Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 24. marts 2010 stillet følgende spørgsmål nr.327 (AMU alm. del), som hermed besvares.
19. april 2010J.nr. 20100006086
”Ministeren bedes kommentere den fortrolige henvendelse jf. AMU alm. Del-bilag150”
For at understøtte og sikre ledige borgeres fokus på jobsøgning, afholdes der efterde gældende regler hyppige samtaler med borgerne. Er man medlem af en a-kasse,skal man til CV-samtale i a-kassen og jobsamtale hos jobcenteret. Det er henholds-vis a-kassen og jobcenteret, der har ansvaret for at tilrettelægge indholdet i dissesamtaler. Da det grundlæggende handler om at hjælpe borgeren i job vil der nogengange kunne komme et overlap i den vejledning, borgerne modtager. Men det be-høver ikke at være en dårlig ting, da alle jo skal trække i samme retning - nemlig atfå hjulpet borgeren i job.Helt generelt er det kommunen, der har ansvaret for den indsats, borgerne får, ogdermed også kommunen der skal føre tilsyn med indsatsen. Både når det er kom-munen selv, og når det er anden aktør, der står for indsatsen. Hvis en borger er util-freds med indsatsen hos en anden aktør, kan borgeren klage til jobcenteret.Det fremgår ikke af henvendelsen, hvilken anden aktør, borgeren er blevet henvisttil, men aktørerne under de landsdækkende udbud bliver aflønnet ud fra, om de kanfå borgerne i job. Betalingen består af et driftstilskud på 25 % af prisen og en bo-nusandel på 75 % af prisen, og andre aktører får således kun størstedelen af deresbetaling (75 pct.), hvis de får borgeren i job. Det er med til at sikre, at aktørerne haret stærkt incitament til at give borgeren en målrettet indsats, der kan føre til job, dade ellers ikke får fuld betaling for deres indsats.Ledige borgere er som bekendt meget forskellige, og det er derfor altid en konkretvurdering, hvilket tilbud der bedst hjælper den enkelte, men for mange ledige er etvirksomhedsrettet tilbud det, der bringer dem i job.Virksomhedspraktik kan gives, hvis en ledig har behov for at få afdækket eller op-trænet sine faglige, sociale eller sproglige kompetencer og få afklaret sit beskæfti-gelsesmål. For at undgå en utilsigtet brug er der herudover fastsat en række betin-gelser, som skal være opfyldt. Blandt andet er der begrænsninger for, hvor mange
personer, en virksomhed kan have i virksomhedspraktik i forhold til, hvor mangeordinært ansatte, virksomheden har.Hvis en borger mener at have fået et tilbud, som ikke er i overensstemmelse medreglerne, kan man klage til Beskæftigelsesankenævnet.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2