Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
764239_0001.png
764239_0002.png
764239_0003.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 22. oktober 2009 stillet følgende spørgsmålnr. 25 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLine Barfod (EL).
26. november 2009J.nr. 20090079938/2009-0012763
Spørgsmål nr. 25:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange arbejdsmiljøsager der årligt er rejst fra 2001 til2008, hvor mange er afgjort i byretten, og hvor mange der er afgjort administra-tivt?”
Endeligt svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som har oplyst følgende:”Antallet af straffesager hænger generelt sammen med, hvilke brancher, der scree-nes, samt hvilke virksomheder der prioriteres til tilsyn det pågældende år.Rejste sager
Arbejdstilsynet har registreret følgende antal administrative bøder udstedt af Ar-bejdstilsynet, siden ordningen blev indført i sin nuværende form i april 2002.Tabel 1 Arbejdstilsynets udstedelse af administrative bøder

Bøder udstedt af AT

(administrative bøder)

-79 (fra 1. april ’02)1511209480234
20012002200320042005200620072008
I nogle brancher, fx bygge- og anlægsbranchen, er der traditionelt set flere straffe-sager end i andre brancher, fx kontor- eller sundhedssektoren. De sager, der efterreglerne kan afgøres med en administrativ bøde, kendetegnes ved hovedsageligt atfindes i bygge- og anlægsbranchen. I 2003 og 2004 var der en særlig indsats i byg-ge- og anlægsbranchen, hvilket kan forklare det høje antal af administrative bøderde pågældende år.
I 2005 screenede Arbejdstilsynet bl.a. plejehjem og hospitaler, hvor der traditioneltafgives påbud, men hvor sagerne normalt ikke ender med en administrativ bøde.Faldet i antallet af udstedte bøder fra 2006 og frem kan bl.a. skyldes ændringen ireglerne om arbejdsgivers begrænsede strafansvar, som blev indført i 2006. Heref-ter har Arbejdstilsynet alene udstedt administrative bøder i sager, hvor arbejdsgive-ren selv har medvirket til overtrædelsen. Baggrunden er, at administrative bøderalene kan anvendes i sager, hvor der er klare og velkendte regler dokumenteretgennem en fast retspraksis. Sager om arbejdsgiverens begrænsede strafansvar er istedet sendt som tiltaleindstillinger til anklagemyndigheden (politiet).Dette kan være en af årsagerne til, at der er markant flere tiltaleindstillinger endadministrative bøder udstedt af Arbejdstilsynet.Fra 2009 foreligger den nødvendige retspraksis som grundlag for at give admini-strative bøder. Derfor forventes antallet af administrative bøder at stige i de kom-mende år.Arbejdstilsynet har registreret følgende antal indstillinger om tiltale afsendt til poli-tiet i perioden 2001 til 2008:Tabel 2 Arbejdstilsynets indstillinger til politiet om tiltale:

Tiltaleindstillinger

566516455490362408616Ca. 500
20012002200320042005200620072008
Afgjorte sager
Af de administrative bøder, som Arbejdstilsynet har udstedt er et fåtal, som ikke ervedtaget og betalt, og som derfor er videresendt til politiet med henblik på tiltale-rejsning. Disse sager kan derfor også indgå i kolonnen ”Betalte bøder til politiet”eller i kolonnen ”Afsagte byretsdomme”.Arbejdstilsynet har registeret følgende afgjorte sager i form af betalte bøder udstedtaf politiet og afsagte byretsdomme i perioden 2001 til 2008:Tabel 3 Afgjorte sager

Betalte bøder til

politiet

223295251274210204121192

Afsagte byrets-

domme

13614793105100655728
20012002200320042005200620072008
2
Antallet af betalte bøder, som er udstedt af politiet, og antallet af afsagte byrets-domme er opgjort som det antal sager, hvor Arbejdstilsynet fra politiet har fået un-derretning om, at sagen er afgjort i perioden 2001 til 2008.Forskellen mellem antallet af tiltaleindstillinger, jf. tabel 2, og afgjorte sager, jf. ta-bel 3, kan bl.a. skyldes, at Arbejdstilsynet ikke altid er informeret, om sagens ud-fald. Derfor vil Arbejdstilsynet tage initiativ til, i samarbejde med politiet, at få til-rettelagt en mere systematisk opfølgning på afsluttede sager, så datakvaliteten sik-res.Der er nogle få af Arbejdstilsynets tiltaleindstillinger, som hvert år afsluttes på an-den vis. Det kan fx være sager, hvor politiet vælger at henlægge sagen, hvor virk-somheden er gået konkurs i den mellemliggende periode eller sager, som afvises afdomstolene på grund af forældelse eller lignende.Arbejdstilsynet er i øvrigt netop nu ved at foretage en kvalitetssikring af tallene fra2008, som forventes at foreligge i endelig form primo 2010.”Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3