udgør den samlede ydelse (brøkpension og supplement efter §27 a i lov om aktiv social politik) i de 7 første år efter ankomst til landet et beløb,der mindst svarer til starthjælp og herefter en samlet ydelse, der mindst svarer tilkontanthjælp. Hjælpen ydes efter en konkret individuel vurdering.Et generelt rådighedsbeløb, til brug for vurderingen af, om der skal ydes et sup-plement til brøkpensionen, vil ikke kunne sikre den nødvendige målretning af sær-lig økonomisk hjælp til de personer, der har størst behov. For at sikre at hjælpenydes til de personer, der har et særligt behov, er der et krav i lovgivningen om, atkommunerne skal foretage en konkret og individuel vurdering af borgernes samle-de økonomiske forhold. Det er ikke kun rådighedsbeløbet, der har betydning, nårkommunerne skal bevillige særlig hjælp. Der er mange forhold, der skal tages i be-tragtning, og de konkrete forhold skal tillægges forskellig vægt ved vurderingen ihver enkelt sag.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2