Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg
InstitutionsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 54 (Alm. del):I brev af 4. november 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn Jensen (S):Spørgsmål 54 :"Hvordan vil ministeren sikre, at deltagergebyret til VUC ikke afholderunge mennesker på kontanthjælp i at tage en uddannelse?Deltagergebyret til VUC er 2.800 kr., hvilket er mange penge for f.eks. enkontanthjælpsmodtager."Svar:Reglerne om deltagerbetaling ved uddannelser på bl.a. voksenuddannel-sescentre (VUC) er fastsat i bekendtgørelse nr. 213 af 19. marts 2009 omdeltagerbetaling ved almen voksenuddannelse og almengymnasiale ud-dannelser. Bekendtgørelsen indebærer, at det er bestyrelsen for den en-kelte uddannelsesinstitution, der fastsætter deltagerbetalingen inden foret interval.Der er ikke en fast, samlet deltagerbetaling på 2.800 kr. på VUC. Foralmen voksenuddannelse (avu) fastsætter bestyrelsen deltagerbetalingensstørrelse for det enkelte fag i intervallet 300-900 kr. For selvstuderendefastsættes betalingen i intervallet 300-600 kr. pr. prøve i de enkelte fag.For fagene dansk, matematik, engelsk og dansk som andetsprog udgørdeltagerbetalingen dog 110 kr.For almengymnasiale uddannelser (stx og hf) fastsætter bestyrelsen delta-gerbetalingens størrelse for det enkelte fag i intervallet 600-900 kr. Del-tagerbetalingen fastsættes dog i intervallet 300-600 kr. for følgende fag:biologi, dansk, engelsk, fransk, fysik, geografi, historie, kemi, matematik,psykologi, religion, samfundsfag, tysk, den naturvidenskabelige faggrup-pe og kultur- og samfundsfaggruppen. For selvstuderende fastsættesbetalingen i intervallet 300-600 kr. pr. prøve i et fag.En begrænset og differentieret deltagerbetaling er en del af en efter-spørgselsstyringsmodel, der har til formål at sikre en bedre økonomisty-ring og kvalificering af efterspørgslen. Kvalificeringen af efterspørgslen
04-12-2009
2skal sikre, at forbruget af uddannelsestilbud afspejler et reelt behov, og atvalget af uddannelsestilbud er velovervejet. Deltagerbetaling er et enkeltog ubureaukratisk styringsinstrument, som er velegnet til dette formål,idet begrænset deltagerbetaling som økonomistyringsredskab medføreren kvalificering af efterspørgslen, således at den enkelte kursists aktiviteter udtryk for et opkvalificeringsbehov. Hertil kommer, at deltagerbeta-lingen tilfører ekstra penge, som kan bruges til at øge kursusaktiviteten tilgavn for alle uddannelsessøgende.Særligt for så vidt angår kontanthjælpsmodtagere gælder det, at som ud-gangspunkt har man ikke ret til at modtage kontanthjælp under uddan-nelse, med mindre man er omfattet af bekendtgørelse nr. 1282 af 14.december 2004 om uddannelsessøgendes ret til kontanthjælp og start-hjælp efter lov om aktiv socialpolitik i særlige tilfælde. Efter denne be-kendtgørelse kan en person, der modtager kontanthjælp, med kommu-nens godkendelse deltage i undervisning svarende til folkeskolens 8.-10.klassetrin, i HF-enkeltfagsundervisning under 23 timer om ugen samt ianden undervisning, der ikke er godkendt som støtteberettigende efterlov om statens uddannelsesstøtte, og som ikke er led i en uddannelse, derberettiger til optagelse i en arbejdsløshedskasse. Det er en forudsætningfor deltagelse i sådan undervisning, at modtageren af hjælpen er indstilletpå at afbryde undervisningen for at udnytte et tilbud om arbejde, tilbudefter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden beskæftigelses-fremmende foranstaltning. Kontanthjælp ydes som et bruttobeløb, derskal dække ansøgerens leveomkostninger. Der gives ikke særlige ydelsertil dækning af f.eks. undervisningsafgift.Derudover er der mulighed for at modtage kontanthjælp under uddan-nelse, når uddannelsen gives som et tilbud efter lov om en aktiv beskæf-tigelsesindsats. I så fald er det jobcenteret, der betaler uddannelsen, her-under deltagerbetalingen.På denne baggrund er det ikke min opfattelse, at en begrænset og diffe-rentieret deltagerbetaling begrænser kursusaktiviteten. De hensyn, derligger til grund for deltagerbetalingen, er til gavn for alle uddannelsessø-gende, herunder kontanthjælpsmodtagere set i sammenhæng med desærlige betalingsmuligheder, der kan være for denne gruppe.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder