Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
800017_0001.png
800017_0002.png
800017_0003.png
800017_0004.png
800017_0005.png
8. januar 2010
Klh-dep
Talepapir til samråd i AMU den 3. februar 2010 om gæl-dende regler for salg og administration af løn- og tillægs-forsikringerSpørgsmål L
Vil ministeren, i forlængelse af omtalen i DR's kontant tirsdagden 10. november 2009, oplyse om de gældende regler for salgog administration af løn - og tillægsforsikringer. I forlængelseheraf bedes ministeren redegøre for, hvordan regeringen vilsikre, at branchen, i en situation med stigende ledighed, leverop til sit ansvar og overholder reglerne om udbetaling af for-sikringer, så man undgår situationer, hvor de personer, der hartegnet denne type forsikringer gennem en statsanerkendt ar-bejdsløshedskasse, eksempelvis ikke får de penge de har kravpå eller får udbetalt dem for sent?Gældende regler for salg af løn- og tillægsforsikringerOm salg af løn- og tillægsforsikringer kan jeg oplyse, atdet følger af god skik reglerne, at forsikringsselskaberhar en forpligtelse til at yde rådgivning, hvis kundenanmoder om det, eller hvis omstændighederne gør, at derer behov for det.Derudover gælder der særlige god skik regler for forsik-ringsselskaber. Af disse regler følger det bl.a., at forsik-ringsselskaber inden forsikringstegningen skal oplysekunden om en række væsentlige forhold, herunder for-sikringens dækningsomfang, kundens valgmulighederog kundens mulighed for at klage over selskabet. Der-
2/5
udover skal forsikringsselskaber årligt oplyse kundenom de forsikringer, kunden har hos selskabet.I øvrigt følger det af god skik reglerne, at ved skift afforsikringsselskab skal det modtagende forsikringssel-skab oplyse kunden om alle væsentlige begrænsninger idækningen i forhold til den tidligere forsikring samt påforespørgsel rådgive kunden om konkrete dækninger.Endelig fører Finanstilsynet tilsyn med, at forsikrings-selskaber,herunderfilialerafudenlandskeEU-
selskaber, overholder reglerne om god skik, dvs. at kun-derne behandles redeligt og loyalt.
Gældende regler for administration af løn- og tillægsforsikrin-gerFor så vidt angår administrationen af løn- og tillægsfor-sikringer, er de reguleret af reglerne i forsikringsaftale-loven og af aftaleloven, som hører under Justitsministe-riet.Hvad angår sagsbehandlingstiden kan jeg oplyse, at detfølger af forsikringsaftalelovens § 24, stk. 1, at forsik-ringsydelsen kan kræves betalt 14 dage efter, at selska-bet har været i stand til at indhente de oplysninger, der ernødvendige til bedømmelse af forsikringsbegivenhedenog fastsættelse af forsikringsydelsens størrelse.
3/5
Fra dette tidspunkt forrentes det pågældende beløb efterbestemmelsen i forsikringsaftalelovens § 24, stk. 2. Ren-ten er diskontoen med et tillæg på 7 procent. Dette sva-rer til den almindelige morarente efter renteloven.Efter forsikringsaftalelovens regler er det således ikkeomkostningsfrit for et forsikringsselskab at have en forlang sagsbehandlingstid, idet forsikringstageren altså vilkunne kræve kompensation i form af morarenter for eneventuel for sen betaling af forsikringsydelsen.Hvad angår ændring og opsigelse af en forsikringsaftale,gælder det almindelige princip om aftalefrihed som ud-gangspunkt.Det betyder, at forsikringsselskabet og forsikringstage-ren som udgangspunkt kan give forsikringsaftalen detindhold, som de kan blive enige om – og herunder op-stille de vilkår, der skal gælde for en eventuel opsigelseaf aftalen.Ændringer kan ske med et passende varsel, som giverkunden mulighed for at opsige forsikringen og finde etandet forsikringsselskab.Det er ikke unormalt, at et forsikringsselskab ændrer isine forsikringsvilkår til ugunst for kunderne., f.eks. for-
4/5
di et forsikringsselskab har haft et højere skadesforløbend antaget.Aftalefriheden begrænses imidlertid af bl.a. aftalelovens§ 36, hvorefter en aftale kan ændres eller tilsidesætteshelt eller delvis, hvis det vil være urimeligt eller i stridmed redelig handlemåde at gøre den gældende.For så vidt angår forbrugeraftaler suppleres aftalelovens§ 36 af § 38 c, hvoraf det bl.a. følger, at de i § 36 nævn-te retsvirkninger også gælder, hvis det vil være stridendemod hæderlig forretningsskik og bevirke en betydeligskævhed i parternes rettigheder og forpligtelser til skadefor forbrugeren at gøre et aftalevilkår gældende.Om en aftale i et konkret tilfælde kan tilsidesættes helteller delvis efter disse regler, vil det i sidste ende væreop til domstolene at afgøre.I forhold til den konkrete sagJeg er bekendt med, at Finanstilsynet på foranledning afomtalen i DR’s Kontant af administrationen af lønfor-sikringer har taget sagen op med selskabet.Finanstilsynet har oplyst mig, at det følger af selskabetsforsikringsbetingelser for ASE Tillægsforsikring, der harfundet anvendelse for medlemmer af ASE, at forsik-ringsselskabet har haft ret til at opsige forsikringen med60 dages skriftlig varsel.
5/5
Det følger ligeledes af betingelserne, at selskabet med60 dages skriftlig varsel har mulighed for at foretageændringer i forsikringsbetingelserne til ugunst for forsik-ringstagerne.Yderligere står der i selskabets betingelser, at ændringeraf forsikringsbetingelserne ikke finder anvendelse, hvisen forsikringstager er arbejdsløs og modtager løbendeforsikringsydelser fra selskabet.Selskabet har overfor Finanstilsynet redegjort for, at sel-skabets kunder i foråret 2009 har oplevet en for langsagsbehandlingstid. Selskabet har overfor Finanstilsynettilkendegivet, at der er tilført ekstra ressourcer, så sel-skabet nu er ajour med sagsbehandlingen.Hvis der er kunder, som i dag mener, at de ikke har fåeten korrekt behandling af deres forsikringsselskab, har demulighed for at få deres sag prøvet ved Ankenævnet forForsikring, som behandler konkrete klager over danskeforsikringsselskaber.Jeg mener derfor, at vi gør, hvad der er nødvendigt for atsikre, at branchen lever op til sit ansvar