Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
884968_0001.png
884968_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 16. august 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 516 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Eigil Andersen (Sf).
31. august 2010J.nr. 20100057537

Spørgsmål nr. 516:

”Vil ministeren sikre, at der udarbejdes retningslinjer for arbejdsstillinger, række-afstande, vægt mv. i forbindelse med løft af kufferter ved flytransport?”

Endeligt svar:

Jeg har kontaktet Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:”Løft af kufferter ved flytransport er omfattet af de generelle regler og retningslin-jer for manuel håndtering. Arbejde med manuel håndtering skal planlægges, tilret-telægges og udføres, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.Arbejde, der indebærer risiko for sikkerhed eller sundhed, skal undgås ved hen-sigtsmæssig tilrettelæggelse af arbejdet, herunder anvendelse af tekniske hjælpe-midler.Der er allerede nu retningslinjer for vurdering af sundhedsrisikoen ved manuelhåndtering, hvor byrdevægt, rækkeafstand arbejdsstilling m.v. indgår. Disse ret-ningslinjer fremgår af Arbejdstilsynets vejledning D.3.1 Løft, træk og skub, som erfrit tilgængelig på Arbejdstilsynets hjemmesidewww.at.dk.Disse retningslinjerangiver fx, hvordan byrdernes vægt sammen med rækkeafstand m.v. indgår i envurdering af, om løftene indebærer risiko for sikkerhed og sundhed.Disse generelle regler og retningslinjer sikrer mulighed for at reagere over for løftaf kufferter, der ikke udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, iforbindelse med flytransport.”
Jeg kan henholde mig til udtalelsen fra Arbejdstilsynet, og finder på den baggrundikke, at der aktuelt er behov for særlige retningslinjer for løft af kufferter ved fly-transport.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2