Udvalget vedrørende Det Etiske Råd 2009-10, Uddannelsesudvalget 2009-10, Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UER Alm.del Bilag 12, UDU Alm.del Bilag 111, UVT Alm.del Bilag 96
Offentligt
Nyt på www.etikoglivetgym.dkDet Etiske Råds undervisningssite for gymnasieelever om bioteknologi og etik
Spis stamcellekød og red klimaetNyt undervisningsmateriale om fødevarer, klima og etikHar vi som forbrugere et ansvar for at undgå røde bøffer, fordi de har en stor indvirkning på klimaet?Læs om sammenhængen mellem fødevarer, klima og etik og om, hvordan forskere vil lave klimaven-ligt kød ud af stamceller:www.etikoglivetgym.dk/sw25485.aspKlimaforandringerne rammer en verden, der aller-ede står med enorme udfordringer i forhold til atbrødføde sin voksende befolkning i årene fremover.Kombinationen af klimakrise og fødevarekrise er enfarlig cocktail.Cirka 18 % af verdens drivhusgasser kommer frakødproduktionen, fordi især køerne udleder mangedrivhusgasser. Og de planter, dyrene sætter til livs,kunne i stedet have været brugt til at brødføde op til7 gange så mange mennesker i en verden, hvor derallerede i dag er en milliard mennesker, der sulter.Og i 2050 er vi 50 % flere mennesker på jorden, såder bliver brug for meget mere mad.Det er især i industrilandene, vi spiser kød ogudleder drivhusgasser. Men de første, der vil bliveramt af klimaforandringerne i form af tørke ogoversvømmelser, er ulandenes befolkninger, sommister deres mulighed for at dyrke jorden og skaffemad til deres familier. På den måde hænger voresvalg af mad direkte sammen med deres manglendemulighed for at blive mætte.Stamcellekød kan være ét blandt mange redskabertil at afbøde begge kriser. Hvis kød kan dyrkes medstamcelleteknologi i dyrkningstanke, ville det kostefærre ressourcer og belaste klimaet langt mindre.På www.etikoglivetgym.dk kan du læse om,hvordan fødevareproduktionen hænger sammenmed klimaforandringerne, og du kan læse omforskningen i at dyrke kød på basis af celler fra dyrved hjælp af stamcelleteknologi. De etiske aspekteraf vores adfærd diskuteres: har vi et ansvar for”fjerne” mennesker, dem i andre lande og de kom-mende generationer? Har vi et personligt ansvar fornaturen? Og bør staten pålægge os at gøre bestemteting for at passe på miljøet og tilgodese fjerne men-nesker?