Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
899691_0001.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 17. september 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 555 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem af udvalget Per Clausen (EL) (MFU).
8. oktober 2010J.nr. 2010-0015479

Spørgsmål nr. 555:

”Ministeren bedes redegøre for, hvad hun vil foretage sig på baggrund af, atdokumentation for de arbejdsløses deltagelse i aktivering i en række kommuner ergået tabt på grund af det IT-kaos, der har været i de kommunale jobcentre i 2010.”

Endeligt svar:

Det er kommunernes ansvar at sikre, at borgerne modtager de tilbud i beskæftigel-sesindsatsen, som de har krav på, herunder også at føre dokumentation herfor.Jeg har stor forståelse for, at det for medarbejderne i jobcentrene er vigtigt medvelfungerende it-understøttelse af sagsbehandlingen.Jeg har fået oplyst, at Kommunernes Landsforening vil tage initiativ til et mødemed de kommunale it-leverandører om de konstaterede it-problemer i jobcentrene.Arbejdsmarkedsstyrelsen oplyser endvidere, at de overvåger snitfladerne til dekommunale it-systemer og svartider fra Arbejdsmarkedsstyrelsens systemer medhenblik på hurtig reaktion, når og hvis der opstår problemer i denne kommunikati-on. Dette suppleres af en løbende dialog med de kommunale it-leverandører omimplementering af ændringer i it-systemerne på beskæftigelsesområdet.
Venlig hilsen
Inger Støjberg