Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 13. januar 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 158 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Flemming Bonne (SF).
26. februar 2010J.nr. 2010-0001871
Spørgsmål nr.158:
”Hvor store udgifter vil kommunerne få, hvis Folketinget fjerner loftet på 1.000 kr.om måneden, som kommunerne kan give i transporttilskud til ledige kontant-hjælpsmodtagere for at afhjælpe problemerne relateret til dette loft, som bl.a. omta-les i Ritzau-telegrammet ”Stramme regler spænder ben for ledige” fra den 29. de-cember 2009 og artiklen ”Stramme regler for tilskud spænder ben for ledige på LF”bragt i Lolland-Falsters Folketidende 5. januar 2010 på side 7? Udgifterne bedesangivet for kommunerne under et og for udkantskommunerne, således som de erdefineret i Regeringens Regionalpolitiske redegørelse 2009.”
Endeligt svar:
Svaret på spørgsmålet om, hvilket niveau de offentlige udgifter vil stige til, såfremtder ikke længere er et loft på 1.000 kr. månedligt på aktiveringsgodtgørelse, skaltages med det forbehold, at det selvsagt ikke er muligt at forudsige det præcise ad-færdsmønster, hvis grænsen ophæves.Det er derfor lagt til grund, at den forventede udgiftsstigning ved at fjerne loftetover aktiveringsgodtgørelsen beregnes med udgangspunkt i, at det alene vil havebetydning for de tilskudsmodtagere, der i dag modtager det maksimale beløb i til-skud.Det er ca. 25 procent af alle tilskudsmodtagere der modtager det maksimale beløb.Den forventede udgiftsstigning beregnes på baggrund af en antagelse om, at halv-delen af de personer, der i dag modtager det maksimale beløb på 1.000 kr. måned-ligt, vil få forhøjet tilskuddet med gennemsnitligt 50 pct. af det nuværende tilskud(svarende til 500 kr.). Endvidere forudsættes, at andelen af alle kontanthjælpsmod-tagere, der modtager aktiveringsgodtgørelse udgør 34 procent svarende til fordelin-gen i 2008. Dermed vil de samlede merudgifter af at fjerne loftet på 1.000 kr. pålandsplan blive ca. 11 mio. kr.Såfremt loftet alene blev fjernet i udkantskommunerne, ville dette medføre en sam-let merudgift på ca. 0,2 mio. kr. Den relativt store forskel i merudgifternes omfangved en ophævelse af loftet i udkantskommunerne i forhold til hele landet skyldes,
at der er relativt få tilskudsmodtagere i udkantskommunerne i forhold til landetskommuner som helhed. Af alle tilskudsmodtagere er det kun ca. 1 procent, der bori udkantskommunerne.Aktiveringsgodtgørelsen er omfattet af rådighedsbeløbet, hvilket betyder, at kom-munerne som minimum dækker 50 pct. af udgifterne til aktiveringsgodtgørelse.Kommunerne bliver imidlertid under ét kompenseret fuldt ud for øgede kommuna-le udgifter til aktiveringsgodtgørelse, hvis loftet hæves eller afskaffes, idet der viabloktilskuddet overføres midler til kommunerne til at dække udgiftsstigningen.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2