Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 10. juni 2010 stillet følgende spørgsmål nr.436 (AMU alm. del), som hermed besvares.
1. juli 2010J.nr. 2010-0010290
”Ministeren bedes kommentere artiklen på Altinget.dk af 3. juni 2010 "Mere pa-pirarbejde end borgerkontakt i jobcentre"”.
Artiklen på Altinget.dk omtaler en undersøgelse foretaget af Dansk Socialrådgiver-forening, som viser, at socialrådgiverne på jobcentrene bruger 56 pct. på admini-stration, 24 pct. på intern tid og 20 pct. på borgertid. Opgørelsen er foretaget overen uge.Dansk Socialrådgiverforening, der i 2006 og 2009 har lavet tilsvarende undersøgel-ser med stort set samme resultat, mener, at der er tale ”bureaukratisk nidkærhed”.Jeg vil fremhæve, at den måde, som Dansk Socialrådgiverforening har valgt atgruppere tidsforbruget på, efter min vurdering ikke giver et retvisende billede aftidsanvendelsen i jobcentrene.I 2006 foretog konsulentfirmaet Deloitte en undersøgelse af tidsforbruget i jobcent-rene. Denne undersøgelse viste - helt på linie med den fra Dansk Socialrådgiver-forening, - at der bruges cirka 18-19 pct. af tiden på personlig og telefonisk kontaktmed borgere.Deloittes undersøgelse går dybere og belyste, at derudover bruges 6 pct. af tiden påintern koordinering af borgernes sag inden for jobcentrene, 16 pct. på intern sags-behandling og opfølgning i forhold til borgerne, og at 9 pct. bliver anvendt på per-sonlig og telefonisk kontakt med virksomheder og interne virksomhedsrettede op-gaver. Deloittes undersøgelse viste således, at omkring 50 pct. af ressourceforbru-get er knyttet til indsatsen overfor borgerne.Derudover bruges 22 pct. på intern kommunikation og udvikling samt samarbejdemed parter uden for jobcentrene. 22 pct. bruges på journalisering samt registrering iit-systemer og 6 pct. på opslag og informationssøgning i it-systemer.Deloittes undersøgelse giver efter min vurdering således et mere nuanceret billedeaf tidsforbruget i jobcentrene.
Vi kommer ikke uden om, at der er brug for, at sagsbehandlere bruger en vis pct.del af deres tid på administrativt arbejde. Det skal til for at sikre, at ingen ledig”bliver glemt i bunkerne”, at der er orden i økonomien, og at grundlæggende prin-cipper om retssikkerhed respekteres.Men der kan være regler og procedurer, der er overflødige eller ordninger, der kantilrettelægges mere hensigtsmæssigt.Derfor har jeg iværksat en afbureaukratiseringsøvelse, hvor jeg vil identificere reg-ler og procedurerer, som gør dagligdagen i jobcentrene kompliceret, og som står ivejen for en effektiv jobrettet indsats over for de ledige. Jeg har etableret en åbenelektronisk postkasse – hvor der er kommet over 1600 forslag. Arbejdsmarkedssty-relsen har iværksat fokusgruppeinterviews med virksomheder, medarbejdere i job-centre, a-kasser, anden aktør og ledige. Der er endvidere gennemført særskilte in-terviews med medlemmer af Dansk Socialrådgiverforening og HK-Kommunal.Dette omfattende materiale skal nu bearbejdes, og til efteråret har jeg et samletoverblik over de indkomne forslag. På det tidspunkt vil jeg tage stilling til, hvordanvi kommer videre med at afskaffe unødvendig bøvl.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2