Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
803419_0001.png
803419_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
23. februar 2010
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 28. januar 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 204 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålene er stillet efter ønskefra Özlem Cekic (SF).
J.nr. 2010-002928

Spørgsmål nr. 204:

”Vil ministeren, i forlængelse af samrådet den 27. januar 2010 om AMU alm.del –samrådsspørgsmål Y og Z, oplyse, om henholdsvis sundhed og religiøs påklædningkan indgå som parametre i forbindelse med, at der stilles krav om, at en person skalstå til rådighed for arbejdsmarkedet?”

Endeligt svar:

Som jeg har beskrevet bl.a. i mine besvarelser af spørgsmål 74 og 75, så er det enbetingelse for kontanthjælp, at kontanthjælpsmodtageren står til rådighed for ar-bejdsmarkedet og aktivt søger at udnytte sine arbejdsmuligheder.En kommune har pligt til løbende at vurdere, om en kontanthjælpsmodtager fortsatopfylder betingelserne for at modtage hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmulighe-der/være til rådighed. I rådighedsvurderingen indgår, om der er ”egenskaber” vedden ledige kontanthjælpsmodtager, der gør, at det ikke er muligt for den ledigekontanthjælpsmodtager at tage et ordinært arbejde. Således kan kontanthjælpsmod-tagerens påklædning – hvad enten denne er religiøst betinget eller ej - og generelleadfærd indgå i den konkrete vurdering.Har man problemer med helbredet, så indgår dette i kommunens konkrete vurde-ring af, hvilken form for arbejde og aktivering, man er i stand til at stå til rådighedfor.Kommunen skal afprøve rådigheden hos en kontanthjælpsmodtager, hvis der ertvivl om personens vilje eller evne til at udnytte arbejdsmulighederne. Dette kankommunen gøre ved at give den pågældende tilbud.Møder den ledige ikke op, og er der ikke en rimelig grund til udeblivelsen, kankommunen ud fra en konkret vurdering træffe afgørelse om, at kontanthjælpsmod-tageren uden rimelig grund har afvist et tilbud.
Konsekvensen af at afvise et tilbud er, at kontanthjælpsmodtageren mister retten tilkontanthjælp, så længe der står et tilbud åbent, som den pågældende kan tage imod.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2