Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Om Datatilsynets udtalelser om it-bestemmelserne i Beskæfti-gelsesministeriets lovgivning om udmøntning af den politiskeaftale af 5. november 2010 om Flere unge i uddannelse og job
Holmens Kanal 20Postboks 21501016 København KTlf. 35 28 81 00Fax 35 36 24 11[email protected]www.ams.dkCVR nr. 55 56 85 10
1. september 2010J. nr. 2010-0014229
1. Datatilsynets høringssvarDatatilsynet har givet bemærkninger til udkast til ændret lovgivning i 3 om-gange.Den første udtalelse - dateret 25. januar 2010 - er stilet til Arbejdsmarkeds-styrelsen og er parallelt fremsendt til Justitsministeriet. Udtalelsen vedrørerbemærkninger til det udkast til lovforslag, som 19. januar 2010 var oversendttil lovteknisk gennemgang i Justitsministeriet. Ved oversendelse af lovudka-stet til lovteknisk gennemgang i Justitsministeriet tog Arbejdsmarkedsstyrel-sen eksplicit forbehold for § 2 i udkastet om databestemmelserne (ændrin-gerne til § 68a i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigel-sesindsats), da Arbejdsmarkedsstyrelsen ikke på fremsendelsestidspunktethavde modtaget Datatilsynets skriftlige bemærkninger. Den første udtalelsefra Datatilsynet indeholder ud over konkrete bemærkninger til lovudkastetogså en påpegning af, hvilke bestemmelser i persondatalovgivningen og da-tabeskyttelsesdirektivet som centrale i udformningen og gennemførelsen afde foreslåede ændringer i Beskæftigelsesministeriets lovgivning. Der henvi-ses blandt andet til persondatalovens § 5 om, at indsamling af oplysningerskal ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling ik-ke må være uforenelige med disse formål.Den anden udtalelse – dateret den 19. februar 2010 - er stilet til Justitsmini-steriet i relation til Justitsministeriets lovtekniske gennemgang og er be-mærkninger til et revideret udkast til lovforslag fremsendt den 8. februar2010 til Justitsministeriet til fornyet lovteknisk gennemgang og parallelt tilDatatilsynet.Datatilsynets høringssvar vedrører Arbejdsmarkedsstyrelsens udkast til for-slag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskel-lige andre love (Aktiv beskæftigelsesindsats over for unge, lovfæstelse afvoksenlærlingeordningen, forenkling af opgørelse af sammenlagt ledighedm.v.). Lovforslaget er fremsat den 3. marts 2010 som L151 og vedtaget den22. april 2010 som lov nr. 431 af 28. april 2010.
7. kontorJMM/
Den tredje udtalelse angik det endelige udkast til it-bestemmelserne som re-videret efter Datatilsynets henstillinger. Den 23. februar 2010 meddelte Da-tatilsynet telefonisk, at Datatilsynet ikke havde bemærkninger til det frem-sendte udkast.Datatilsynets udtalelser vedrører § 2 i ovennævnte forslag, som handler omudbygning af it-bestemmelserne i lov om ansvar for og styring af en aktivbeskæftigelsesindsats.2. Den politiske aftale om Flere unge i uddannelse og jobUdbygning af it-bestemmelserne vedrører en udmøntning af den politiske af-tale "Flere unge i uddannelse og job", som regeringen, Socialdemokratiet,Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre indgik den 5. november 2009, ogsom vedrører Undervisningsministeriets og Beskæftigelsesministeriets om-råder. Aftalen på Undervisningsministeriets område indeholder følgendepunkt om samkøring af data og et fælles datagrundlag i ungeindsatsen:”B.4 Udvikling og drift af system til løbende samkøring af data
(Beskæftigelsesministeriet/Undervisningsministeriet)
