Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 17. september 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 553 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem af udvalget Per Clausen (EL) (MFU).Spørgsmål nr. 553:
8. oktober 2010J.nr. 2010-0015479
”Ministeren bedes redegøre for, hvor store tab i arbejdstid, der samlet har været ikommunernes jobcentre på grund af det IT-kaos, der har været i disse på grund affejl fra IT-leverandørerne og Arbejdsmarkedsstyrelsen.”Endeligt svar:
Med aftalen om det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem har kommuner-ne fået ansvaret for den samlede beskæftigelsesindsats og dermed også for medar-bejderne i jobcentrene. Der findes ikke en samlet national opgørelse af arbejdstid ijobcentrene, og det er heller ikke muligt at opgøre evt. samlet tabt arbejdstid pågrund af forskellige forhold i jobcentrene.Det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem har medført en igangværendeomlægning af it-understøttelsen på beskæftigelsesområdet for at sikre en sammen-hængende it-understøttelse i jobcentrene. Hovedprincippet er, at it-understøttelse afsagsbehandlingen i jobcentrene leveres af de it-leverandører, som kommunernevælger. Samtidig er der et samspil mellem de kommunale sagsbehandlingssystemerog ”det fælles datagrundlag” i beskæftigelsesindsatsen, som drives af Arbejdsmar-kedsstyrelsen.Jeg har stor forståelse for, at det for medarbejderne i jobcentrene er vigtigt medvelfungerende it-understøttelse af sagsbehandlingen.Jeg har fået oplyst, at Kommunernes Landsforening vil tage initiativ til et mødemed de kommunale it-leverandører om de konstaterede it-problemer i jobcentrene.Arbejdsmarkedsstyrelsen oplyser endvidere, at de overvåger snitfladerne til dekommunale it-systemer og svartider fra Arbejdsmarkedsstyrelsens systemer medhenblik på hurtig reaktion, når og hvis der opstår problemer i denne kommunikati-on. Dette suppleres af en løbende dialog med de kommunale it-leverandører omimplementering af ændringer i it-systemerne på beskæftigelsesområdet.
Venlig hilsen
Inger Støjberg