Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 61
Offentligt
771413_0001.png
771413_0002.png
771413_0003.png
771413_0004.png
771413_0005.png
771413_0006.png
771413_0007.png
771413_0008.png
771413_0009.png
771413_0010.png
771413_0011.png
771413_0012.png
771413_0013.png
771413_0014.png
771413_0015.png
771413_0016.png
771413_0017.png
771413_0018.png
771413_0019.png
771413_0020.png
771413_0021.png
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
2009-evaluering på universitetsområdetMøde med videnskabsudvalget, 3. december 2009
Panelformand, rektor agneta BladhProfessor Peter MaassenProfessor, rektor Georg Winckler
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
KommissoriumFem temaer:> sammenlægninger----ForskningUddannelseinnovation og samarbejdet med den private sektorForskningsbaseret myndighedsbetjening
> Medbestemmelse> Fri akademisk debat> Forskningsfrihed> Frihedsgrader
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
Baggrundsmateriale> Konsulentrapporter> redegørelser fra universiteter, sektorforskningsinstitutioner,ministerier og andre interessenter> Faktuelle notater fra videnskabsministeriet> alt materialet er tilgængeligt på www.ubst.dk> Besøgsrunde 20.-28. august 2009
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
evalueringsovervejelser> internationale universitetsreformer> Danske universitetsreformer- 2003-universitetsloven- 2007 sammenlægninger
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
evalueringsperspektiver(fortsat)nøglespørgsmål> hvordan kan man styrke universiteternes globalekonkurrenceevne ved at give dem mulighed for at udvikleegne strategiske prioriteter, og samtidig sikre tilstrækkeligansvarlighed?
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
evalueringsramme – to dele> Governance – udviklingen siden 2003 for universiteternesfrihedsgrader, medbestemmelse, forskningsfrihed og frieakademiske debat> sammenlægningernes betydning for dynamikken ogproduktiviteten i universitetssystemet
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
hovedproblemstillinger – Governance> hvordan har 2003-universitetsloven, forskelligestyringsinstrumenter efter loven og andre regler påvirketuniversiteternes selvstyre?> har universiteterne implementeret universitetsloven itilstrækkelig grad?> hvordan har implementeringen af 2003-universitetsloven påvirketuniversitetsdemokratiet?- inddragelsen af ansatte og studerende- Forskningsfriheden- Den frie akademiske debat
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
hovedproblemstillinger – sammenlægningerne> hvilken betydning har sammenlægningerne haft indtil nu?----For uddannelseFor forskningFor innovation og samarbejdet med den private sektorFor forskningsbaseret myndighedsbetjening
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
Governance - frihedsgraderRKonklusioner> 2003-loven giver universiteterne flere frihedsgrader> Fortsat begrænsninger for universiteternes selvbestemmelseRanbefalinger> Gennemfør en højtillidsstrategi- revider gældende regler og genovervej dem, der begrænseruniversiteternes frihed på deres kompetenceområder- Gør udviklingskontrakterne til målstyringsinstrumenter
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
Governance - medbestemmelseRKonklusioner> Mulighed for beslutningstagning styrket med 2003-loven> inddragelse af ansatte og studerende bør øges
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
Governance - medbestemmelseRanbefalinger> styrk medbestemmelsen- implementer medbestemmelsesprocedurer i overensstemmelse medintentionerne i universitetsloven- Gør universitetsbestyrelserne ansvarlige for at sikre medbestemmelse- indfør mekanismer for effektiv inddragelse af ansatte og studerende- Øg gennemsigtigheden ved udpegelse af universitetsledere og eksternebestyrelsesmedlemmer- opret ledelsesuddannelser for professionelle universitetsledere
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
Governance – forskningsfrihedRKonklusioner> lang tradition for forskningsfrihed som et fundamentalt princip iuniversitetsverdenen> ingen klare tegn på alvorlige begrænsninger af forskningsfrihedenfor den individuelle forsker på danske universiteter> § 17, stk. 2 i universitetsloven kan have en negativ indvirkningpå de intra-universitære ledelsesrelationer og effektiviteten afuniversitetets ledelse> § 17, stk. 2 sender et mindre hensigtsmæssigt signal, idet denkan opfattes som en indgriben i universitetsforskeres traditionelleværdier og rettigheder.Ranbefalinger> Fjern eller omformuler § 17, stk. 2
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
Governance – akademisk debatRKonklusioner> Den nuværende regulering af den frie akademiske debat påuniversiteterne er passende> vær opmærksom på betydningen af den frie akademiske debat
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
sammenlægningerne - forskningRKonklusioner> stærkt udgangspunkt> Behov for debat om statslige målsætninger, institutionernes profiler ogdiversiteten blandt universiteterne> Danske forskningsinteresser i Bruxelles bør fremmesRanbefalinger> Mere vægt på de institutionelle profiler og universiteternes diversitet> stimuler deltagelsen i eU-finansieret forskning- eksplicitte nationale and institutionelle målsætninger- Proaktiv stimulering- Promover erC-deltagelse
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
sammenlægningerne - uddannelseRKonklusioner> en form for momentum er til stede:- nye uddannelser og fag er sat i gang eller ved at blive udviklet- Universiteterne har styrket deres muligheder for at udbyde forskningsbaseretuddannelse og arbejdsmarkedsrelevante uddannelser
Ranbefalinger> stimuler udviklingen af nye uddannelser- overvej finansiel engangsstøtte til udvikling og evaluering af nye uddannelser
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
sammenlægningerne - uddannelseRanbefalinger> Øget indsats for større optag- optagelsesstrategi på alle universiteter- Koordination mellem Undervisningsministeriet og videnskabsministerietom videregående uddannelser- Øget koordination mellem universiteter og professionshøjskoler
> Dereguler på uddannelsesområdet- Universiteterne bør selv regulere på uddannelsesområdet
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
sammenlægningerne - innovationRKonklusioner> Den private finansiering af danske universiteter er markant lavere endi sammenlignelige landeRanbefalinger> lav en strategi for øget universitets-erhvervssamarbejde> Universiteterne bør skærpe deres samarbejde med den private sektor> Den danske private sektor bør opfatte udbyttet af universitetsforskningsom mere end et offentligt gode
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
sammenlægningerne – integration afsektorforskningen i universiteterneRanbefalinger> støt yderligere udvikling frem mod passende universitetsprofiler> Forskningsbaseringen af myndighedsbetjeningen bør sikres
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
sammenlægningerne – ikke-sammenlagteuniversiteterRKonklusioner> rUC og CBs har særegne profiler i det danske universitetslandskab> iTU har en særegen profil, men er meget sårbar på grund af densstørrelse. ingen overbevisende argumenter for at bevare iTU somselvstændigt universitetRanbefalinger> Dialog om iTU’s fremtidige rolle
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
sammenlægningerne – ikke-sammenlagtesektorforskningsinstitutionerRKonklusioner> sektorforskningsinstitutionerne er for få og for små til fortsat atudgøre en selvstændig sektor> argumenterne for fortsat selvstændighed er ikke overbevisende> integration af de resterende sektorforskningsinstitutioner kanmedvirke til at styrke universiteternes profilerRanbefalinger> Genovervej integration af ikke-sammenlagtesektorforskningsinstitutioner i universiteterne
The UniversiTy evalUaTion 2009evaluationreport
sammenlægningerne – Det nationaleFødevareforumRKonklusioner> Det nationale Fødevareforum fungerer ikke hensigtsmæssigt i sinnuværende udformningRanbefalinger> lav en national fødevarestrategi- overvej at nedsætte en arbejdsgruppe, der kan udvikle en strategi