De 15-17-årige har kontakt til en række institutioner og myndigheder, blandt andet UU’en, uddannelsesstedetog forskellige kommunale forvaltninger. Imidlertid har de enkelte myndigheder og institutioner ikke et samletoverblik over den unges situati-on, hvilket gør det vanskeligt at tilbyde en målrettet indsats. Det er vigtigt, atkommunerne får de nødvendige informationer om de 15-17-åriges uddannelse og beskæftigelse, så de efter behovkan sætte hurtigt og aktivt ind over for de unge. Der er derfor enighed om, at der er behov for bedre dataudveks-ling på tværs af myndigheder og institutioner. Der er endvidere behov for adgang til oplysninger om personer over18 år for såvel UU'erne som jobcentrene.Beskæftigelsesministeriet og Undervisningsministeriet etablerer i fællesskab et data-grundlag, der sammenholderoplysninger fra forskellige offentlige registre om uddannelses- og beskæftigelsesstatus samt deltagelse i aktive til-bud. Data skal kunne benyttes af kommunerne i indsatsen over for de unge samt til statslig understøttelse af ogopfølgning på den kommunale indsats.Det forudsætter blandt andet, at der skabes hjemmel til at udveksle data om beskæftigelse og uddannelse for per-soner fra 15 år og opefter på tværs af forvaltninger, skoler, uddannelsesinstitutioner, kommuner og stat, herunderhjemmel til at anvende oplysninger i e-indkomstregistret og uddannelsesregistre til administrative og statistiskeformål. Derudover foreslås, at KL i samarbejde med Undervisningsministeriet og Beskæftigelsesministeriet udar-bejder en vejledning om persondatalovens anvendelse i vejledningssystemet.For at muliggøre opfølgning på og understøttelse af den kommunale indsats skal der selvstændigt udstedes hjem-mel til, at Beskæftigelsesministeriet og Undervisningsministeriet kan modtage eksisterende uddannelsesdata fraDanmarks Statistik for personer fra grundskolen og opefter til statistisk brug i en form, så ministerierne kankoble data med oplysningerne i ministeriernes eksisterende registre. ”
3. Undervisningsministeriets del af den politiske aftaleDet nye fælles datagrundlag i ungeindsatsen (elevdatabasen) etableres vedUndervisningsministeriets lovforslag om ændring af lov om vejledning omuddannelse og erhverv. Efter forslaget etableres datagrundlaget ved sam-menstilling af oplysninger fra forskellige offentlige registre om uddannelses-og beskæftigelsesstatus samt beskæftigelsesforanstaltninger.2
Undervisningsministeriets lovforslag er fremsat den 26. marts 2010 som L194 Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og er-hverv samt forskellige andre love, og vedtaget som lov nr. 641 af 14. juni2010.4. Beskæftigelsesministeriets del af den politiske aftaleBeskæftigelsesministeriet har efter den politiske aftale ansvaret for at etable-re en række videregivelsesadgange, jf. nedenstående bestemmelser, som Da-tatilsynets høringssvar vedrører1:Stk. 8. Data på individniveau fra det fælles it-baserede datagrundlag, jf. §58, om beskæftigelsesforanstaltninger over for personer under 18 år videre-gives til Undervisningsministeriets fælles datagrundlag med henblik på for-valtning af lov om vejledning om uddannelse og erhverv.Stk. 9. Data på individniveau om højeste fuldførte uddannelse og uddannel-sesforløb for personer under 30 år fra Undervisningsministeriets fælles da-tagrundlag, jf. lov om vejledning om uddannelse og erhverv, anvendes i detfælles it-baserede datagrundlag, jf. § 58.Stk. 10. Data på individniveau om uddannelse fra Undervisningsministerietsfælles datagrundlag, jf. lov om vejledning om uddannelse og erhverv, anven-des i Arbejdsmarkedsstyrelsens statistiske datavarehus, jf. § 59, stk. 2.Stk. 11. Beskæftigelsesministeriet modtager data på individniveau om ud-dannelse fra Danmarks Statistik til løsning af statistiske opgaver på beskæf-tigelsesområdet, herunder opfølgning på kommunernes beskæftigelsesind-sats.Datatilsynets høringssvar vedrører især de to første bestemmelser, som hand-ler om brug af persondata til forvaltningsformål – modsat de to sidste be-stemmelser, som udelukkende handler om behandling af persondata i stati-stisk øjemed.5. De indholdsmæssige tilpasninger af lovudkastene som følge af Datatil-synets høringssvarI det følgende beskrives, hvilke indholdsmæssige tilpasninger der skete i Ar-bejdsmarkedsstyrelsens udkast til lovforslag som følge af Datatilsynets 2 hø-ringssvar. Det sker i form af en kronologisk gennemgang af processen om-kring udarbejdelse af lovforslaget. Gennemgangen er oversigtlig, og derhenvises til den fulde ordlyd af Datatilsynets høringssvar og af det fremsattelovforslag. Det bemærkes, at der udover tilpasninger som følge af Datatilsy-nets høringssvar også var foretaget tilpasninger som følge af Arbejdsmar-kedsstyrelsens egen gennemgang af udkastet.De citerede bestemmelser er fra den vedtagne lovændring, jf. § 68 a, stk. 8-11, i lbk. nr.731 af 15. juni 2010.1
3
Nedenstående redegørelse vedrører alene tilpasninger i bestemmelserne omvideregivelsesadgang til forvaltningsformål dvs. stk. 8. og 9, jf. ovenfor.Den 16. december 2009anmodede Arbejdsmarkedsstyrelsen ved e-post tilDatatilsynet om bemærkninger til det vedlagte udkast til lovforslag medsvarfrist den 12. januar 2010. E-posten var et led i Arbejdsmarkedsstyrelsenshøringsproces.Den 12. januar 2010fremkom Datatilsynet på et møde med Arbejdsmar-kedsstyrelsen med mundtlige bemærkninger til ovennævnte udkast til lov-forslag. Datatilsynet understregede i den forbindelse behovet for præciserin-ger og udbygninger af lovgrundlaget for videregivelse af data til Undervis-ningsministeriet m.fl.Den 14. januar 2010sendte Arbejdsmarkedsstyrelsen et revideret udkast tillovforslag til Datatilsynet - som opfølgning på mødet med Datatilsynet – oghvor de almindelige og specielle bemærkninger i udkastet var omskrevet ogudbygget.Den 19. januar 2010sendte Arbejdsmarkedsstyrelsen et revideret udkast tillovteknisk gennemgang i Justitsministeriet. Ved oversendelse af lovudkastettil lovteknisk gennemgang i Justitsministeriet tog Arbejdsmarkedsstyrelsenforbehold for § 2 i udkastet om databestemmelserne (ændringerne til § 68a ilov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats), da Ar-bejdsmarkedsstyrelsen ikke på fremsendelsestidspunktet havde modtaget Da-tatilsynets skriftlige bemærkninger. Udkastet blev parallelt hermed sendt tilDatatilsynet.På grund af vanskelighederne ved at afstemme Beskæftigelsesministerietsudmøntningsforslag med Undervisningsministeriets lovforslag, hvor databe-stemmelserne var indeholdt i en bemyndigelsesparagraf til ministeren, blevder den 19. januar 2010 tilføjet en bemyndigelsesparagraf (Beskæftigelses-ministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der er om-fattet af den i stk. 8-11 nævnte dataudveksling).Den 25. januar 2010sendte Datatilsynet bemærkninger til udkast til lov-forslag. Brevet er stilet til Arbejdsmarkedsstyrelsen og er parallelt fremsendttil Justitsministeriet. Udtalelsen er bemærkninger til det udkast til lovforslag,som den 19. januar 2010 var oversendt til lovteknisk gennemgang i Justits-ministeriet.Datatilsynet pegede i høringssvaret af 25. januar 2010 på en række personda-taretlige problemstillinger, som man bad Arbejdsmarkedsstyrelsen undersø-ge og vurdere nærmere.Fra høringssvaret kan nævnes følgende problemstillinger:4
