Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
884991_0001.png
884991_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 16. august 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 518 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Eigil Andersen (SF).
31. august 2010J.nr. 20100057537

Spørgsmål nr. 518:

”Mener ministeren, at staten som aktionær i SAS bør arbejde for, at SAS droppersin udvidelse af de tilladte kufferters vægt fra 20 til 23 kg i Europa, idet en forøgetvægt er særdeles skadelig for bagageportørernes helbred, og hvad begrunder mini-steren sin holdning med?”

Endeligt svar:

Jeg har indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:”Arbejdstilsynet har gennem en årrække haft fokus på håndtering af bagage i luft-havnene. Arbejdstilsynet har her primært set på arbejdets udførelse og mulighedenfor at udvikle og bruge tekniske hjælpemidler og planlægge og tilrettelægge arbej-det således, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Der erikke i arbejdsmiljølovgivningen angivet specifikke vægtgrænser for, hvor megetbyrderne må veje, men hvis byrderne ikke kan håndteres forsvarligt manuelt, skalder anvendes tekniske hjælpemidler.Arbejdstilsynet stiller generelt ikke krav til, hvilken metode et firma bruger for atopnå, at den manuelle håndtering sker sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.Brug af tekniske hjælpemidler, fx løfteanordninger, transportbånd m.v., vil dogmeget ofte være den mest hensigtsmæssige løsning i forhold til håndteringen ogtransporten af kufferter.Der er inden for de seneste år 10 – 15 år udviklet en række tekniske hjælpemidlertil brug for håndtering og transport af flybagage.I øvrigt har de firmaer, der udfører bagagehåndteringen, mulighed for at søge omtilskud i Forebyggelsesfonden til at udvikle nye tekniske hjælpemidler eller andreforebyggende foranstaltninger i forhold til nedslidende rutiner og arbejdsgange”.
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse og skal i øvrigt henvise til fi-nansministerens svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 1487.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2