Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
863984_0001.png
863984_0002.png
863984_0003.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Samråd i Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgArbejdsmarkedsudvalgetAlm. del: Samrådsspørgsmål BPArbejdsmarkedsudvalgetArbejdsmarkedsudvalget2-3 minutterFolketingets ArbejdsmarkedsudvalgTirsdag den 8. juni kl. 10.00-11.30
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
DispositionSpørgsmål BPMinisteren bedes oplyse, hvad årsagen er til, at regeringen foreslår en nedsættelse afydelsesniveauet for skolepraktikydelsen og produktionsskoleydelsen i genopretningspakken, oghvad konsekvenser at dette forslag vil være set i lyset af, at området er omfattet af forlig.
1. Spørgsmål BP del 1 – Årsagen til nedsættelse af skoleprak-tikydelse og produktionsskoleydelseSkolepraktikydelsen blev i 2004 harmoniseret med produktionsskoleydelsen i2004. Formålet med ændringen i skolepraktikydelsen var dengang var at skabeincitamenter for skolepraktikelever til øget faglig og geografisk mobilitet. Medde ændringer i skolepraktikydelsen og produktionsskoleydelsen, vi forslår igenopretningspakken, er ydelserne stadig ens. Samtidig er intentionerne bagændringerne i 2004 om at styrke den faglig og geografiske mobilitet yderligerestyrket.I dag er ydelserne til skolepraktikelever og produktionsskoleelever betydelighøjere end SU. Da vi anerkender, at det har en pædagogisk effekt, er dette højeniveau fastholdt.Reduktionen af skolepraktikydelsen og produktionsskoleydelsen gælder kunelever over 18 år, som bor hjemme. Disse elever får i dag en ydelse, der er 2 til5 gange så høj som SU-satsen. Selv efter vi reducerer ydelserne, vil de hjem-meboende elever over 18 år i skolepraktik eller på en produktionsskole, fåmindst 25 pct. og op til tre gange mere end elever i fx gymnasiet, der får SU.Hensigten med forslaget er således at øge skolepraktikelever faglige og geogra-fiske mobilitet, og at forstærke incitamenter for produktionsskolelever til at ta-ge en kompetencegivende ungdomsuddannelse.Jeg har hæftet mig ved synspunktet om, at SU og skolepraktikydelse ikke kansammenlignes, hvilket jeg medgiver fuldt og helt. Derfor er ydelserne stadig pået højt niveau. Alligevel er det forsvarligt med nedsættelsen for de hjemmebo-ende, da der er tale om stor gennemstrøm og korte perioder, og unge som ikkehar udgifter til bolig mm.
2
2. Samrådsspørgsmål BP del 2 - ForligMed Aftale om fase II (Fornyelse af vekseluddannelsesprincippet og nye løs-ninger i stedet for skolepraktik) blev skolepraktikydelsen reduceret til et niveausvarende til niveauet for produktionsskoleydelsen. Fase II er en del af aftalenfra november 2002 om finanslov 2003 og aftale om ”Bedre uddannelser”. Denaftale er også kendt som flerårsaftalen for erhvervsskolerne og blev indgåetmellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre.Med reduktionen af produktionsskoleydelsen jævnfør Genopretningsplanen erdet aftalte ikke i modstrid med den tidligere fase II-aftale om, at skolepraktik-ydelsen skulle reduceres til et niveau svarende til niveauet for produktionssko-leydelsen.Samlet set mener jeg, at vi med genopretningsplanen og initiativerne på ud-dannelsesområdet fremlægger en lang række ansvarlige forslag, der er med tilat målrette de statslige midler på uddannelsesområdet. Forslaget om at reducereskolepraktikydelsen og produktionsskoleydelsen for hjemmeboende over 18 årer med til at understøtte de overordnede målsætninger på uddannelsesområdet.Ydelserne for skolepraktik og produktionsskoleelever er stadig ens, hvilket erdet, der i sin tid blev aftalt, og jeg kan derfor konstatere, at vi med ændringenikke bryder med aftalen.
3