Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 90
Offentligt
Notat
Modtager(e):Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi samtFolketingets Europaudvalg
Kopi:
Oplæg til danske prioriteter for videreudviklingen af EU's rammeprogramfor forskning13. januar 2010
Videnskabsministeriet har i efteråret 2009 været i dialog med de danske interes-senter til EU’s 7. rammeprogram for forskning. Dels ved seminarer i henholdsvisKøbenhavn og Bryssel, dels gennem indkaldelse af skriftlige indspil. Formåletvar at skabe et grundlag for fastlæggelse af danske prioriteter forviderudviklingen af rammeprogrammet.Dialogen har taget udgangspunkt i følgende syv emner:1.2.3.4.5.6.7.Rammeprogrammet og store samfundsmæssige udfordringerErhvervslivets deltagelse i rammeprogrammetAdministration og forenkling af rammeprogrammetDet europæiske samarbejde om forskningsinfrastrukturDet Europæiske ForskningsrådForskermobilitet og forskerkarriereudviklingEU’s fællesskabsinstrumenter
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Dok nr.
1190604
På baggrund af de indhentede erfaringer, budskaber og ideer er der udarbejdet etinspirationskatalog med brugernes hovedbudskaber om videreudviklingen aframmeprogrammet. På baggrund af dette katalog er der udvalgt en række priori-teter for det fremadrettede danske arbejde med udviklingen af EU’s rammepro-gram for forskning. Disse prioriteter er beskrevet på de følgende sider.Det næste rammeprogram forventes iværksat ved indgangen til 2014, da detnuværende rammeprogram udløber ultimo 2013. Der lægges med dette 8.rammeprogram op til at ”nytænke” rammeprogrammet, og diskussionen heromvil således være et helt centralt emne på den forskningspolitiske dagsorden fremmod 2014. Det første forslag til det 8. rammeprogram vil efter al sandsynlighedblive fremlagt op til det danske EU-formandskab i foråret 2012.Det videre arbejde vil i 2010 fokusere på midtvejsevalueringen af det nuværende7. rammeprogram. Med afsæt heri vil der komme en politisk diskussion om størreeller mindre ændringer i det 7. rammeprograms resterende udmøntningsperiode.Midtvejsevalueringen forventes dog samtidig at få væsentlig betydning fordiskussionerne om det 8. rammeprogram.
1. Rammeprogrammet og store samfundsmæssige udfordringerDet svenske EU-formandskab har i den såkaldte ”Lund-deklaration” lagt op til, atEU-landene i højere grad skal gå sammen om at løse de store samfundsmæssigeudfordringer fremadrettet, ikke mindst ved hjælp af rammeprogrammet for forsk-ning.Dette fokus på store samfundsmæssige udfordringer er tillige afspejlet irådskonklusioner vedtaget på konkurrenceevnerådsmødet 3. december 2009. Deomhandler retningslinjer for fremtidige prioriteter for europæisk forskning ogforskningsbaseret innovation med henblik på den ny EU 2020 strategi for vækstog job (post 2010 Lissabon-strategien). Et særligt fokus omhandler, hvorledesEuropa på tilstrækkelig vis kan respondere på vor tids store samfundsmæssigeudfordringer gennem forskning og innovation.Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:at EU og medlemslandene fokuserer indsatsen indenfor forskning og ud-vikling på at vende store globale udfordringer til vækstområder.at EU indretter rammeprogrammet for forskning til at løse store globaleudfordringer frem for at opbygge det omkring enkeltstående tematiskeområder (fx energi eller transport), som det har været hidtil.at tværfaglighed indgår som et helt centralt element i adresseringen afstore samfundsmæssige udfordringer som en metode til at finde bedreløsninger på komplekse problemstillinger.at innovations- og forskningsområdet skal hænge bedre sammen gennemen langt tydeligere og tættere sammenhæng mellem EU’sinnovationsprogram (CIP) og rammeprogrammet for forskning.2. Erhvervslivets deltagelse i rammeprogrammetDet 7. rammeprogram har som mål at mindst 15 % af EU-tilskuddet fra det stør-ste af delprogrammerne (”Samarbejde”) skal gå til små og mellemstore virksom-heder. Det har indtil nu ikke været muligt at leve op til dette mål.Den nedadgående trend med faldende erhvervsdeltagelse synes fortsat i det 7.rammeprogram. Rammeprogrammet har dermed ikke medvirket til at fremme eu-ropæisk konkurrenceevne i det tiltænkte omfang.Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:et øget offentlig-privat forskningssamarbejde, herunder inddragelsen afsmå- og mellemstore virksomheder.øget fleksibilitet i forhold til hvordan små- og mellemstore virksomhederkan tilknyttes et forskningsprojekt.en højere grad af målorientering frem for procesorientering, så der fraEU’s side fokuseres mere på at nå de forskningsmæssige mål end på at de-finere rammerne for, hvordan det skal ske.mulighed for flere industriinitierede forskningssamarbejder.3. Administration og forenkling af rammeprogrammetEn væsentlig og vedholdende kritik af rammeprogrammet er, at Europa-Kommissionens sagsbehandling er bureaukratisk, uigennemskuelig og langsom-Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/2
melig. Slutevalueringen af 6. rammeprogram understregede også behovet for engrundig gennemgang af Kommissionens administrative praksis på dette område.Rammeprogrammets kompleksitet, herunder også de administrative procedurer,er i 7. rammeprogram blevet yderligere skærpet med en knopskydning af nye ini-tiativer med særlige regler.Europa-Kommissionen har annonceret, at de i 2010 vil offentliggøre en medde-lelse vedrørende mulighederne for en forenkling af rammeprogrammet. Mulighe-derne for forenkling blev endvidere drøftet på konkurrenceevne-rådsmødet 3. de-cember 2009.Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:at opretholde det kontinuerlige fokus på effektivisering og simplificeringaf FP7 for blandt andet at reducere de administrative byrder.at Europa-kommissionen frem for at iværksætte mange nye tiltag fokuse-rer på at gennemføre de allerede iværksatte tiltag ved bl.a. at øge denadministrative gennemsigtighed og serviceniveauet for brugerne.at EU og medlemslandene ved udviklingen af de fremtidige prioriteter ividest mulige omfang inddrager erfaringerne fra de eksisterende instru-menter og strukturer, og bestandigt holder sig for øje ikke at gøre det eu-ropæiske forskningslandskab unødigt kompliceret.4. Det europæiske samarbejde om forskningsinfrastrukturDet 7. rammeprogram støtter inden for forskningsinfrastruktur kun netværksakti-viteter og transnational adgang til eksisterende faciliteter. 3,4 procent af ramme-programmets midler er afsat til infrastrukturdelen.Det Europæiske Strategiforum for Forskningsinfrastruktur (ESFRI) har gennemudarbejdelsen af en ”roadmap” peget på etablering eller udbygning af en rækkeforskningsinfrastrukturer af særlig europæisk interesse.Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:at forskningsinfrastruktur prioriteres højere i kommende rammepro-grammer end i det nuværende 7. rammeprogram.at rammeprogrammet også vil omfatte støtte til konstruktion af infra-strukturer af paneuropæisk interesse, bl.a. for at realisere projekter fraESFRI’s roadmap.at forskningsinfrastrukturprogrammet skal være med til at løfte mobilitetog uddannelse, da forskningsinfrastrukturer er gode ”lærepladser”.5. Det Europæiske ForskningsrådDet Europæiske Forskningsråd (ERC) blev etableret i forbindelse med det 7.rammeprogram efter bl.a. dansk initiativ. ERC har således også været en danskmærkesag, siden ideen blev født. ERC er tildelt ca. 15 % af midlerne i det 7.rammeprogram.ERC blev evalueret i foråret 2009 og det konstateredes her, at ERC i højere grad,end det kunne forventes, har haft succes med at tiltrække de bedste forskere.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
