Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 29. juni 2010 stillet følgende spørgsmål nr.466 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLone Dybkjær (RV).
13. december 2010J.nr. 2010-0011475
”Ministeren bedes sende udvalget de kriterier for kønsneutral værdisætning oglønsammenligning af arbejde, som anvendes i Sverige, Norge og Island samt envurdering mulighederne for at anvende disse kriterier i en dansk kontekst medhenblik på en eventuel modernisering af ligelønsloven.”
Island har bidraget med følgende til besvarelsen af spm. 466:”Kort sagt er der ikke nogen enkeltstående kriterier for vurdering af kønsneutralløndannelse i Island. Løndannelsen er angiveligt kønsneutral, som angivet i svaretpå spm. 465 og på baggrund af lovgivningsmæssige krav.Imidlertid skal to eksempler på aktiviteter, der for nyligt blev iværksat af regerin-gen, for at tage fat på kønsneutral løndannelse, fremhæves:En komite for vurdering af lønforskellene mellem kønnene blev nedsatmed det formål at tilvejebringe forslag til implementering af kønsneutralløndannelse på det private arbejdsmarked. I en rapport fra oktober 2008(www.felagsmalaraduneyti.is/media/08frettir) skildrede komiteen tre mu-ligheder for at opnå en mere kønsneutral løndannelse:1. Job evaluering2. Ligeløns-standard (godkendt ISO standard)3. Kønsneutrale retningslinjer for løndannelse til virksomhederArbejdet i komiteen førte til et samarbejde om et nyt projekt, hvorefter enrække virksomheder forpligtede sig til at følge principielle retningslinjerfor implementering af en kønsnetural struktur i løndannelse. Projektet blevdog afsluttet på grund af flere faktorer i kølvandet på den økonomiske krisei Island i efteråret 2008.En midlertidig bestemmelse ithe Act on Equal Status and Equal Rights ofWomen and Menslår følgende fast: “Ministeren for sociale anliggende ogydelser skal sikre udviklingen af et særligt attesteringssystem i samarbejdemed arbejdsmarkedets parter for at sikre implementeringen af princippet
om ligeløn og ligestilling i forhold til ansættelse og afskedigelse. Detteprojekt skal være udført senest den 1. januar 2010, når denne lov skal revi-deres.”I kølvandet på den nævnte bestemmelse arbejdes der på at udvikle en lige-løns-standard (ISO standard) i samarbejde med Icelandig Standarts (IST),som er Islands nationale organ for standarder. Dette projekt udføres i etsamarbejde mellem The Ministry of Social Affairs and Social Security, Is-landic Confederation of Labour (ASI) og SA-Confedration of IcelandicEmployers. Tidsfristen for gennemførelse af indholdet af den nævnte fore-løbige bestemmelse er udskudt, idet projektet fortsat er i gang.”
I Norge reguleres princippet om ligeløn i ligestillingsloven, hvor også definitionenaf løn og lønsammenligning af arbejde fremgår. Bestemmelsen om ligeløn lydersom følgende:”Kvinder og mænd i samme virksomhed skal have lige løn for samme arbejde ellerarbejde af samme værdi. Lønnen skal fastsættes på samme måde for kvinder ogmænd uden hensyn til køn.Retten til ligeløn for samme arbejde eller arbejde af samme værdi gælder uafhæng-igt af om arbejdet hører til forskellige fag eller om lønnen reguleres i forskellige te-riffaftaler (lønaftaler).Om fagene er af samme værdi afgøres efter en helhedsvurdering, og der læggesvægt på den kompetence som er nødvendig for at udføre arbejdet og andre relevan-te faktorer, som for eksempel belastning, ansvar og arbejdsforhold.Med løn menes det almindelige arbejdsvederlag samt alle tillæg eller fordele ellerandre goder som ydes af arbejdsgiveren.”I Sverige er reglerne om ligeløn indført i diskrimineringslagen (2008:567).Ifølge loven § 10 i kapitel 3 om lønspørgsmål skal arbejdsgiveren med henblik påat afdække, afhjælpe og forhindre usaglige forskelle angående løn og øvrige ar-bejdsvilkår mellem kvinder og mænd, hvert tredje år kortlægge og analysere reglerog praksis vedrørende løn og andre ansættelsesvilkår, der anvendes af arbejdsgive-ren, og lønforskelle mellem mænd og kvinder som udfører arbejde, der betragtessom lige eller ligeværdige. Arbejdsgiveren skal vurdere om forekommende lønfor-skelle har direkte eller indirekte sammenhæng med køn.Vurderingen skal særligt angå forskelle mellem kvinder og mænd som udfører ar-bejde, der kan betragtes som lige. Vurderingen skal ligeledes foretages for grupperaf arbejdstagere som udfører arbejde, som er eller burde anses for at være kvinde-domineret og grupper af arbejdstagere, som udfører arbejde, der kan betragte somligeværdige med sådant arbejde, men som ikke er eller burde anses for at værekvindedomineret arbejde.Efter § 11 i kapitel 3 skal arbejdsgiveren hvert tredje år udarbejde en handlingsplanom ligeløn, som skal indeholde resultaterne fra undersøgelser og analyser efter §10. Efter § 13 i kapitel 3 skal arbejdsgiveren hvert tredje år også udarbejde en planfor sit arbejde med ligestilling på virksomheden.
2
Til orientering kan det næves, at svenskerne har ændret deres lovgivning på enrække områder. F.eks. skal arbejdsgiveren ikke længere udarbejde kortlægningen,jf. § 10 og handlingsplanen om ligeløn efter § 11 samt planen for ligestillingsarbej-det efter § 13 hvert år, men hvert tredje år. Med den ændrede lov er det kun ar-bejdsgivere med mere end 25 ansatte, og ikke som tidligere 10, der skal udarbejdekortlægninger, handlingsplaner for ligeløn og planer for ligestillingsarbejdet efterde nævnte bestemmelser.Med den gældende lov har man indført en ny definition af arbejde, som er ligevær-digt med et andet, jf. § 10 nævnt ovenfor. Tidligere ansås et arbejde for ligeværdigtmed et andet arbejde, hvis der samlet set blev stillet lige høje krav med hensyn tilkundskab og færdigheder, ansvar og belastning samt arbejdsforhold.Jeg har ikke på nuværende tidspunkt intentioner om at ændre ligelønsloven på bag-grund af gennemgangen af de andre nordiske landes regler på området.Som nævnt i mit svar på AMU alm. del spm. 562 om reguleringen af de kønsopdel-te lønstatistikker i ligelønslovens § 5 a, kan jeg henvise til, at jeg inden udgangenaf 2010 vil iværksætte en undersøgelse af, hvordan reglerne om kønsopdelte lønsta-tistikker bliver brugt i praksis mv. I den forbindelse vil virksomhederne, som erforpligtet efter ligelønslovens § 5 a, blive spurgt til, hvordan de opfylder lovensforpligtelse, hvordan de arbejder med de kønsopdelte lønstatistikker eller redegø-relser, effekterne af arbejdet på virksomhederne mv.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3