Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 6. maj 2010 stillet følgende spørgsmål nr.386 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLine Barfod (El).
24. juni 2010J.nr. 2010-000829
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke regler der gælder for brug af ansatte fra an-den aktør i kommunen, herunder om en person der er ansat i kommunen, fx 10 ti-mer ugentligt, til at træffe afgørelser, samtidig må være ansat, fx 20 timer ugentligt,hos en privat aktør, der kommer med indstilling i sagen til kommunen ”
Der er hverken i sygedagpengeloven eller beskæftigelseslovgivningen i øvrigt fast-sat regler om, hvilket personale kommunerne skal anvende til administration, her-under når der skal træffes myndighedsafgørelser. Der er heller ikke retspraksis,som afklarer spørgsmålet.Som det fremgår af den skrivelse, Arbejdsmarkedsstyrelsen netop har udsendt tilkommunerne om brug af anden aktør, er det Arbejdsmarkedsstyrelsens opfattelse,at det forhold, at en kommune har udlagt opgaver til anden aktør efter sygedagpen-gelovens § 19, ikke i sig selv afskærer kommunen fra at indgå aftale om udlejningaf vikarer med denne aktør.Det er i sådanne tilfælde afgørende, at de pågældende vikarer er underlagt kommu-nens instruktionsbeføjelse, og at det fremgår klart af de afgørelsesbreve vikarerneunderskriver, at afgørelsen er truffet af kommunen. Det skal således være fuld-stændigt klart for borgeren, at en afgørelse er truffet af myndigheden – dvs. kom-munen.Kommunen skal i øvrigt sikre - på samme måde som det gælder for kommunensandre ansatte – at vikarerne har de nødvendige kompetencer til at udføre opgaven,og at de er instrueret i de krav til sagsbehandlingen, som kommunen stiller, og dehensyn der skal lægges vægt på, når en afgørelse skal træffes.For at sikre, at der i en sådan situation ikke opstår mistanke om forsøg på omgåelseaf forbuddet mod at uddelegere afgørelser om retten til sygedagpenge eller proble-mer med bl.a. habilitet, lyder Arbejdsmarkedsstyrelsens anbefaling til kommuner-ne, at de personer, der udlejes som vikarer, kommer fra en anden afdeling/division
af virksomheden, end den del der udfører opgaver som anden aktør, så vikarvirk-somheden klart er adskilt herfra.Hvad angår spørgsmålet om reglerne for deltidsansatte kommunale medarbejdere,er der ikke fastsat generelle regler om, at en deltidsansat i en kommune ikke måtræffe myndighedsafgørelser, når personen samtidig har andet arbejde uden forkommunen. Der er heller ikke retspraksis, som tager stilling til spørgsmålet.Men hvis en deltidsansat kommunal medarbejder samtidig arbejder hos en andenaktør, som kommunen har udlagt opgaver til på sygedagpengeområdet, kan der op-stå problemer med speciel inhabilitet. Dvs. spørgsmålet om hvornår der foreliggeren interesse hos en person, som udøver kompetence på vegne af en forvaltnings-myndighed, der bevirker, at den pågældende er afskåret fra at deltage i forvalt-ningsmyndighedens behandling af en bestemt sag. Reglerne om speciel inhabilitetfindes i forvaltningslovens § 3.For at undgå at der opstår spørgsmål om omgåelse af reglerne eller inhabilitet, erdet Arbejdsmarkedsstyrelsens anbefaling, at en kommune helt undlader at benyttedeltidsansatte til behandling af sygedagpengesager, der samtidig udfører opgaverfor en anden aktør, som kommunen har udlagt opgaver til på sygedagpengeområ-det.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2