Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
821313_0001.png
821313_0002.png
821313_0003.png
TALE
Beskæftigelsesministerens besvarelse af samråds-spørgsmål AK i Arbejdsmarkedsudvalget den 23.marts om kritik fra stilladsbranchen.
22. marts 2010J.nr. 20100015451VG/Niels Kofod

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for de påtænkte ændringer afbyggepladsbekendtgørelsen set i lyset af den kritik af be-kendtgørelsen, som stilladsbranchen har rejst.

Svar:

Udvalget har ønsket et samråd for at drøfte den kritik, der errejst fra stilladsbranchen om ændringer i byggepladsbe-kendtgørelsen.Jeg vil gerne starte med at sige, at dette er en meget teknisksag med et længere historisk forløb.Baggrunden for at ændre byggepladsbekendtgørelsen var endom fra Vestre Landsret fra 2005. Dommen sagde, at derskal være teknisk sikring mod nedstyrtning ved opstilling afstilladser.På grund af landsretsdommen var det nødvendigt at ændrebekendtgørelsen. Hidtil havde Arbejdstilsynet accepteret densåkaldte ramme/hegn-metode som eneste metode. Kort for-talt går ramme/hegn-metoden ud på, at stilladsmontøren star-ter med at opstille to rammer og en bund, og herefter monte-res der et rækværk mellem de to rammer, der sikre mod ned-styrtning.Stilladsbranchen ønskede fortsat, at arbejde uden tekniskesikkerhedsforanstaltninger og alene efter ramme/hegn-metoden. Stilladsbranchens begrundelse var, at det sikker-
hedsudstyr, der findes på markedet, medfører nedslidning ogdermed større risiko end faren for nedstyrtning.For at imødekomme stilladsbranchen mest muligt lavede Ar-bejdstilsynet derfor i sin tid en treårig overgangsperiode iændringsbekendtgørelsen. Det var således planen, at stillads-branchen fra 2010 til 2013 kunne arbejde uden teknisk sik-ring mod nedstyrtning i op til 10 meters højde.De tre år skulle branchen så bruge på, at tilpasse sig deskærpede krav om teknisk sikring.Bekendtgørelsen blev udsendt i januar 2009 og skulle træde ikraft 1. april i år.Jeg siger med vilje ”skulle træde i kraft 1. april”, for sådanbliver det ikke. Ændringen af byggepladsbekendtgørelsenkommer nemlig alligevel ikke til at træde i kraft den 1. april.Forklaringen er, EU-kommissionen tilbage i december 2008i en åbningsskrivelse til Danmark meddelte, at Danmark ikkehar implementeret byggepladsdirektivets regler om arbejde ihøjden korrekt.På et møde, som mine embedsmænd havde med Kommissi-onen i oktober 2009, gav Kommissionen udtryk for, at derikke er nogen nedre højdegrænse for, hvornår der skal sikresmod nedstyrtning. På den baggrund ville det selvsagt ikkevære lovligt at fastholde bekendtgørelsen, da den som be-kendt opererede med en højdegrænse.Efterfølgende har vi i februar 2010 – som jeg også har orien-teret udvalget om – meddelt Kommissionen, at vi vil sikre, atder gennemføres de ændringer, der skal til for at imøde-komme kritikpunkterne i Kommissionens åbningsskrivelseog dermed sikre implementering af direktivet inden årets ud-gang.2
Konsekvensen af EU-direktivet er derfor, at ændringsbe-kendtgørelsen, som skulle være trådt i kraft 1. april, må op-hæves.Imidlertid vil der som følge af åbningsskrivelsen – som joindeholdt i alt 47 punkter – skulle foretages en række regel-ændringer af byggepladsdirektivet – herunder ændringervedrørende arbejde i højden.Arbejdstilsynet vil derfor lave et udkast til bekendtgørelses-ændringerne, der vil blive forelagt et regeludvalg under Ar-bejdsmiljørådet. Det vil også betyde, at arbejdsmarkedetsparter bliver inddraget i arbejdet med bekendtgørelsesæn-dringerne. Som vi har meddelt Kommissionen vil reglerneblive ændret inden årets udgang.Jeg vil gerne slutte af med at slå fast, at vi naturligvis skalleve op til EU's regler, og at vi fortsat skal have fokus på atmindske risikoen for nedstyrtning ved stilladsarbejde, da deter et område, hvor der sker mange arbejdsulykker.Reglerne skal naturligvis samtidig implementeres, så de bli-ver så lette som muligt for stilladsbranchen og stilladsmed-arbejderne at efterleve.Som jeg indledte med at sige, er der tale om et meget tekniskområde. Jeg vil derfor nu afvente Arbejdstilsynets nærmereanalyser af problemstillingen og se regeludvalgets bud på detfremtidige regelsæt på området.
3