Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
871803_0001.png
871803_0002.png
871803_0003.png
871803_0004.png
871803_0005.png
871803_0006.png

Ligestillingsministerens tale til samrådet i

AMU den 17. juni 2010 vedrørende imple-

mentering af EU’s ligebehandlingsdirektiv

- samrådsspørgsmål BD, BE og BF.

Ligestillingsafdelingen14. juni 2010J nr. 2010-0008646Kemin j. nr. 1004-0097/ AHM

Spørgsmål BD:

Ministeren bedes redegøre for, om regeringen finder det rimeligt, at der
kommer til at gå mere end 8 år fra vedtagelse af det ændrede ligebehand-lingsdirektiv (2002/73/EF) til Danmark endeligt indarbejder direktivet – her-under bestemmelsen om etablering af et uafhængigt ligestillingsorgan?

Svar på spørgsmål BD:

Som svar på spørgsmålet om hvorvidt regerin-gen finder det rimeligt, at der er gået mere end8 år fra vedtagelsen af det ændrede ligebe-handlingsdirektiv til, at Danmark endeligt indar-bejder direktivet, vil jeg gerne slå fast, at vi iregeringen har ment, at direktivet har været im-plementeret ved de institutioner og myndighe-der, som bedst kunne understøtte de opgaver,og det ansvar, direktivet pålægger os.EU Kommissionen har så ved en åbningsskri-velse for to år siden tilkendegivet, at det harden været uenig i.
1
Nu ligger der en begrundet udtalelse, og Rege-ringen har altså reageret på udtalelsen med detsamme med et forslag om, at Institut for Men-neskerettigheder vil få til opgave at fungeresom uafhængigt ligestillingsorgan.Fra dansk side har vi altså hele tiden ment, atdirektivet var implementeret korrekt, og Kom-missionen har nu, efter et forløb med dialog,uddybende spørgsmål og besvarelser heraf, til-kendegivet, hvordan den mener, at direktivetskal implementeres.Der er derfor ikke noget ”urimeligt” i, hverkenhåndteringen af sagen eller forløbet af samar-bejdet med Kommissionen. Tværtimod er detganske typisk for sager af denne art.Beskæftigelsesministeren har jo netop redegjortfor tilsvarende forløb rent historisk, altså om li-gebehandlingsdirektivet tilbage fra 1976, lige-lønsdirektivet og det etniske ligebehandlingsdi-rektiv.Jeg ser frem til, at opgaven kan overgå til Insti-tut for Menneskerettigheder, og at vi kan få satpunktum i denne sag
2

Spørgsmål BE:

Ministeren bedes redegøre for, om regeringen i andre tilfælde har undladtat implementere eller følge op på EU-krav på ligestillingsområdet, og i givetfald på hvilke områder?

Svar på spørgsmål BE:

Som minister for ligestilling er mit ansvarsom-råde alene ligestillingsloven, som implemente-rer EU's ligestillingsdirektiv. Der har ingen åb-ningsskrivelse eller kritik været fra Kommissio-nens side vedrørende dette direktiv.De øvrige ligestillingsdirektiver er beskæftigel-sesministeren og integrationsministeren ansvar-lige for, fordi de vedrører ligebehandling på ar-bejdsmarkedet og etnisk ligebehandling.Bekæftigelsesministeren har netop redegjort forhvilket samarbejde med Kommissionen, der tid-ligere har været på beskæftigelsesministerensområde. Og som beskæftigelsesministeren jotydelig forklarede, kan dialog med Kommissio-nen jo heldigvis også føre til, at Kommissionenkan overbevises om, at man rent faktisk har im-plementeret direktiver korrekt. Det er helt sæd-vanlig procedure.
3

Spørgsmål BF:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at Danmarkfremover opfylder EU-kravene på ligestillingsområdet?

Svar spørgsmål BF:

Som svar på spørgsmålet om hvordan jeg vilsikre, at Danmark opfylder EU krav på ligestil-lingsomsrådet, kan jeg oplyse, at regeringenarbejder målrettet med at sikre, at vi opfylderEU’s krav – ikke bare på ligestillingsområdetmen i forhold til alle vores samarbejdsflader.Sådan har det været, og sådan vil det også væ-re fremover. Vi har et godt samarbejde medKommissionen om både implementeringen afdiverse direktiver, men også i forhold til politik-udviklingen.Det gælder også på ligestillingsområdet. Jeghar f.eks. for ganske nylig holdt møde medKommissionens viceformand, Vivian Reding,der også er ansvarlig kommissær for ligestil-lingsområdet, for at drøfte bl.a. EU’s kommendeflerårige ligestilllingsarbejde og det danske EU-formandskab i 2012.På ligestillingsområdet har EU-lovgivningen pånogle områder fungeret som drivkraft for detdanske ligestillingsarbejde. Jeg anser derfor EUsamarbejdet som en vigtig faktor i den fortsattepolitikudvikling for at fremme ligestilling i Dan-4
mark – ligesom dansk ligestillingspolitik ogsåkan inspirere andre medlemsstater.Ligestilling var ikke uden grund et højt priorite-ret emne for det svenske EU-formandskab i2009 og for det nuværende spanske formand-skab.En af de vigtigste konklusioner fra det svenskeformandskab var, at ligestilling skal være etcentralt emne i forhold til at sikre fremtidigvækst i EU. Vi må og skal udnytte alle ressour-cer, hvis EU skal fortsætte med at være enkonkurrencedygtig økonomi.En undersøgelse, som det svenske formand-skab fremhævede, viser blandt andet, at EU-landene i gennemsnit vil få en stigning i BNP på27 procent, hvis kvindernes deltagelse på ar-bejdsmarkedet kom til at ligne mændenes fuld-stændig. Det vil i Danmark være en potentielstigning på 23 procent.Kommissionen har præsenteret sit forslag til”Europa 2020”. Jeg er glad for, at det her bliveranført, at det er nødvendigt at indtænke ligestil-ling for at kunne øge arbejdsudbuddet, så vikan nå målene for den fremtidige vækst.Det understøtter nemlig lige præcis det arbejde,som vi i Regeringen har præsenteret i vores ar-5
bejdsprogram ”Danmark 2020 – viden, vækst,velstand og velfærd”.Ligestillingsarbejdet i EU tager derfor både jegog beskæftigelsesministeren aktivt og konstruk-tivt del i. Og vi er naturligvis opmærksomme på,at kravene på området opfyldes.
6