Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 50
Offentligt
764143_0001.png
764143_0002.png
764143_0003.png
764143_0004.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra samråd i FEU ons-dag den 18. november 2009 vedr. ITER.
25. november 2009
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København K
Med venlig hilsen
TelefonTelefaxE-post
3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Helge Sander
NetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
09-04861611326371/1

Samråd i Folketingets Europaudvalg onsdag den 18. november 2009 vedr.

ITER – spm. D.

DET TALTE ORD GÆLDER

Spørgsmål:

Hvad kan ministeren oplyse om finansieringen af ITER, herunder hvilket mandatRådet gav Kommissionen på sit uformelle rådsmøde i Umeå den 16. oktober2009? Ministeren bedes samtidig gøre rede for, hvad han sagde på rådsmødetsamt, hvorfor han ikke har orienteret Europaudvalget omfinansieringsproblemerne i ITER noget før?

Svar:

1. Introduktion og baggrund

Samrådet i dag drejer sig om bygningen af den internationale forsøgsreaktorvedrørende fusionsenergi, kaldet ITER.Man er ved at gøre klar til at bygge reaktoren. Det sker i Sydfrankrig nærMarseilles.Det europæiske bidrag til ITER finansieres af EU’s 7. rammeprogram, som forden nukleare del løber fra 2007 til og med 2011. Tilsvarende ventes dekommende rammeprogrammer at bidrage til finansiering.Baggrunden for min orientering i dag er selvfølgelig, at Kommissionen nu erkommet reviderede tal for udgifterne forbundet med etableringen af ITER og enny revideret tidsplan. Jeg vil gerne knytte nogle bemærkninger til disse toproblemstillinger.

2. Første problemstilling: Markant stigning i konstruktionsomkostninger

Først budgettet. Kommissionens nye udgiftsskøn viser nu, at omkostningerne vedat bygge denne reaktor skønnes at blive mere end dobbelt så store som hidtilantaget.For at undgå misforståelser i forhold til den følgende redegørelse, så vil jeg straksslå fast, at der i EU ikke er truffet beslutninger om tilførsel af øgede midler tilITER. Spørgsmålet skal nok komme op senere, men der er ikke truffetbeslutninger på nuværende tidspunkt.Det tidligere budget, som udvalget er orienteret om, var på 5,9 mia. Euro i 2008-priser.Kommissionens reviderede budget er på 13,4 mia. Euro.For EU, som skal betale godt 45 % af byggeomkostningerne, betyder det enstigning i det europæiske bidrag fra 2,9 til 6,1 mia. Euro svarende til en vækst på3,4 mia. Euro over den 10-årige byggeperiode.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
ITER finansieres via EU-budgettet for EU’s 7. rammeprogram, hvor Danmarkbidrager med ca. 2 pct. Budgettet for ITER er 947 mio. Euro (2005-priser),hvoraf det danske bidrag således udgør ca. 18,9 mio. Euro for femårs periodensvarende til ca. et årligt bidrag på ca. 28,4 mio. kr., som det også er nævnt i detfremsendte notat.Årsagen til meromkostningerne er, at den internationale aftale mellem de syvparter - EU, USA, Japan, Rusland, Kina, Indien og Sydkorea - fra november2006, var baseret på et ITER-design fra 2001.Dette design er nu blevet opdateret.Arbejdet blev afsluttet i 2008 og herefter konsekvens vurderet med hensyn tilomkostningerne.Til udvalgets orientering kan jeg oplyse, at revurderingen har ført til 80 de-signændringer på basis af den forskning og teknologiske udvikling, der har fun-det sted siden 2001.Endvidere har der vist sig behov for yderligere udstyr og reservedele, som ikkevar medtaget i det oprindelige design, men som skønnes nødvendige for eneffektiv drift af ITER.Sidst men ikke mindst er der siden 2001 sket væsentlige prisstigninger på energiog konstruktionsmaterialer såsom kobber, stål, cement med mere.Kommissionen oplyste på møderne i Rådet den 28. maj 2009 og den 25.september, at der ville være en vækst i konstruktionsomkostningerne. MenKommissionen kunne ikke på disse tidspunkter give mere præcise tal.Efter et omfattende udredningsarbejde blev dette afsluttet ved udgangen afseptember 2009.Og det var så i forbindelse med det uformelle rådsmøde i Umeå, atKommissionen fremlagde konkrete skøn på størrelsen af det reviderede budget.På dette møde udtrykte alle lande deres fortsatte principielle støtte til ITER underforudsætning af, at der fremover sikres en effektiv ledelse af hele projektet samten effektiv omkostningskontrol og realistisk tidsplanlægning.Fra dansk side fremhævede vi eksplicit disse forudsætninger og anbefaledeformandskabet og Kommissionen, at de relevante budgetmyndigheder blevinddraget snarest muligt.Endvidere gav man fra dansk side udtryk for, at budgettet for EU’sfusionsforskningsprogram, inkl. ITER, skal holdes indenfor rammerne af detnuværende 7. rammeprogram, der for den nukleare del udløber med 2011.

3. Anden problemstilling: Tidslinjen er ikke længere realistisk

Den anden problemstilling handler om, at tidslinjen for projektet ifølgeKommissionen ikke længere er realistisk.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
Ifølge det nuværende scenario for ITER skal den grundlæggende ITER-maskinevære klar inden udgangen af 2018 og den endelige maskine færdig i 2026.Dette scenarie er imidlertid problematisk for EU, da det er EU, som skal levereen række af de helt centrale dele til ITER meget tidligt i forløbet og inden 2018.Kommissionen vurderer, at dette scenario ikke længere er realistisk.Kommissionen ønsker på den baggrund at indlede en drøftelse med de øvrigeITER-parter om en revideret tidsplan.Det vil sige et nyt forløb som i praksis indebærer, at EU´s leverance til ITERskydes med to år fra 2018 til 2020.Kommissionen ønsker at påbegynde denne drøftelse på et møde i ITERStyrelsesrådet for de syv internationale ITER-parter den 20. november 2009.På dette møde, hvor Kommissionen repræsenterer EU, indledes drøftelserne omdet endelige design for ITER og om tidsfrister for de forskellige leveringer tilkonstruktionen af ITER.Til brug for drøftelserne med de øvrige ITER-parter har Rådet udstukketfølgende retningslinier for Kommissionens arbejde i den videre proces:For det første er det en forudsætning, at der fremover sikres en effektiv ledelse afhele projektet samt en effektiv omkostningskontrol og realistisk tidsplanlægning.For det andet er Kommissionen er blevet instrueret om at orientere de øvrigeITER-parter om, at det nuværende scenario for ITER ikke er realistisk.For det tredje er Kommissionen blevet anmodet om så hurtigt som muligt atfremkomme med forslag til mulige finansieringskilder for perioden efter 2011 ogherunder undersøge fordele og ulemper ved at optage lån i Den europæiskeInvesteringsbank.Kommissionen vil i det kommende år dels vil orientere Rådet om de øvrigeITER-parters holdning til et nyt scenario og dels komme med forslag til fremtidigfinansiering af ITER.Det betyder med andre ord, at der ikke er truffet beslutninger, der vedrører denfremtidige finansiering af ITER.Jeg vil naturligvis holde udvalget orienteret om de forslag, som Kommissionenpå baggrund af drøftelserne med ITER partnerne, kommer frem til.Når Kommission har fremlagt forslag til ITERs finansiering efter 2012 viludvalget også blive inddraget.TakMinisteriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4