Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
TALE
10. juni 2010
Beskæftigelsesministerens tale til samrådet om mis-brug af virksomhedspraktik
J.nr. 2010-0009689Juridisk koordination/tbi
Spørgsmål BL:Hvordan vil ministeren sikre, at virksomheder ikke får mu-lighed for at misbruge virksomhedspraktikordningen til at fågratis arbejdskraft, som i forvejen har de nødvendige kompe-tencer til det pågældende arbejde?Spørgsmål BM:Hvordan vil ministeren sikre, at jobcentrene ikke de factomedvirker til konkurrenceforvridende erhvervsstøtte ved atbruge virksomhedspraktikordningen til at levere gratis ar-bejdskraft til virksomheder, uden at der sker nogen form forafdækning eller optræning af faglige, sociale eller sprogligekompetencer hos den ledige, der sendes i virksomhedsprak-tik?Virksomhedspraktik er et godt redskab, der kan hjælpe ledi-ge til at få foden inden for på arbejdsmarkedet. Al erfaringviser, at aktivering, der foregår på rigtige offentlige og priva-te virksomheder, giver den bedste og hurtigste vej til job.Der er derfor rigtig god grund til at bruge virksomhedsprak-tik.Den gang regeringen etablerede virksomhedspraktik sammenmed S, DF og RV, var der enighed om, at den ledige i virk-somhedspraktik skulle kunne deltage i arbejdet på lige fodmed andre. Før den nuværende regerings tiltræden var ud-gangspunktet, at ledige skulle udføre arbejde, som ikke ellersville være blevet udført.
Det mente, og mener regeringen ikke giver den enkelte detbedste afsæt til at komme i job. Hvis den enkelte skal tilbagepå arbejdsmarkedet, giver det mest mening, at virksomheds-praktik minder så meget som muligt som et almindeligt job.I virksomhedspraktik er den ledige ikke ansat, men modtagerden ydelse, som personen ellers er berettiget til som ledig, fxdagpenge eller kontanthjælp. Derfor er det selvfølgelig vig-tigt, at ordningen, der skal hjælpe de ledige, ikke misbrugesaf arbejdsgiverne.Regler, der begrænser brugen af virksomhedspraktikFor at sikre fornuftig brug af virksomhedspraktik, blev derderfor også den gang vi etablerede ordningen, sat en rækkeregler op, der naturligt begrænser brugen af virksomheds-praktik.Der er grænser for, hvor længe et forløb i virksomhedsprak-tik kan være. For forsikrede ledige og arbejdsmarkedsparatekontant- og starthjælpsmodtager er den nuværende grænsepå 4 uger, med mindre man som kontanthjælpsmodtager ikkehar erhvervserfaring og har været ledig længe.Der er også regler om, at der skal være et rimeligt forholdmellem antallet af ordinært ansatte og personer i virksom-hedspraktik. Hvis der i alt er under 50 ansatte, må der være 1person i virksomhedspraktik eller løntilskudsjob for hver 5ordinært ansatte. Hvis der er mere end 50 ansatte, er det 1person for hver 10 ordinært ansatte.I forbindelse med at der etableres virksomhedspraktik, skalbåde arbejdsgiveren og repræsentanter for virksomhedensmedarbejdere skrive under på, at rimelighedskravet er over-holdt.Jeg er derfor overbevist om, at vi har et rigtig godt værn modmisbrug af ordningen. Dels ved måden vi ansvarliggør og2
involverer de relevante arbejdsgiver- og medarbejderrepræ-sentanter, og dels ved de rammer, der er sat op for ordnin-gen.Formålet med virksomhedspraktikDer rejses spørgsmål om, hvordan det sikres, at personernefår relevant udbytte af opholdet.Formålet med virksomhedspraktik er at afdække eller optræ-ne den lediges faglige, sociale eller sproglige kompetencereller at afklare beskæftigelsesmål.Det er en forudsætning, at jobcenteret, når de etablerer virk-somhedspraktik, har påset, at praktikken i forhold til den le-dige lever op til formålet.Hvis en ledig fuldt ud har de faglige, sociale eller sprogligekompetencer, som en virksomhed efterspørger, så bør perso-nen ikke komme i virksomhedspraktik det pågældende sted.Jeg er gjort opmærksom på, at det åbenbart er sket, at et job-center har sendt en faglært i virksomhedspraktik inden forpersonens eget område. Som jeg også har svaret på i S2220er det min opfattelse, at et praktikforløb inden for et job i envirksomhed, som man kort forinden er afskediget fra, almin-deligvis ikke vil kunne opfylde formålet med virksomheds-praktik.Men jeg kender ikke de konkrete omstændigheder, og somnævnt er det ikke kun behovet for egentlige faglige kompe-tencer, der kan være begrundelsen for at etablere virksom-hedspraktik. Man kan derfor ikke generelt konkludere, atfaglærte ikke kan komme i virksomhedspraktik inden for de-res fag.
