Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 30. juni 2010 stillet følgende spørgsmål nr.471 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålene er stillet efter ønske fraEigil Andersen (SF).
29. juli 2010J.nr. 2010-0011599
”Hvilke overvejelser har ministeren om eventuelle ændringer af regler om jobfir-maernes aflønning på baggrund af artiklen ”Jobfirmaer kan score bonus for renloppetjans ” i Politiken 30. juni 2010, og hvad begrunder ministeren sin holdningmed?”.
Den betalingsmodel, som andre aktører aflønnes efter under de landsdækkende ud-bud, herunder udbuddet, der omfatter indsatsen for ledige akademikere (LVU-udbuddet), bygger på det grundlæggende princip, at aktøren kun får fuld betalingfor indsatsen, hvis den ledige kommer i job.Betalingsmodellen blev indført tilbage i 2005 på baggrund af en evaluering af bru-gen af andre aktører fra 2004. Evalueringen konkluderede blandt andet, at afløn-ningen af andre aktører dengang var for uensartet og uigennemskuelig, og i de fle-ste tilfælde ikke gav aktørerne et tilstrækkeligt økonomisk incitament til at hjælpede ledige i job. Rigsrevisionen har også anbefalet en betalingsmodel med en højbonusandel og senest i 2008 fundet det tilfredsstillende, at betalingsmodellen bru-ges i alle de landsdækkende udbud.Der knytter sig også en række betingelser til, at anden aktør kan få udbetalt bonus iforbindelse med, at en ledig kommer i arbejde. Blandt andet er det en betingelse, ataktøren har haft en jobsamtale med den ledige, inden den ledige kommer i arbejde.Dette er med til at sikre, at anden aktør ikke får udbetalt bonus for at varetage ind-satsen for en ledig, som aktøren slet ikke har været i kontakt med.Endvidere kan anden aktør kun opnå en bonus, hvis det job, den ledige får, er af envis varighed og omfang.Vilkårene for at opnå bonus beskrives, når opgaverne sendes i udbyd, og der sup-pleres med statistiske oplysninger over det skønnede omfang af de udbudte mål-grupper.
Aktørerne under de landsdækkende udbud giver herefter tilbud på én samlet prisfor at varetage hele beskæftigelsesindsatsen for en ledig i en periode på 52 uger.Aktørerne skal inden for denne pris selv afholde alle udgifter til samtaler og aktive-ring m.v., herunder udgifter til den fremrykkede indsats for unge under 30 år.Når det fremgår af den udbudte opgave, at de ledige skal henvises til anden aktørtidligt i ledighedsforløbet, tager aktørerne den deraf følgende højere chance forat få bonus i betragtning, når de afgiver deres tilbud. Prisniveauet afspejler medandre ord også ”sværhedsgraden” af opgaven med at få ledige i job.Jeg mener derfor ikke, at der er behov for at ændre betalingsmodellen.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2