Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
TALE
27. april 2010
Beskæftigelsesministerens tale om brugen af andreaktører til samråd onsdag den 5. maj 2010
J.nr. 2010-00071473.kt./ssc/ath
Samrådsspørgsmål AX
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt private aktører i2009 og her i 2010 måtte/må træffe myndighedsafgørelserom sygedagpenge og samtidig redegøre for, hvad ministerenhar tænkt sig at gøre for at oplyse kommunerne om denneretstilstand?Samrådsspørgsmål AY
Ministeren bedes redegøre for, hvilke retssikkerhedsmæssigebegrundelser der er for, at myndighedsafgørelser om f.eks.sygedagpenge ikke kan overlades til anden aktør - herunderanden aktør med hvem der indgås kontrakt om overtagelse afsagsbehandlingen - ved bl.a. at lade aktørens medarbejdereudføre arbejdet med at forberede og gennemføre myndig-hedsafgørelse på en arbejdsplads i kommunen?Samrådsspørgsmål AV
Vil ministeren sikre, at alle kommuner undersøger, om der erforetaget ulovlige afgørelser under inddragelse af private ak-tører og genoptager alle disse sager?Samrådsspørgsmål AW
Vil ministeren sikre, at de borgere, der uretmæssigt har fåetfrataget deres indkomst, som følge af ulovlige afgørelsertruffet af private aktører, for det første får indkomsten medtilbagevirkende kraft for den periode, hvor de skulle havehaft den og for det andet får erstattet de tab de måtte have
lidt som følge af den manglende indkomst, f.eks. fordi de harmåttet optage lån eller opgive deres bolig?Svar:
[Andre aktører må ikke træffe afgørelser om retten til syge-dagpenge]Jeg vil godt starte med at slå fast, at andre aktører ikke kantræffe afgørelse om retten til sygedagpenge. Det har de al-drig nogensinde måttet gøre. En afgørelse om en eventuelstandsning af sygedagpengene skal træffes af kommunen.Her er lovgivningen på området meget klar.[De nye regler om andre aktører]Som en del af sygefraværsaftalen har kommunerne dog medvirkning fra 6. juli 2009 kunnet lade andre aktører udføremyndighedsopgaver og træffe afgørelser i forbindelse medopfølgningsindsatsen over for den sygemeldte.Anden aktør kan således varetage opfølgningsindsatsen over-for den sygemeldte, som fx at indhente oplysninger fra læ-ger, vurdere de sygemeldtes arbejdsevne, udarbejde ressour-ceprofil eller give aktive tilbud.De kan også forpligte den sygemeldte til at møde op til op-følgningssamtaler og deltage i aktiviteter og tilbud.Den sygemeldte er således forpligtet til at deltage i anden ak-tørs opfølgning på samme måde, som hvis opfølgningen blevforetaget af kommunen.Det betyder bl.a., at andre aktører kan varetage opfølgningenmed samtaler med sygemeldte. Men andre aktører kan ikke iforbindelse med samtalen træffe beslutning om, at retten tilsygedagpenge skal ophøre. Hvis anden aktør i en konkret sagvurderer, at retten til sygedagpenge ikke længere er til stede,2
må anden aktør indberette dette til kommunen. Herefter måkommunen træffe afgørelse om retten til ydelsen.[Information om reglerne om andre aktører]Det fremgår klart af det informationsmateriale, som Ar-bejdsmarkedsstyrelsen sendte ud, inden de nye regler om an-dre aktører trådte i kraft i juli måned sidste år, at andre aktørikke kan træffe afgørelse om retten til sygedagpenge. Infor-mationen til kommunerne bestod dels af et orienteringsbrevog dels i nyt vejledningsmaterialeFor de regler, der var gældende før 6. juli 2009, fremgik detaf sygedagpengevejledningen, at andre aktører slet ikke kun-ne varetage myndighedsopgaver og dermed heller ikke kun-ne træffe afgørelse om retten til ydelsen.Der har således hele tiden været informeret om, hvordankommunerne kan og ikke kan anvende andre aktører på sy-gedagpengeområdet. Og det har været klart, at kun kommu-nen kan træffe afgørelse om ydelsen.[Retsikkerheden for de sygemeldte]Spørgsmålet om borgernes ret til forsørgelse er så afgørendei forhold til retssikkerheden for den enkelte sygemeldte, atdet kun må varetages af kommunen. I den forbindelse indgårdet også, at hvis sygedagpengene skal ophøre, er kommunenforpligtet til at vurdere, om borgeren har ret til anden hjælp,fx kontanthjælp, revalidering, fleksjob eller førtidspension.Et andet centralt element i forhold retssikkerheden er anke-systemet, hvor den sygemeldte altid kan klage over en afgø-relse til mindst en instans - uanset om den er truffet af andenaktør eller af kommunen. Herudover kan generelle og prin-cipielle problemstillinger behandles af Ankestyrelsen som
3
