Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 30. oktober 2009 stillet følgende spørgsmålnr. 35 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLennart Damsbo-Andersen (S).
24. november 2009J.nr. 2009-0019012
”Ministeren bedes kommentere artiklen "Ind med synergi og ud med bureaukrati"fra Danske Kommuner no. 29, 2009, s. 33-35. Vil ministeren i den forbindelse væ-re indstillet på at lytte til jobcentercheferne, der giver udtryk for at de mangler fri-hed til at vælge de bedste løsninger og for at det er nødvendigt med afbureaukrati-sering, og er ministeren enig i, at den kraftige centrale styring og kontrol omkringeksempelvis opfølgningssamtaler mindsker effektiviteten i jobcentrene unødigt?”
Først vil jeg slå fast, at jeg altid lytter til, hvad jobcentercheferne siger. Og for såvidt angår afbureaukratisering er det præcist, hvad regeringen har gjort i mere enden omgang. Beskæftigelsesministeriet og KL igangsatte i begyndelsen af 2007 etprojekt om afbureaukratisering på beskæftigelsesområdet. Projektet havde til for-mål at afdække, hvordan jobfokus i jobcentrenes arbejde kunne styrkes gennem re-gelforenkling og afbureaukratisering. Projektet bidrog til, at jobcentrene kan brugemest mulig tid på det, som de er sat i verden for - nemlig at få ledige i job.Dette arbejde førte frem til følgende resultater, som jeg godt tør kalde flotte:Forenkling af ungereglerne, sanktionsreglerne og jobcentrenes modtagelseVenstre, Konservative, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstreindgik den 24. februar 2009 en aftale om regelforenkling i jobcentre. Aftalen blevimplementeret med vedtagelse af L 183 den 29. maj 2009.Denne aftale omfatter en forenkling af ungereglerne, som skal være med til at sik-re, at unge ledige kommer i gang med en kompetencegivende uddannelse eller hur-tigt får et job. For at nå dette mål sættes der nu tidligere ind med samtaler og aktivetilbud, antallet af målgrupper reduceres fra ti til fire, og jobcentret får friere hænderi forhold til at kunne vælge fra paletten af redskaber til at aktivere de unge.Sanktionsreglerne blev forenklet, så der bliver færre forskellige sanktionstyper.Desuden skal sanktionen stå i mere direkte forhold til overtrædelsen. Når en ledigkontanthjælpsmodtager eksempelvis udebliver fra et aktiveringstilbud i tre dageuden rimelig grund, skal vedkommende sanktioneres for de tre dage, han udebliver.
Jobcentrenes modtagelse af borgere er forenklet på to områder. Kravet om, at derforetages en samlet vurdering af kontant- og starthjælpsmodtagere ved første sam-tale er afskaffet. Desuden er der skabt mulighed for at jobcentret kan indkalde bor-gere til CV-samtale meget tidligt i forløbet, eksempelvis i forbindelse med jobsam-talen.Der er også en række anbefalinger fra projektet, som ikke kræver lovændringer, ogsom det enkelte jobcenter selv kan gennemføre. Disse anbefalinger er viderebragttil jobcentrene via en pjece med 10 råd til jobcentrenes modtagelse, præcisering afgældende lovgivning påwww.ams.dksamt temamøder om modtagelsen.Forenkling af området vedr. sygeopfølgningPartierne bag Jobplanen blev den 5. november 2008 enige om at styrke indsatsenmod sygefravær. Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre ogLiberal Alliance godkendte derfor den trepartsaftale om nedbringelse af sygefravæ-ret, som regeringen indgik med arbejdsmarkedets parter den 29. september 2008. Idenne aftale indgik en væsentlig del af anbefalingerne fra Deloittes rapport om for-enkling af sygeopfølgningsområdet. Aftalen blev implementeret med vedtagelsenaf L 165 den 29. maj 2009 (Forslag til ændring af lov om sygedagpenge m.fl.).Der har endvidere i mange år været to økonomi-, styrings- og ledelsesregimer i be-skæftigelsesindsatsen. Med sammenlægningen af de kommunale og statslige job-centre den 1. august 2009 blev al den overflødige administration, der fulgte af tosystemer, til en saga blot.Så jeg syntes godt, at man kan sige, at der arbejdes på forenkling, og at der skerforenkling. Men jeg er også nødt til at sige, at der altid vil være registreringer.For det første fordi registreringerne, skal bruges til at hjælpe borgeren videre i job.På samme måde som en læge bruger en sygehusjournal til at hjælpe en patient:Hvis man ikke kan se, hvilken indsats der er givet, hvordan skulle man så kunnehjælpe ordentligt. God registrering sikrer god retssikkerhed.For det andet fordi Folketinget og kommunalbestyrelsen har en berettiget forvent-ning om at kunne følge med i, hvad pengene på området bliver brugt til.Og for det tredje fordi vi på den måde sikrer, at ledige mennesker får den hjælp,som de har krav på. Jeg kan fx se i artiklen, at man ikke bryder sig om retten til ensamtale, som den ledige har hver tredje måned, men hvordan kan man hjælpe men-nesker, hvis man ikke taler med dem?
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2