Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
899666_0001.png
899666_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KTlf. 72 20 50 00E-mail [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 16. september 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 550 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Leif Lahn Jensen (S).
8. oktober 2010Sagsnr. 2010-0015435

Spørgsmål nr. :

”Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse fra Karen Rosalina Ander-sen, jf. AMU alm. del – bilag 272.”

Endeligt svar:

Efterløn er en frivillig tilbagetrækningsordning for medlemmer af en a-kasse, somgiver mulighed for en hel eller delvis tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet fem årfør den egentlige pensionsalder.Det er muligt at have lønarbejde i ubegrænset omfang samtidig med efterløn. Ar-bejdstimerne medfører fradrag i efterlønnen. Der er dog nogle begrænsninger i for-hold til at drive selvstændig virksomhed samtidig med efterløn. Det skal sikre, atefterløn ikke kommer til at virke som skjult erhvervsstøtte til virksomhederne.En person, der vælger at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet og ønsker efterløn,har mulighed for begrænset drift af selvstændig virksomhed samtidig med efterløn,mod fradrag i efterlønnen for de timer personen arbejder.Det er en betingelse for opstart af selvstændig virksomhed i efterlønsperioden, atden samlede arbejdstid i virksomheden ikke overstiger 400 timer pr. år, og at dæk-ningsbidrag 1 ikke overstiger 68.070 kr. (2010-niveau) om året. Personen skal do-kumentere overfor a-kassen, at virksomheden holder sig inden for rammerne afordningen.I det år personen går på efterløn, skal de tilladte 400 timers arbejde i virksomhedennedsættes forholdsmæssigt afhængigt af på hvilket tidspunkt i kalenderåret, perso-nen går på efterløn. Tilsvarende kan grænsen for det tilladte dækningsbidrag 1 for-højes i det år, personen går på efterløn.Der er ikke tilsvarende regler for det år, hvor personen udtræder af efterlønsord-ningen, fx for at gå på folkepension. Det skyldes, at der ikke kan lovgives om efter-løn ind i folkepensionsperioden. En eventuel vurdering af indtægten ville bestå i envurdering af medlemmets indtægt i den del af regnskabsåret, der går frem til med-lemmets 65-årsdag. Det er imidlertid ikke muligt at opdele regnskabsåret. Det be-tyder, at der ikke kan foretages en særskilt vurdering af perioden frem til 65-
årsdagen. Dermed er det heller ikke muligt at kontrollere, om medlemmet har tjentfor meget i perioden med efterløn. Da det ikke kan kontrolleres, om medlemmethar tjent for meget, kan der ikke fremsættes krav om, at medlemmet skal betale ef-terløn tilbage.A-kassen skal, når årsregnskabet bliver afleveret, vurdere, om det er sandsynligt, atvirksomheden i efterlønsperioden alene er drevet i det omfang, som a-kassen hargivet tilladelse til. Der skal således foretages en konkret vurdering af, om med-lemmet har overholdt kravene i tilladelsen, mens personen har modtaget efterløn.Vurderer a-kassen, at medlemmet har overskredet tilladelsen, kan der være grund-lag for en tilbagebetalingssag.Reglerne giver således mulighed for at drive selvstændig virksomhed samtidig medefterløn, og jeg mener ikke, der er særlige problemer for de selvstændige, når deovergår fra efterløn til folkepension.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2