anden instans med henblik på at fastlægge praksis på områ-det.Jeg har stor tillid til, at ankesystemet udfylder deres rolle iforhold til at sikre omstødelse af afgørelser, der er i strid medloven. Og dermed sikres det også, at den sygemeldte får sy-gedagpenge i hele den periode, hvor den sygemeldte har rettil ydelsen.[De 8 sager Ankestyrelsen har truffet afgørelse om]Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har netop behandlet 8sager fra 3 kommuner, hvor udvalget har afgjort, at deruretmæssigt er truffet afgørelse af anden aktør og ikke afjobcentret.Kommunerne har i de 8 sager været af den opfattelse, at derikke var tale om anden aktør.I de 8 sager har anden aktør været inddraget i forberedelsenaf opfølgningen. Myndighedsopgaverne har været varetagetpå lidt forskellig vis i kommunerne, men det, der kendeteg-ner alle sagerne er, at der har været en tæt sammenhæng mel-lem anden aktørs opgaver og myndighedsvaretagelsen.I en af sagerne var anden aktørs medarbejder ansat i kom-munen i et mindre antal timer om ugen, hvor den pågælden-de varetog myndighedsopgaverne i forhold til afgørelser omretten til ydelserne.Kommunernes organisering af myndighedsopgaverne vedr.sygedagpengeretten har således ikke været varetaget selv-stændigt og fuldt ud af jobcenteret.Med Ankestyrelsens afgørelser fastlægges der grænser for,hvornår der er tale om anden aktør, og hvornår der er tale omen kommunal medarbejder.4
Ankestyrelsen har hjemvist de 8 sager til fornyet behandlingi kommunerne. Det betyder, at kommunerne nu skal træffeafgørelse om de sygemeldte i de 8 sager havde ret til syge-dagpenge. Kommunernes nye afgørelser vil gælde fra dettidspunkt, hvor anden aktør traf afgørelsen.Har de 3 kommuner tilsvarende sager, udover disse 8, hvorandre aktører har truffet afgørelse om ret til ydelsen, så er deogså forpligtet til at tage dem op.Ifølge almindelig forvaltningsret er andre kommuner ligele-des forpligtiget til at genoptage alle sager, hvor andre aktørerhar truffet afgørelse om ret til ydelsen.Med principafgørelserne fra Ankestyrelsen er der udstukketen klar praksis for, hvordan kommunerne skal administrerelovgivningen – en praksis, som kommunerne er juridisk for-pligtiget til at følge. Derfor har jeg også en klar forventningom, at kommunerne retter ind og følger den praksis, der erudstukket fra Ankestyrelsen.De borgere, der efter kommunens afgørelse får ret til syge-dagpenge, får udbetalt sygedagpenge for den periode, de harret til ydelsen, dog med fradrag for evt. udbetalt kontant-hjælp. Hvis der er ret til sygedagpenge fremover, vil kom-munen genoptage den fremtidige udbetaling og iværksætteopfølgning.Retten til sygedagpenge vil altid afhænge af, om den syge-meldte opfylder lovens betingelser for at modtage dem. Deter således kun i de tilfælde, hvor kommunen når frem til enafgørelse, der adskiller sig fra en anden aktørs, at der vilskulle udbetales sygedagpenge.Hvad angår spørgsmålet om en eventuel anden erstatning, erdet noget, som skal afgøres ved de almindelige domstole.5
Og så vil jeg gerne slå fast, at det er kommunerne, der haransvaret for opgaveløsningen - også når dele af indsatsen va-retages af andre aktører. Kommunalbestyrelsen har pligt tilat føre tilsyn med, at indsatsen i kommunen er tilrettelagtbåde fagligt og økonomisk forsvarligt.Samtidig vil også jeg gerne benytte lejligheden til at under-strege, at Ankestyrelsen vejledende har udtalt, at afgørelser-ne ikke betyder, at kommunerne ikke kan anvende vikarer.Det er dog forudsat, at vikarerne arbejder på samme vilkårsom det øvrige personale i kommunen. Det betyder, at kom-munerne selvfølgelig har mulighed for at ansætte kvalificeretpersonale til at løse opgaver på sygedagpengeområdet – udenat loven omgås.[Der er brug for ny information til kommunerne]Jeg ønsker dog ikke, at vi igen skal se sager, hvor andre ak-tører ulovligt har truffet afgørelser om sygemeldtes ret tilforsørgelse.Derfor har jeg også bedt Arbejdsmarkedsstyrelsen om atskrive ud til samtlige kommuner og præcisere reglerne. Her-under, hvad Ankestyrelsens principafgørelser betyder forkommunernes tilrettelæggelse af arbejdet på sygedagpenge-området. Ligeledes vil Arbejdsmarkedsstyrelsen bede kom-munerne om at lave et tjek af deres sagsgange i forbindelsemed brugen af andre aktører på sygedagpengeområdet ogsikre, at de er i overensstemmelse med lovningen.Jeg vil derudover bede Arbejdsmarkedsstyrelsen om, at de ibrevet understreger vigtigheden af borgernes retssikkerhedog præciserer, hvordan kommunerne skal sikre, at alle syge-meldte får de sygedagpenge, de har ret. Samtidig skal det
6
præciseres, hvordan kommunerne kan anvende andre aktøreri opfølgningen fremover.Arbejdsmarkedsstyrelsen vil ligeledes opdatere sygedagpen-gevejledningen – og også her indarbejde Ankestyrelsenspraksis.Da det er meget vigtigt, at alle kommuner tilrettelægger de-res administration, så der ikke opstår tvivl om, hvem der va-retager afgørelserne om sygemeldtes ret til forsørgelse harjeg bedt Arbejdsmarkedsstyrelsen om at tage kontakt til KL,så de kan bistå Arbejdsmarkedsstyrelsen med at udarbejde etinformationsmateriale til alle kommuner om anvendelsen afandre aktører i sygedagpengesager. Der vil i dette materialeogså blive medtaget informationer om, hvordan kommuner-ne kan anvende vikarer i sagsbehandlingen af sygedagpenge-sager.Jeg ved derudover, at Ankestyrelsen på baggrund af afgørel-serne i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vil offentliggø-re 3 principafgørelser samt udarbejde en artikel til deres ny-hedsbrev om afgørelserne.
7