Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
761911_0001.png
761911_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
24. november 2009
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 2. november 2009 stillet følgende spørgsmålnr. 39 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraÖzlem Sara Cekic (SF).Spørgsmål nr. 39:
J.nr. 2009-0019038
”Vil ministeren oplyse, hvad udgiften ville være, hvis man afskaffede henholdsvisstarthjælpen, 450-timers reglen og kontanthjælpsloftet og gav de pågældende per-soner kontanthjælp efter de ”normale” regler? Der ønskes et aktuelt tal og overve-jelser af, om disse udgifter vil være stigende, faldende, eller omtrent konstante i dekommende år. Det ønskes endvidere oplyst, i hvilket omfang merudgiften vil væreskattepligtig for modtagerne”.Endeligt svar:
Jeg må konstatere, at de regler, som spørgeren ønsker afskaffet, er en række af deregler, som regeringen har indført siden 2001, for at det skal kunne betale sig forkontanthjælpsmodtagere at tage et arbejde. ”Normale regler” er tilsyneladende dentilstand, der herskede op til 2001, hvor der ikke var nogen økonomisk gevinst foren gift kontanthjælpsmodtager til at tage et arbejde, med mindre pågældende kunnetjene mere end ca. 26.000 kr. om måneden. For regeringen har det været, og er detfortsat, vigtigt, at det kan betale sig at arbejde.Det skønnes, at de årlige merudgifter for det offentlige ved at afskaffe henholdsvisstarthjælp, loft over kontanthjælp og 450-timers reglen på kort sigt bliver på overen halv milliard kroner. I tabel 1 er de årlige merudgifter fordelt på hvert af områ-derne. Adfærdsmæssige ændringer som følge af lovændringer kan imidlertid bety-de, at udgifterne bliver betydeligt højere på lidt længere sigt.Skøn over de økonomiske konsekvenser – Offentlige årlige merudgifterpå kort sigt - mio. kr. 2010 pl.Mio. kr. Skattepligtig/ikkeskattepligtigAfskaffelse af starthjælpAfskaffelse af introduktionsydelse på starthjælpsniveauAfskaffelse af loft over kontanthjælpAfskaffelse af 450-timers reglen2102006585SkattepligtigSkattepligtigikke skattepligtigSkattepligtig
Kilde: Beregninger foretaget af Arbejdsmarkedsstyrelsen samt vedr. introduktionsydelse Ministeriet for Flygtnin-ge, Indvandrere og Integration. Anm. : I beregningerne af de økonomiske konsekvenser indgår ikke afledte konse-kvenser af udgifter til boligstøtte og daginstitutionsbetaling, som følge af en forhøjelse af den skattepligtige ind-tægt. Tallene for kontanthjælpsudgifterne inkluderer desuden ikke de økonomiske konsekvenser ved at afskaffe”500 kr.’s reglen”.
Både introduktionsydelse, starthjælp, loft over kontanthjælp og 450-timers reglener indført for at øge kontanthjælpsmodtageres og introduktionsydelsesmodtageresincitament til at arbejde. Blandt især introduktionsydelsesmodtagere er der veldo-kumenterede adfærdsmæssige virkninger, der viser, at personer på introduktions-ydelse på starthjælpsniveau hurtigere kommer i arbejde end personer på introdukti-onsydelse på kontanthjælpsniveau.SFI’s analyse af 300-timers reglen fra juni 2008 viste, at godt 25 procent af giftepersoner på langvarig kontanthjælp, som var i risiko for at miste kontanthjælpen,har fået arbejde efter, at 300 timers reglen er blevet indført. Af de gifte personer pålangvarig hjælp, der havde mistet kontanthjælpen på grund af 300 timers reglen var33 procent kommet i arbejde.Afskaffer man ovennævnte ordninger, er der derfor alvorlig grund til at frygte, atdet vil have en negativ påvirkning på udbuddet af arbejdskraft, fordi det ikke læn-gere kan betale sig at tage et arbejde, hvis man er på kontanthjælp. Og en sådan ad-færd ønsker regeringen ikke at fremme.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2