Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
886391_0001.png
886391_0002.png
886391_0003.png
JustitsministerietSlotsholmsgade 101216 København KSendt til: [email protected]
19. februar 2010DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-post[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2009-112-0257SagsbehandlerStinne StevnsborgAndersenDirekte 3319 3235

Vedrørende høring over forslag til lov om ændring af lov om en aktiv

beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for styringen af den aktive be-

skæftigelsesindsats og forskellige andre love

Ved e-post af 16. december 2009 har Arbejdsmarkedsstyrelsen fremsendtovennævnte lovforslag og anmodet om Datatilsynets bemærkninger.Den 12. januar 2010 blev der holdt møde mellem Arbejdsmarkedsstyrelsen ogDatatilsynet, hvor Datatilsynet mundtligt fremkom med bemærkninger til lov-forslaget.Den 19. januar 2010 fremsendte Arbejdsmarkedsstyrelsen et revideret lovfors-lag til Datatilsynet. Da lovforslaget var fremsendt til Justitsministeriet til lov-teknisk gennemgang blev det aftalt, at Datatilsynet fremsendte sine bemærk-ninger til såvel Arbejdsmarkedsstyrelsen som Justitsministeriet.Den 25. januar 2010 fremsendte Datatilsynet bemærkninger til lovforslaget.Den 8. februar 2010 fremsendte Arbejdsmarkedsstyrelsen fornyet lovudkastsamt notat om forholdet til persondataloven til Justitsministeriet samt Datatil-synet.Det stod på baggrund af lovforslaget fremsendt til Datatilsynet den 19. januar2010 ikke Datatilsynet klart, hvilke oplysninger der konkret skal udvekslesmellem Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet samt kommuner-ne.Datatilsynet lagde på den baggrund til grund, at bemyndigelsesbestemmelsen,der blev foreslået indsat i lov om ansvaret for og styringen af den aktive be-skæftigelsesindsats som § 68 a, stk. 12, hvorefter Beskæftigelsesministerenkan fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der er omfattet af den istk. 8-11 nævnte dataudveksling, skulle udnyttes før en udveksling kunnefinde sted.
2
Det fremgår af lovforslaget fremsendt den 8. februar 2010, at denne bemyndi-gelsesbestemmelse nu er taget ud af lovforslaget.Dermed er det Datatilsynets opfattelse, at de centrale bestemmelser om vide-regivelse af personoplysninger i lovforslaget er formuleret meget bredt.Det står således fortsat ikke Datatilsynet klart, hvilke oplysninger der konkretskal udveksles mellem Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministerietsamt kommunerne.Det er Datatilsynets opfattelse, at der i selve lovforslaget bør ske en afgræns-ning af, hvilke oplysninger der skal udveksles mellem Undervisningsministe-riet, Beskæftigelsesministeriet samt kommunerne. Det bør endvidere præcise-res, hvorfra oplysningerne stammer og til hvilket formål de oprindeligt er ind-hentet.Det fremgår af Datatilsynets bemærkninger til lovforslaget af 25. januar 2010,at:Datatilsynet skal anbefale, at det meget nøje overvejes, hvorvidt der kan videregivesoplysninger fra Arbejdsmarkedsstyrelsens fælles datagrundlag til Undervisningsmi-nisteriet under overholdelse af finalité-princippet.Datatilsynet skal endvidere i lighed hermed anbefale, at det meget nøje overvejes,hvorvidt der kan indhentes oplysninger fra Undervisningsministeriets fælles data-grundlag, samt hvorvidt oplysningerne kan videregives til kommunerne under over-holdelse af finalité-princippet.
Følgende fremgår af det notat, som Arbejdsmarkedsstyrelsen har udarbejdetvedrørende forholdet til persondataloven:Efter Arbejdsmarkedsstyrelsens opfattelse er det ikke muligt på nuværende tids-punkt at forholde sig til de begrænsninger, som finalité-princippet sætter for dataud-vekslingen mellem Undervisningsministeriet og, Arbejdsmarkedsstyrelsen og kom-munerne. Det er f.eks. ikke fastlagt om det nye fælles datagrundlag i Undervisnings-ministeriet skal etableres ved genbrug af data, eller om det kun skal indeholde dataindsamlet efter datagrundlagets etablering.
Datatilsynet må således lægge til grund, at det ikke på forhånd er fastlagt,hvilke oplysninger der konkret skal udveksles, samt hvorfra oplysningernestammer.Datatilsynet kan på det foreliggende grundlag derfor ikke vurdere, hvorvidtden foreslåede udveksling af personoplysninger vil kunne ske inden for ram-merne af persondatalovens § 5 og databeskyttelsesdirektivets artikel 6.
3
På denne baggrund og under henvisning til grundreglen om formålsbestemt-hed i persondataloven og databeskyttelsesdirektivet kan Datatilsynet såledesikke anbefale, at lovforslaget fremmes i dets nuværende udformning. Datatil-synet skal i den forbindelse endvidere henvise til, at oplysningerne forventesanvendt til samkøring i kontroløjemed på såvel Undervisningsministeriets,Beskæftigelsesministeriets samt Skatteministeriets område.
Med venlig hilsen
Jakob LundsagerChefkonsulent