Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
877972_0001.png
877972_0002.png
877972_0003.png
877972_0004.png
877972_0005.png
877972_0006.png

Minister for ligestillings tale ved samråd

AMU alm. del om Lønkommissionen,

spørgsmål BQ

27 juli 2010J nr. 2010-0010875Ligestillingsafdelingen/BOH
Det talte ord gælder.

Samrådsspørgsmål BQ

Ministeren bedes redegøre for de generelleligestillingsmæssige perspektiver i forlængelse afkonklusionerne i lønkommissionens redegørelse.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).

Svar på samrådsspørgsmål BQ

Jeg er glad for at få lejlighed til at redegøre for deligestillingsmæssige perspektiver i konklusionerne ilønkommissionens redegørelse.Lønkommissionens rapport viser, at langt den største delaf lønforskellene på 15-20 procent mellem kvinder ogmænds løn skyldes nogle åbenlyse faktorer:For det første vælger kvinder og mænd i høj grad atuddanne sig og arbejde indenfor forskellige fag ogsektorer.1
For det andet har kvinder og mænd ofte forskelligefunktioner inden for den samme sektor.Kun 0-3 pct. af forskellen i mænds og kvinders løn kanikke forklares ud fra objektive faktorer som fag, funktionog anciennitetDen primære årsag til forskellen mellem kvinder ogmænds løn skal altså findes i det kønsopdeltearbejdsmarked.En af årsagerne til det kønsopdelte arbejdsmarked er detkønsopdelte uddannelsesvalg. Rigtig mange ungekvinder og mænd vælger de traditionelle ”kvindefag” og”mandefag”, når de skal vælge uddannelse.Efter endt uddannelse sker der en yderligere opdeling afkvinder og mænd. Bådehorisontalt,hvor kvinder ogmænd placerer sig i forskellige brancher og sektorer,men ogsåvertikalt,hvor kvinder og mænd placerer sigforskelligt i ledelseshierakiet.Vi risikerer at spilde ressourcer og talent, når kvinder ogmænd vælger på baggrund af deres køn i stedet forambitioner og evner.Og som det ses af Lønkommissionens rapport, har detkønsopdelte uddannelsesvalg og arbejdsmarked ikkemindst konsekvenser for det gennemsnitlige lønniveaufor henholdsvis mænd og kvinder.Derfor er nedbrydelsen af det kønsopdelteuddannelsesvalg og arbejdsmarked en vigtig prioritet iregeringens ligestillingsarbejde.2
Jeg vil gerne slå fast, at vi selvfølgelig ikke skal tvingenogen til at vælge en anden uddannelse eller en andenjobfunktion, end den de selv ønsker.Men vi kan bidrage til at nedbryde de normer ogfordomme, der i dag stadig har stor betydning for kvinderog mænds valg af uddannelse og job.Når det lykkes, vil vi have bidraget til en mere ligeligfordeling af lønningsposerne til kvinder og mænd ifremtiden. Og vi vil have sikret en bedre anvendelse afalle talenter – og det er vi faktisk dybt afhængige af, hvisvi skal klare os i det globale hjernekapløb.Om lidt under besvarelsen af samrådsspørgsmål BS viljeg sammen med beskæftigelsesministeren komme indpå, hvilke konkrete tiltag disse overvejelser giveranledning til.

Spørgsmål BS

Ministeren bedes redegøre for, hvilke tiltag regeringenpåtænker i forlængelse af konklusionerne ilønkommissionens redegørelse.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).

Svar på spørgsmål BS

Der skal arbejdes på flere fronter. Det handler både omat få nedbrudt forestillinger og normer om ”kvindefag” og”mandefag”, både i uddannelser og på arbejdsmarkedet.Og det handler om at skabe mulighed for, at flere kvinderkan blive ledere.3
I min Perspektiv- og handlingsplan 2010, som vidiskuterede i Folketinget d. 6. maj, har jeg netop fokus påat nedbryde det kønsopdelte uddannelsesvalg ogarbejdsmarked.Vi vil blandt andet ved brug af rollemodeller vise de unge, atdet kan lade sig gøre at træffe et utraditionelt studievalg.Vi vil samle gode eksempler på, hvordan man i de nordiskelande på forskellige måder har forsøgt at nedbryde detkønsopdelte arbejdsmarked. For vi har brug for at fåkonkrete eksempler på, hvad der virker, frem i lyset.Det er heldigvis ikke en natur lov, at arbejdsmarkedet erså kønsopdelt, som det er i Danmark. På Island er der foreksempel langt flere mænd, der får en uddannelse indenfor social- og sundhedsområdet, end der er i Danmark.Regeringen har også igangsat initiativer, der skal sikreflere kvinder i ledelse, i bestyrelser og i forskning.Jeg kan for eksempel nævne Charter for flere kvinder iledelse, hvor mere end 100 virksomheder har forpligtetsig til at arbejde systematisk og målrettet for at skaffeflere kvinder i ledelse.Jeg kan desuden oplyse, at ministerierne som opfølgningpå lønkommissionens anbefalinger vil blive opfordret til atse på, hvordan de fremover kan blive endnu bedre til atsikre en bedre kønsbalance blandt medarbejderne istaten.
4
De ansvarlige fagministerier vil samtidig blive opfordret tilat se på, hvilke initiativer der kan sættes i gang for atnedbryde det kønsopdelte uddannelsesvalg ogarbejdsmarked.Ligestillingsafdelingen vil være ansvarlig for at gørestatus på ministeriernes fremskridt samt bidrage til atskabe fortsat fremdrift i regeringens indsats med atnedbryde det kønsopdelte arbejdsmarked oguddannelsesvalg.I 2009 blev der i Perspektiv og handlingsplanenudarbejdet 15 tværministerielle ligestillingspolitiske mål.Et af målene omhandler netop nedbrydelsen af detkønsopdelte uddannelsesvalg og arbejdsmarked. Her harde relevante ministerier forpligtet sig til at måleudviklingen på en række konkrete indikatorer. Der vil iden tværministerielle arbejdsgruppe omkønsmainstreaming blive fulgt op på, hvordan dettearbejde skrider frem.Samtidig er ministerierne forpligtet til at udarbejde desåkaldte ligestillingsredegørelser. Der vil også i denneanledning blive fulgt op på, hvordan ministeriernesarbejde skrider frem.Ligestillingsredegørelserne er med til at skabeopmærksomhed på arbejdet med ligestilling. Og vi kanse, at det virker. I redegørelserne fra 2009 er der sketgode fremskridt i forhold til redegørelserne fra 2007.Ministerierne er i dag blandt andet blevet bedre end5
tidligere til at arbejde for at få en mere ligeligkønsfordeling blandt medarbejderne.Jeg vil gerne understrege, at jeg er helt bevidst om, atjeg alene ikke kan nedbryde det kønsopdelteuddannelsesvalg og arbejdsmarked. Derfor er det ogsåglædeligt, at der som opfølgning på lønkommissionenskonklusioner vil blive sat fornyet fokus på dette.Samtidig vil jeg understrege, at det her handler om enholdningsændring. Det handler om at ændre normer ogfordomme. Det kan ikke ændres udelukkende fra centralthold. Her må alle give deres besyv med, hvis vi virkeligskal rykke ved de indgroede holdninger om, hvadhenholdsvis kvinder og mænd bør og kan beskæftige sigmed.Det er blandt andet derfor, at jeg har inviteretFolketingets partier til et møde. Der er planlagt et møde iseptember med alle partiernes ligestillingsordførere, hvordet kønsopdelte uddannelsesvalg og arbejdsmarkedblandt andet er på dagsordenen.
6