3
Når det er sagt, er det allervigtigste for mig, at virksomheds-praktik er et af de bedste redskaber til at sikre reel indhold iden aktive indsats. Særligt for ledige, der har svært ved at fåfodfæste på arbejdsmarkedet. Og jeg er også sikker på, atrigtig mange ledige hellere vil i virksomhedspraktik på enrigtig arbejdsplads end i aktivering i et kommunalt beskæfti-gelsesprojekt.De lokale beskæftigelsesrådDet er vigtigt, at virksomhedspraktik bruges efter hensigten.Her mener jeg, at arbejdsmarkedets parter har rigtig godemuligheder for at følge med i, hvordan jobcentrene i praksisanvender redskabet. Det er nemlig således, at jobcenteretskal underretter det lokale beskæftigelsesråd om, hvordan debruger virksomhedspraktik.Underretningen skal som udgangspunkt ske en gang om må-neden. Det kan aftales, at det skal ske med kortere eller læn-gere intervaller.Formålet med underretningspligten er bl.a., at medlemmerneaf det lokale beskæftigelsesråd kan få indsigt i, hvordan ord-ningen benyttes. Hvis et medlem mener, at jobcenteret er pågalt spor, så vil det være naturligt at rejse problemstillingen idet lokale beskæftigelsesråd.I det lokale beskæftigelsesråd deltager bl.a. repræsentanterfra arbejdsgivere, faglige organisationer og kommunalbesty-relsen.Det er derfor et særdeles velegnet forum, hvis en faglig or-ganisation ønsker at drøfte jobcenterets praksis. Og menerman, at der er noget galt, så kan man komme med sin kritikdirekte til de kommunale politikere – enten borgmesteren el-ler formanden for kommunens beskæftigelsesudvalg, hviskommunen har et sådant udvalg.
4
Klage- og tilsynsmulighederSom ledig vil man kunne klage til Beskæftigelsesanke-nævnet over at have fået et tilbud, som man ikke mener, er ioverensstemmelse med reglerne.Men ikke kun de ledige kan klage. Alle, der har en væsentliginteresse i området, kan klage over konkurrenceforvridning ien konkret sag om etablering af virksomhedspraktik. Det kanfx være de faglige organisationer på området.Endelig vil jeg nævne, at de faglige organisationer naturlig-vis også kan rette henvendelse til de kommunale tilsynsmyn-digheder, hvis den mener, at en kommune generelt overtræ-der lovgivningen. Tilsynet kan tage stilling til, om der er sketen tilsidesættelse af lovgivningen på området.AfslutningJeg synes som sagt, at virksomhedspraktik er et rigtigt godtredskab, og jeg mener, at der i dag er gode rammer for athindre misbrug. Der er regler for længden, for forholdet mel-lem ansatte på ordinære vilkår og antallet af personer i virk-somhedspraktik. Der kan klages, og det gælder for alle, derhar en væsentlig interesse i, at der ikke sker konkurrencefor-vridning. Så der er ikke noget i vejen med rammerne forvirksomhedspraktik.
5