3/3
Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:at Det Europæiske Forskningsråd videreføres med den samme selvstæn-dige status og integritet som i 7. rammeprogram.at opretholde principperne om forskerinitierede projekter og excellencesom styrende for Det Europæiske Forskningsråds uddelinger og såledesikke målrette forskningsrådets midler mod eksempelvis store globale ud-fordringer.at øge Det Europæiske Forskningsråds andel af budgettet.6. Forskermobilitet og forskerkarriereudviklingI 7. rammeprogram er et af de fire delprogrammer målrettet forskermobilitet oger dermed kulminationen på den tiltagende rolle, området har været tillagt overde forrige rammeprogrammer. Det betyder omvendt også, at forskermobilitet erisoleret til særlige karriereudviklingsaktioner, herunder i særdeleshed de såkaldte”Marie Curie”-aktioner, frem for at være indarbejdet i det øvrige rammeprogram.Forsknings- og
Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:at det tiltagende fokus på forskermobilitet og forskerkarriereudviklingforsættes og at der fortsat vil være et selvstændigt og særligt program forområdet.at forskermobilitet, meritering og forskerkarriereudvikling bør udvidesfra et europæisk fokuseret perspektiv til et mere åbent, globalt perspektiv.at der indgår trænings- og mobilitetsstipendier i større satsninger, såvelsom der bør udvikles særlige mobilitets- og karriereudviklingsinitiativer itæt tilknytning til større europæiske infrastrukturer.7. EU’s fællesskabsinstrumenterIndenfor rammerne af både 6., men i høj grad 7. rammeprogram for forskning, erder blevet iværksat flere store instrumenter til at gennemføre særlige indsatser.Det drejer sig eksempelvis om de omfangsrige fælles teknologiinitiativer (JTI)med fællesskabsbidrag på over 7 milliarder kroner.Initiativerne udspringer af rammeprogrammet, men har i mange tilfælde regler ogprocedurer der afviger fra rammeprogrammets regelsæt.Forslag til prioriteter, som Danmark vil arbejde for:at rammeprogrammet ikke gøres yderligere komplekst og uigennemskue-lig som følge af yderligere instrumenter med særskilte regelsæt.større klarhed og strømligning af vilkårene for deltagelse i forhold tilrammeprogrammet i øvrigt.at man gør brug af erfaringerne med de kendte instrumenter i forbindelsemed etableringen af nye initiativer, både indenfor og udenfor rammepro-grammet
Side
4/4
Forventet tidslinje for processen frem mod det 8. rammeprogramDet næste rammeprogram forventes iværksat ved indgangen til 2014, da detnuværende rammeprogram udløber ultimo 2013. Der lægges med dette 8.rammeprogram (FP8) op til at ”nytænke” rammeprogrammet, og diskussionenherom vil således være et helt centralt emne på den forskningspolitiske dagsordenfrem mod 2014.Det første forslag til det 8. rammeprogram vil efter al sandsynlighed blivefremlagt op til det danske EU-formandskab i foråret 2012.Februar/marts 2010Arbejdet i ekspertgruppen bag midtvejsevalueringeniværksættesResultatet af delevalueringerne af de tematiske områ-der i 7. rammeprogram (fx transport) foreliggerForsknings- og
Juli 2010
3. kvartal 2010 (planlagttil oktober)Forår 2011
Kommissionen offentliggør midtvejsevalueringen af7. rammeprogramKommissionen præsenterer ”Financial perspectivesreflection paper”Kommissionen præsenterer “FP8 reflection paper”Første uofficielle udkast til FP8 (forv.)Kommissionens første udkast til FP8 (forv.)Forslag til de finansielle perspektiverDansk formandskab for EUDiskussion af udkast til FP8Beslutning om FP8Beslutning om EITAfsluttende diskussion om de finansielle perspektiverFP8 forventes iværksat
Side
5/5
Sommer 20112. halvår 2011 /primo 20122012Januar - juni 2012
2013
1. januar 2014