1. Præcisering af videregivelsesadgangen i relation til personkreds, op-lysningstyper og grad af følsomhed, hvem der videregiver og modta-ger hvilke data.2. Præcisering af formål med videregivelsen herunder især om adgan-gen til at bruge data til samkøring i kontroløjemed.3. Videregivelsesadgangens overholdelse af datalovgivningens principom finalité (formålsbestemthed), herunder spørgsmålet om Beskæfti-gelsesministeriets videregivelse af allerede indsamlede data til for-valtning af den nye unge-indsatslovgivning var foreneligt med deformål, som data oprindeligt var indsamlet til.4. Fortolkning af bemærkningen i lovudkastet om, at de foreslåede æn-dringer kan ske inden for rammerne af persondataloven – henset tilfravigelsen i den gældende styringslov i relation til § 8, stk.3 i per-sondataloven om videregivelse af data fra det sociale område.Den 8. februar 2010sendte Arbejdsmarkedsstyrelsen et revideret lovudkastaf 8. februar 2010 samt notat om forholdet til persondataloven af samme da-to, hvor de i høringssvaret anførte problemstillinger, som Arbejdsmarkeds-styrelsen skulle forholde sig til, blev adresseret. Begge dokumenter blev den8. februar 2010 fremsendt til Justitsministeriet til brug for den lovtekniskegennemgang samt parallelt til Datatilsynet. Notatet var tænkt som et grund-lag for den afsluttende drøftelse om lovudkastet.Baggrunden for ændringer i udkastet af 8. februar 2010 var følgende:Efter Arbejdsmarkedsstyrelsens opfattelse pegede Datatilsynet i høringsskri-velsen af 25. januar 2010 på for mange uafklarede spørgsmål i forhold til, atbemyndigelsesbestemmelsen i udkastet til lovforslaget kunne opretholdes.Arbejdsmarkedsstyrelsen valgte derfor i det videre arbejde at fjerne bemyn-digelsesparagraffen og at afklare de pågældende forhold up-front. Det sketeved udbygninger og præciseringer i lovgrundlaget, således at alle relevanteforhold blev fremlagt direkte i lovforslaget til Folketinget, og alle relevanteproblemstillinger forsøgtes afklaret inden forslagets fremsættelse i Folketin-get.Den 19. februar 2010sendte Datatilsynet en supplerende høringsudtalelserelateret til udkast til lovforslag af den 8. februar 2010. Den supplerende ud-talelse var stilet til Justitsministeriet med kopi til Arbejdsmarkedsstyrelsen.Det hedder i udtalelsen, at Datatilsynet ikke kan anbefale, at lovforslagetfremmes i den foreliggende form, da bestemmelserne blandt andet ikke varformuleret med en sådan grad af præcision, at Datatilsynet kan vurdere lov-udkastets forenelighed med persondatalovgivningens regler om formålsbe-stemthed, dvs. om data tidligere indsamlet på Beskæftigelsesministeriets om-råde inden for persondatalovens rammer kunne anvendes som led i den nyeungeindsats på Undervisningsministeriets område. Afklaringen var efter Da-tatilsynets opfattelse særligt påtrængende henset til, at de videregivne dataskulle bruges til kontrolformål på Undervisningsministeriets område. Data-
5
