Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
TALE
9. marts 2010
Mundtlig besvarelse af spørgsmål AD og AE stillet afLine Barfod (EL)
J.nr. 2010-00027732/Kba
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at nedbringe deneksploderende ungdomsarbejdsløshed i Danmark?Svar:
Regeringens politik på ungeområdetVi skal gøre, hvad vi kan for at give unge ledige mulighedfor at udskifte et liv på offentlig forsørgelse med et aktivt livmed uddannelse eller job.Vi har derfor i beskæftigelsespolitikken meget fokus på entidlig og aktiv indsats for unge og på, at ordinær uddannelsehar første prioritet for de unge på offentlig forsørgelse, derikke har en uddannelse.For de unge er uddannelse den bedste vaccine mod ledighedog det nærmeste, man kommer en garanti for at få et godt ar-bejde. Vi gør derfor en meget målrettet indsats for at hjælpede unge i gang med en uddannelse.For nogle unge giver uddannelse først mening, når de hargjort sig nogle erfaringer på arbejdsmarkedet. De skal en turomkring det rigtige arbejdsmarked først. Enten via job meduddannelsesperspektiv eller i form af en virksomhedsrettetindsats med fokus på, at de på lidt længere sigt kan gennem-føre en uddannelse.
Initiativer på ungeområdetRegeringen har igennem det seneste år fremlagt mange initi-ativer på ungeområdet, der vil medvirke til, at de unge kanudskifte et liv på offentlig forsørgelse med et aktivt liv meduddannelse eller job.Pr. 1. august 2009 har vi - med et bredt politisk flertal - for-enklet ungereglerne, hvilket betyder, at der bliver mere tid ijobcentrene til at hjælpe de unge i uddannelse eller job. Sam-tidig fik vi indført, at hovedprincippet for den tidlige og ak-tive ungeindsats er, at uddannelse har førsteprioritet for ungeuden uddannelse. De unge, som ikke umiddelbart har forud-sætningerne for at tage en uddannelse, skal vi hjælpe på vejmod en uddannelse via en aktiv beskæftigelsesindsats.Senest har regeringen i november 2009 indgået aftalen om”Flere unge i uddannelse og job” med Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti og Radikale Venstre. Aftalen giver endnubedre muligheder for en aktiv og målrettet indsats for, at un-ge kommer i uddannelse eller job.Vi styrker med aftalen indsatsen over for unge med i alt 2,3milliarder kroner. Vi bruger over en milliard kroner på atetablere 5.000 nye praktikpladser, og på beskæftigelsesom-rådet blev partierne enige om initiativer for knap ½ mia. kr.,der skal hjælpe unge ledige i gang med en uddannelse eller ijob.Jeg har d. 3. marts fremsat et lovforslag som udmønter deinitiativer i ungeaftalen, der kræver lovændringer.Ungeaftalen indeholder dels en række initiativer, som vilhjælpe de ca. 10.000 unge 15-17-årige, der hverken er i ud-dannelse eller i job - og dels initiativer for de 18-30-årige,der er ramt af ledighed.
2
Indtil nu har jobcentrene først mødt unge mennesker, når demøder op for at få kontanthjælp som 18-årige. Med lovæn-dringen kan jobcentrene i samarbejde med UngdommensUddannelsesvejledning sætte ind over for de unge allerede,når de er fyldt 15 år.Ungeaftalen betyder desuden, at alle unge ledige mellem 18og 19 år skal i gang med en aktiv indsats samme uge, som detræder ind ad døren til jobcenteret.Der afsættes også knap 80 mio. kr. over de næste 2 år til atgive flere langtidsledige unge virksomhedsrettede tilbud.Større fleksibilitet i 6 måneders tilbudUnge mennesker hører som sagt ikke hjemme i det offentligeforsørgelsessystem. Vi må ikke overlade de unge til passivforsørgelse, men tilbyde dem en tidlig og aktiv indsats.Derfor er beskæftigelsesindsatsen også skruet sådan sam-men, at de unge skal have et sammenhængende aktiverings-forløb på 6 måneder tidligt i deres ledighedsforløb.Der har været rejst kritik af, at ungereglerne er for ufleksible,fordi der ikke må være pauser i aktiveringsperioden på de 6måneder.Den kritik har jeg lyttet til. Jeg kan godt se, at der kan værebehov for noget fleksibilitet. Derfor har jeg aftalt med for-ligskredsen, at vi ændrer reglerne, så det bliver mulig forjobcentrene at tilrette et 6 måneders aktiveringsforløb medpauser på op til i alt 4 uger.Hermed får jobcentrene bedre mulighed for at tilrettelæggenogle fornuftige aktiveringsforløb til gavn for de unge.
3
AfrundingRegeringen har altså taget mange initiativer for at sikre, at deunge kommer i uddannelse eller job.Jeg er også meget glad for, at OECD i deres rapport ”Jobsfor Youth – Denmark 2010” roser den danske beskæftigel-sespolitik over for unge. OECD vurderer, at vi har den rigti-ge opskrift på at hjælpe unge lettest muligt igennem denøkonomiske afmatning. Vi skal ikke som mange andre landeud og opfinde en helt ny beskæftigelsespolitik.Men en positiv OECD rapport gør ikke, at vi nu læner os til-bage og tænker, at unge nok skal klare sig. Regeringen til-passer hele tiden beskæftigelsespolitikken, så den passer tilde udfordringer, vi står over for – også for unge på arbejds-markedet.Spørgsmål AE:
Hvilke initiativer vil ministeren tage som formand for Nor-disk Ministerråd på arbejdsmarkedsområdet i forhold tilungdomsarbejdsløsheden, der eksploderer i alle de nordiskelande?Svar:
Initiativer for at bekæmpe ungdomsarbejdsløsheden i denordiske lande er ganske rigtigt et af de emner, jeg som for-mand for Nordisk Ministerråd vil tage mig af.Jeg kan fortælle, at man på Ministerrådet for Arbejdsliv iReykjavik den 11. november 2009 havde en temadrøftelseom landenes tiltag i forhold til den aktuelle økonomiske kri-se og især i forhold til den voksende ungdomsarbejdsløshed.Drøftelsen viste, at ungdomsarbejdsløsheden er en af de heltstore udfordringer, som landene står over for i dag. Ledighe-den blandt danske unge [12,9 pct.] er højere end blandt nor-ske unge [8,9 pct.], mens finske [23,4 pct.] og svenske unge4
[26,4 pct.] har omtrent dobbelt så høj ledighed som danskeunge.Mange overvejelser og tiltag er i gang i landene for at imø-degå dem.På baggrund af denne drøftelse besluttede Ministerrådet at fågennemført en sammenlignende kortlægning af landenes til-tag både i forhold til den voksende ungdomsarbejdsløshed ogi forhold til unge generelt - med tanke på fremtidens mangelpå arbejdskraft. Kortlægningen skal gennemføres ved et nor-disk analyseinstitut og være færdiggjort i juni 2010.Hensigten er, at kortlægningen og analysen skal danne inspi-ration til erfaringsudveksling, læring og udvikling af politik ilandene på dette område, som kræver tværgående indsatserfra flere sektorer, herunder uddannelsessektoren.Jeg vil som formand for Nordisk Ministerråd på arbejdslivs-området sørge for, at arbejdet igangsættes hurtigt efter deretningslinjer, der er blevet vedtaget samt lægge vægt på, atkortlægningen kommer til at indeholde brugbare eksemplerfra landene, som kan udveksles og styrke den samlede ind-sats på kort og lang sigt.
5