Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 29. juni 2010 stillet følgende spørgsmål nr.470 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPia Adelsteen (DF).
29. juli 2010J.nr. 2010-0011492
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Får kontanthjælp på falske lønsedler” iFrederiksborg Amts Avis d. 28. juni 2010 og i sin besvarelse redegøre for, i hvilketomfang den form for svindel med sociale ydelser, der beskrives i artiklen, findersted, samt hvilke skridt ministeren vil tage for at bekæmpe denne form for svin-del.”
Det fremgår af artiklen, at Fredensborg Kommune har konstateret, at nogle borgerefra andre EU-lande har forsøgt at svindle sig til sociale ydelser ved forevisning afregistreringsbevis fra Statsforvaltningen. Det fremgår endvidere, at udstedelsen afdisse registreringsbeviser havde baggrund i falske oplysninger, men at kommunenved at stille kritiske spørgsmål har forhindret fupnummeret og derved undgåetsvindel for et ikke ubetydeligt beløb.En kommune har pligt til i hvert enkelt tilfælde at sikre sig, at grundlaget for udbe-taling af kontanthjælp er i orden. Heraf følger, at kommunen skal forholde sig kri-tisk til oplysninger, som den finder er tvivlsomme. Hvis en persons opholdsgrund-lag er basis for retten til sociale ydelser, og der er grund til at stille spørgsmålstegnherved, skal kommunen kontakte udlændingemyndighederne for herved at sikre sigimod, at der udbetales kontanthjælp til personer, der ikke har et lovligt opholds-grundlag.Derfor ser jeg med tilfredshed, at Fredensborg Kommune ved at forholde sig somforeskrevet har afsløret ansøgere, som har prøvet på at snyde sig til sociale ydelser.Reglerne er senest præciseret i Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integra-tions orienteringsskrivelse af 19. august 2009 om kommunernes indsats i forhold tilmisbrug af EU-borgeres opholdsret.Jeg har forhørt mig i Statsforvaltningen Hovedstaden, der oplyser, at den foranle-diget af omtalen straks tog kontakt til Fredensborg Kommune. Herfra var meldin-gen, at statsforvaltningen har foretaget den påkrævede behandling af sagerne, og atdet på tidspunktet for statsforvaltningens udstedelse af EU-registreringsbevis ik-ke har kunnet konstateres, at der ikke var tale om reelle ansættelsesforhold. Således
forelå der i de relevante sager en underskrevet erklæring fra ansøgerens kommendearbejdsgiver, der under strafansvar afgav oplysning om ansættelsens omfang, ind-hold og aflønning. Som statsforvaltningsdirektøren sagde på TV2-Lorry har Stats-forvaltningen Hovedstaden nu indledt et nærmere samarbejde med en kreds afkommuner i regionen om opfølgning og kontrol.Det ligger i sagens natur, at det ikke er muligt at besvare spørgsmålet om, i hvilketomfang den form for svindel finder sted, sådan forstået at svindelnummeret lykkesog der udbetales kontanthjælp på falsk grundlag. Ifølge Frederiksborg Amts Avishar Fredensborg Kommune afsløret fem sager, hvorved svindelforsøget blev opda-get i tide.Jeg vil imidlertid gerne understrege, at vi i regeringen har lagt stor vægt på at be-kæmpe sort arbejde og snyd med sociale ydelser lige siden vi kom til magten i2001. I oktober 2004 lancerede vi ”Fair Play - Fokus på holdninger”, der blev start-skuddet til en lang række initiativer mod sort og illegalt arbejde og socialt bedrage-ri. Dette omfattende initiativ er siden fulgt op af Fair Play II og III.Jeg vil også gerne fremhæve, at regeringen som en udløber af finanslovsaftalen for2010 har nedsat et tværministerielt udvalg om bedre kontrol, der netop rammerkernen i nærværende spørgsmål, hvor snyd ikke opdages ved registersamkøring.Udgangspunktet er derfor også, at de involverede myndigheder får gensidig under-retningspligt, hvis de bliver opmærksomme på uregelmæssigheder. Det fremgår så-ledes af kommissoriet, at udvalget med ”inddragelse af KL får til opgave at kommemed anbefalinger og forslag til lovændringer, der vil styrke den generelle indsatsmod socialt bedrageri. Udvalget skal herunder gennemgå de gældende regler omtværgående udnyttelse af oplysninger og kontrolhjemler. Udvalget skal desudeninddrage konklusionerne fra den temarevision, som er igangsat på området.”Udvalget skal til efteråret komme med anbefalinger og forslag til lovændringer, dervil styrke den generelle indsats mod socialt bedrageri og sikre bedre kontrol på om-rådet.Jeg vil gerne slå fast, at jeg finder socialt bedrageri fuldstændig uacceptabelt. Deter brænd ærgerligt, at nogle mennesker prøver at snyde, og derved misbruger dengensidige tillid, vi har til hinanden her i landet, og som i høj grad er grundlaget fordet velfærdssamfund, vi kender. Derfor er jeg godt tilfreds med, at FredensborgKommune er ekstra fremme i skoene med at afværge forsøg på bedrageri.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2