Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 53
Offentligt
767625_0001.png
767625_0002.png
Udvalget for Videnskab og TeknologiEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere2. december 2009
Lissabontraktatens betydning for politikområder under Udvalget forVidenskab og TeknologiLissabontraktaten trådte i kraft den 1. december 2009. Denne note giver etoverblik over Lissabontraktatens væsentligste nyskabelser på Videnskabsud-valgets politikområder. For en generel gennemgang af Lissabontraktaten ogde institutionelle ændringer henvises tilEU-note - E 8 af 6. december 2007,som er optrykt som bilag i EU-Oplysningens sammenskrevne udgave af Lis-sabontraktaten (s. 382).Nedenfor benyttes følgende forkortelser:TEU= Traktaten om Den Europæiske UnionTEUF= Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (erstatter trak-taten om det Europæiske Fællesskab).ForskningLissabontraktaten præciserer, at målet om at styrke Unionens videnskabeligeog tekniske grundlag skal nås vedgennemførelse af et europæisk forsk-ningsrummed fri bevægelighed for forskere samt videnskabelig og teknolo-1gisk viden . Dermed nævnes ”det europæiske forskningsrum” nu specifikt iselve traktatteksten. Det europæiske forskningsrum blev ellers lanceret i 2000af Kommissionen med det formål at skabe attraktive muligheder for forskerne,
1
Jf. artikel 179 i TEUF, som erstatter EF-traktatens artikel 163.
1/2
og som et fællesbegreb for alle de virkemidler, som EU kan gøre brug af til atsamordne forskning og innovation såvel i de enkelte medlemsstater som påEU-plan. Sprogbrugen udtrykker samtidig et politisk ønske om at gøre den fribevægelighed for viden til en ”femte frihed” (i lighed med den fri bevægelig-hed for varer, tjenesteydelser, personer og kapital).Foranstaltninger til gennemførelse af det europæiske forskningsrum skal træf-fes efter den almindelige lovgivningsprocedure, af Europa-Parlamentet og2Rådet, og med kvalificeret flertal i Rådet .RumpolitikLissabontraktaten indfører etnyt retsgrundlag om en europæisk rumpoli-tik,som skal supplere medlemslandene ved at fremme videnskabelige ogtekniske fremskridt, industriens konkurrenceevne og iværksættelse af politik-ker samt etablere relevante forbindelser til Den Europæiske Rumorganisati-3on .Foranstaltninger inden for rumpolitikken vil fremover skulle træffes efter denalmindelige lovgivningsprocedure,dvs. af Europa-Parlamentet og Rådet,som træffer afgørelse med kvalificeret flertal, og efter høring af Regionsudval-get og Det Økonomiske og Sociale Udvalg. Den almindelige lovgivningspro-cedure svarer i hovedsagen til den fælles beslutningsprocedure, som hidtil harværet gældende.Det præciseres i de indledende bestemmelser til traktaten om Unionens funk-tionsmåde, at Unionen på områderne forskning, teknologisk udvikling ogrummet har kompetence til at gennemføre tiltag, navnlig til at fastlægge ogiværksætte programmer, men atudøvelsen af denne kompetence ikke kan4føre til, at medlemsstaterne forhindres i at udøve deres kompetence.
Med venlig hilsenThomas Fich(3611)
23
Jf. artikel 182, stk. 5, i TEUF.Jf. artikel 189 i TEUF.4Jf. artikel 4, stk. 3, i TEUF.
2/2