Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
878270_0001.png
878270_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 5. juli 2010 stillet følgende spørgsmål nr.476 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraTorben Hansen (S).
30. juli 2010J.nr. 2010-0012001

Spørgsmål nr. 476:

”Af ministerens svar på AMU alm. del - spørgsmål 374 fremgår det, at Arbejds-markedsstyrelsen ophørte med den centrale opgørelse af klager over jobcentre ogandre aktører i 2008. Ministeren har i svaret derfor ikke – som ønsket - anført an-tallet af klager efter 2007. På denne baggrund bedes ministeren indhente de rele-vante data fra kommunerne for årene 2008 og 2009 samt for de opgjorte måneder i2010, idet der ønskes et overblik over udviklingen i klager over hhv. jobcentre ogandre aktører. Ministeren bedes derudover redegøre for, hvorvidt ministeren hartænkt sig at bede Arbejdsmarkedsstyrelsen genindføre den centrale opgørelse afklager over jobcentre og andre aktører.”

Endeligt svar:

Som jeg tidligere har oplyst i mit svar til spørgsmål 374, ophørte Arbejdsmarkeds-styrelsen i 2008 med den centrale opgørelse af antallet af klager i forbindelse medinddragelse af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen.Arbejdsmarkedsstyrelsen ligger således ikke inde med oplysninger om antallet afklager fra 2008 og fremefter.Jeg har derfor nu bedt Arbejdsmarkedsstyrelsen om til brug for besvarelsen af dettespørgsmål at rette henvendelse til beskæftigelsesregionerne med henblik på, at be-skæftigelsesregionerne hører jobcentrene, om hvor mange klager de har modtaget iårene 2008 og 2009 samt for de opgjorte måneder i 2010. Arbejdsmarkedsudvalgetvil blive orienteret, så snart oplysningerne foreligger.Kommunerne har som bekendt nu det fulde ansvar for beskæftigelsesindsatsten,herunder også ansvaret for at tilrettelægge og gennemføre tilsynet med andre aktø-rers indsats.Jeg har en forventning om, at kommunerne er sig deres ansvar bevidst, og at de sik-rer maksimalt fokus på resultater af den aktive beskæftigelsesindsats. Det gælder,uanset om indsatsen gennemføres af egne medarbejdere eller af andre aktører.
Når det er sagt, har der dog i den seneste tid været eksempler fremme i pressen påledige, der er blevet sendt i ineffektiv eller direkte meningsløs aktivering.For at undersøge aktiveringsindsatsen og styrke den der, hvor den virker bedst, harjeg derfor nu sat en plan i værk, hvor der skal ses nærmere på aktiveringsindsatseni kommunerne.Handlingsplanen, der sættes i gang med det samme, skal øge fokus på aktivering,som har effekt og kan hjælpe den ledige til at komme i job. Der er tre formål medplanen:Bedre aktiv indsats til borgerneBedre brug af pengene i den aktive beskæftigelsesindsatsStyrket formidling af best practice på tværs af kommunernePå baggrund af en kortlægning af indsatsen og gennemgang af den aktive beskæfti-gelsesindsats vil jeg vurdere, om der er brug for flere initiativer til at opnå de treformål.Og så vil jeg se med stor interesse på de mange nye forslag, jeg har modtaget i for-bindelse med kampagnen om afbureaukratisering af beskæftigelsesindsatsen ”Vækmed bøvlet Inger”.Mit fokus er på at styrke aktiveringsindsatsen der, hvor det virker bedst, og jeg haringen planer om at indføre nye registreringskrav til kommunerne om levering afdatamateriale til en central opgørelse af klager over jobcentre og andre aktører.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2