Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 23. februar 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 253 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Torben Hansen (S).
17. marts 2010J.nr. 2010-0004172
Spørgsmål nr. 253:
”Ministeren bedes sende udvalget en argumenteret gennemgang og begrundelse forden beregningsmetode ministeriet anvender til beregning af ledigheden, jf. omtaleni Dagbladet Information den 22. februar 2010.”
Endeligt svar:
I en artikel i Information mandag den 22. februar 2010 beskyldes Beskæftigelses-ministeriet for at anvende ledighedstal, der underdriver den reelle ledighed.Det er en misforståelse, at Beskæftigelsesministeriet har nogen som helst indflydel-se på, hvad der er det ”rigtige” ledighedstal eller anvender særlige tal, der tegner etrosenrødt billede af arbejdsmarkedet. Og jeg vil gerne slå fast, at Beskæftigelses-ministerietikkeanvender ledighedstal, der underdriver den reelle ledighed. Situati-onen på arbejdsmarkedet er meget alvorlig og det tjener ikke i nogens interesse atprøve at skjule problemernes omfang.Det er Danmarks Statistik, der definerer det officielle ledighedstal og som hvermåned offentliggør tallet. Principperne i definitionen af det officielle ledighedstalhar ikke ændret sig markant i mange år.Det officielle registerbaserede ledighedstal bygger på antallet af dagpengemodtage-re (forsikrede ledige) samt antallet af kontanthjælpsmodtagere, der af kommunenvurderes at stå til rådighed for arbejdsmarkedet (ikke-forsikrede ledige). Tallet om-regnes til fuldtidsledige og sæsonkorrigeres.Danmarks Statistik lægger stor vægt på, at deres tal er uafhængige af særlige inte-resser, og giver så objektive og korrekte billeder af virkeligheden som muligt.Danmarks Statistik hører ressortmæssigt under Økonomi- og Erhvervsministeriet.Danmarks Statistik offentliggør endvidere hvert kvartal Arbejdskraftundersøgelsen(den såkaldte AKU-statistik), der viser resultaterne af en stikprøve, hvor et repræ-sentativt udvalg af danskerne hvert kvartal stilles de samme spørgsmål om blandtandet deres tilknytning til arbejdsmarkedet.
Beskæftigelsesministeriet har heller ingen indflydelse på disse tal. Opgørelsesme-toden er fastlagt af EU, der baseret på denne opgørelsesmetode offentliggør sam-menlignelige ledighedstal mellem EU-landene.Forskel mellem det officielle ledighedstal og AKU-ledighedstalletDet er ikke noget nyt, at der findes forskellige statistikker, som belyser ledighedenog dens udvikling. Det har der været gennem mange år.Information omtaler, at det officielle ledighedstal fra Danmarks Statistik over denregistrerede ledighed er forskelligt fra AKU-ledighedstallet. De to statistikker harforskellige formål og forskellige opgørelsesmetoder og vil derfor ikke være ens.Se boks 1 for en kort beskrivelse af forskellene mellem de to ledighedsstatistikker.Se desuden vedlagte notat fra Danmarks Statistik, der redegør for forskellene mel-lem de to ledighedsstatistikker.Boks 1.Forskelle mellem ledighedsstatistikkerDanmarks Statistik offentliggør hver måned tal for den registrerede ledighed, hvor der ertaget højde for sæsonudsving. Statistikken opgør hurtigt og præcist hvor mange, der er le-dige og modtager dagpenge eller kontanthjælp. Tallene er baseret på en totaltælling fra le-dighedsregistret og vedrører fuldtidspersoner. To personer, der hver har været ledig ½ må-ned, tæller som en fuldtidsperson.De fleste andre lande har ikke et register over ledige. De må i stedet ty til stikprøveunder-søgelser. For at kunne sammenligne os med andre lande, må Danmark derfor lave en op-gørelse, som svarer til deres. Det gør Danmarks Statistik hvert kvartal i Arbejdskraftunder-søgelsen (AKU’en), hvor man i en stikprøve spørger, hvor mange der gerne vil have et ar-bejde – uanset om de får offentlige ydelser eller ej.Det betyder, at AKU-opgørelsen inkluderer dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere, somgerne vil have et arbejde, søger arbejde og også kan tiltræde et arbejde, dvs. de ledige, somstår til rådighed for arbejdsmarkedet. Det varierer lidt over tid, men dækker typisk 70-80pct. af dagpenge- og kontanthjælpsmodtagerne.AKU-opgørelsen inkluderer også studerende, der måtte ønske sig et fritidsjob, efterløns-modtagere og pensionister, der kunne tænke sig et deltidsjob, og endelig personer udennogen offentlig ydelse, der gerne vil have et arbejde.
Hvilken af statistikkerne, der er mest retvisende, afhænger af, hvad man vil videnoget om.I forhold til udviklingen i ledigheden som konjunkturindikator og i forhold til atopfange mulige vendinger er den registrerede ledighed velegnet. Den giver samti-dig et præcist billede over den væsentligste målgruppe for beskæftigelsesindsatsen– modtagerne af dagpenge eller kontanthjælp.Til internationale sammenligninger er AKU-statistikken derimod bedst egnet. Dener samtidig mest retvisende, når man vil vide, hvor mange der reelt står til rådighedfor arbejdsmarkedet, dvs. vil have et job og også er aktivt jobsøgende. Det gælderfor ca. 70-80 pct. af dagpenge- og kontanthjælpsmodtagerne, der derfor ikke alleindgår i denne statistik.2
På grund af stikprøveusikkerheden er AKU-statistikken ikke så præcis til at følgeniveauet eller udviklingen i ledigheden. Her kan den variere på en måde, hvor detikke er muligt at tolke, om der er tale om et reelt skifte eller stikprøveusikkerhed.Hertil kommer, at AKU-statistikken kun kommer én gang i kvartalet.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3