tilsynet skriver endvidere, at denne afklaring var nødvendig inden lovforsla-gets fremsættelse, fordi Arbejdsmarkedsstyrelsen havde valgt at regulere vi-deregivelsesadgangen direkte i loven – og ikke som i tidligere udkast i hen-hold til en lovbemyndigelse.Den 23. februar 2010sendte Arbejdsmarkedsstyrelsen et revideret udkast tilDatatilsynet, hvor Arbejdsmarkedsstyrelsen på grundlag af drøftelser medUndervisningsministeriet foretog en stærk begrænsning og præcisering af vi-deregivelsesadgangen, samt hvor de af Datatilsynet påpegede uafklaredeforhold blev adresseret. For at undgå enhver tvivl om videregivelsesadgan-gens forenelighed med princippet om formålsbestemthed blev videregivel-sesadgangen begrænses til at gælde data, som opsamles efter den nye lov-givnings ikrafttræden. Der skete en stærk begrænsning af den personkreds,som var omfattet af videregivelsesadgangen. Endelig skete der en stærk præ-cisering af de oplysningstyper, som kan videregives, ligesom de formål,hvortil de videregivne data kan anvendes, blev præciseret yderligere.Den stærke begrænsning af den personkreds, der kan videregives oplysningom, samt begrænsning i videregivelsesadgangen såvel i relation til de oplys-ninger om den enkelte person som de formål, hvortil de videregivne data måanvendes, skete på bekostning af fleksibiliteten i den videre gennemførelseaf lovgivningen om ungeindsatsen. Samtidig blev lovgrundlaget om videre-førelsesadgangen forholdsvis detailleret.Den 23. februar 2010meddelte Datatilsynet telefonisk, at Datatilsynet ikkehavde bemærkninger til det fremsendte udkast.Datatilsynet havde således ingen bemærkninger til lovudkastet efter indar-bejdelsen af de ovennævnte anførte begrænsninger og præciseringer i udka-stet til lovforslag.6. Datatilsynets inddragelse i gennemførelsen af det vedtagne lovforslagSom nævnt ovenfor, indeholder den første udtalelse fra Datatilsynet af 25.januar 2010 ud over konkrete bemærkninger til lovudkastet også en påpeg-ning af, hvilke bestemmelser i persondatalovgivningen og databeskyttelses-direktivet som er centrale i udformningen og gennemførelsen af de foreslåe-de ændringer i Beskæftigelsesministeriets lovgivning. De i udtalelsen omtal-te hensyn vil blive lagt til grund for gennemførelsen af lovgivningen, hvorDatatilsynet i øvrigt efter gældende regler skal inddrages, jf. nedenfor.De 2 høringssvar fra Datatilsynet vedrører først og fremmest udformningenaf de to ovenfor citerede bestemmelser om videregivelse af persondata tilforvaltningsformål (stk. 8 og 9).De to øvrige bestemmelser i lovforslaget handler om behandling af person-data i statistisk øjemed, jf.:6
Stk. 10. Data på individniveau om uddannelse fra Undervisningsministerietsfælles datagrundlag, jf. lov om vejledning om uddannelse og erhverv, anven-des i Arbejdsmarkedsstyrelsens statistiske datavarehus, jf. § 59, stk. 2.Stk. 11. Beskæftigelsesministeriet modtager data på individniveau om ud-dannelse fra Danmarks Statistik til løsning af statistiske opgaver på beskæf-tigelsesområdet, herunder opfølgning på kommunernes beskæftigelsesind-sats.Datatilsynets inddragelse i gennemførelse af disse bestemmelser er reguleretved særlige regler i persondatalovgivningen, idet benyttelse af den særligebestemmelse i persondatalovgivningen til statistikformål kræver forudgåendetilladelse fra Datatilsynet i forbindelse med den anmeldelse, som skal findested ved etablering af nye behandlinger af persondata til statistiske formål.Dette forventes at ske i efteråret 2010.Der skal også ske anmeldelse til Datatilsynet af videregivelsesadgangen efterstk. 8 og 9, ligesom gennemførelse af lovgivningen kræver ændringer i Ar-bejdsmarkedsstyrelsens bekendtgørelse om indberetning af data fra jobcentremv. Denne bekendtgørelse skal også forelægges Datatilsynet. Dette forven-tes at ske i efteråret 2010.
7