Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 57980003985666. november 2009
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af d. 8. oktober 2009 stillet følgende spørgsmålnr. 3 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraÖzlem Sara Cekic (SF).
J.nr. 2009-0012182
”Ministeren bedes oplyse, hvad den samlede årlige udgift vil være, hvisførtidspensionister på den gamle ordning får mulighed for at overgå til den nyeordning gældende fra 1. januar 2003? I beregningerne ønskes det antaget, at kundem, der vil få en økonomisk gevinst ud af det, vil overgå til den nye ordning. Derønskes beregnet en udgift her og nu - dvs. for 2010, samt en vurdering af i hvilkentakt udgiften vil falde på længere sigt.”Endeligt svar:
Det er ikke muligt at opgøre præcist, hvilke førtidspensionister på den gamle ord-ning, der vil have økonomisk fordel af i stedet at være omfattet af den nye ordning.På grund af de forskellige tillæg, som ydes under den gamle ordning, vil den øko-nomiske situation afhænge af de individuelle forhold, herunder hvilke udgifter tilmedicin, husleje, varme mv., den enkelte pensionist har. Det kompliceres yderlige-re af, at dele af pensionsydelsen er skattefri under den gamle ordning, eksempelvisinvaliditetsbeløbet, mens ydelsen efter den ny ordning er skattepligtig. Desuden harførtidspensionister på den gamle ordning mulighed for at søge om forhøjelse afpensionen, hvilket ikke er tilfældet på den nye ordning. Selvom det er fordelagtigtfor en konkret pensionist at overgå til den nye ordning, er det ikke givet, at det ogsåvil være fordelagtigt på længere sigt. Det er derfor behæftet med stor usikkerhed atskønne over udgifterne.Det vurderes, at omkring 30 pct. af førtidspensionisterne på den gamle ordningville kunne opnå et øget rådighedsbeløb ved at overgå til ny ordning. Dette vilmedføre en bruttomerudgift til social pension på godt 1,6 mia. kr. under forudsæt-ning af, at det alene er de pensionister, der umiddelbart opnår en stigning i rådig-hedsbeløbet, der overgår til den nye ordning. Bruttomerudgiften skyldes dels, atden enkelte pensionist får et større rådighedsbeløb og dels, at pensionsydelsen gårfra at være delvis skattefri til at være skattepligtig. Tages der højde for sidstnævnteforhold, udgør nettomerudgiften godt 450 mio. kr. Merudgiften vil falde i takt med,at disse førtidspensionister overgår til folkepension mv.
Som nævnt er skønnet for antal af førtidspensionister som i givet fald ville overgåtil ny ordning - og heraf afledte merudgifter - er behæftet med usikkerhed.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2