Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 42
Offentligt
758545_0001.png
758545_0002.png
758545_0003.png
758545_0004.png
758545_0005.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:./.Supplerende grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse om de næsteskridt i forvaltningen af internettet.KOM(2009) 277 endelig16. november 2009
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
E-postNetstedCVR-nr.
Helge SanderDok.nr.1113901
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsUdvalg for Videnskab og Teknologi

Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet om de

næste skridt i forvaltningen af internettet.

– KOM(2009) 277 endelig

Optrykt på baggrund af grundnotat af 19. august 2009. Ændringer er markeretmed i marginen.

1. Resumé

Kommissionen foreslår i meddelelsen, at de overordnede linjer i EU’s holdningtil forvaltningen af internettet videreføres. Vægten skal lægges på internettetssikkerhed og stabilitet, respekt for menneskerettigheder, fremme af kulturel ogsproglig mangfoldighed samt internetarkitekturens åbne og interoperable1struk-tur. Den private sektor skal fortsat være førende i den daglige drift af internettet,og statslige myndigheder bør deltage i multi-interessentprocesser. Desuden skaludviklingslande tilskyndes til at deltage i internetforvaltningsprocesser.Kommissionen evaluerer i meddelelsen det arbejde, som ICANN har udført desenest 10 år. Kommissionen gør sig blandt andet overvejelser om ICANN’smanglende multilaterale ansvarlighed og ICANN’s retlige struktur.Kommissionen foreslår på denne baggrund, at forvaltningspolitikker baseres påmultilateralt mellemstatsligt samarbejde, at der arbejdes med en intern ICANNreform, der fører til fuld ansvarlighed og åbenhed, og at den private sektors le-dende rolle i forhold til den daglige drift af internettet bevares. Kommissionenlægger endvidere op til, at disse holdninger fremføres over for USA. I den for-bindelse har det svenske formandskab udarbejdet et sæt retningslinjer for EU’sudtalelser, som ligger på linje med meddelelsen.

2. Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2009) 277 af 19. juni 2009 fremsendt meddelelseom forvaltning af internettet – de næste skridt. Forslaget er oversendt til Rådet idansk sprogversion den 23. juni 2009.Det svenske formandskab har endvidere udarbejdet et udkast til forslag til retnings-linjer til brug ved Kommissionens samt det nuværende og kommende formand-skabs drøftelser med den amerikanske regering, herunder ved møde den 1. septem-ber 2009.9. november 2009
IT- og TelestyrelsenHolsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetsted3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk
Side
1/1
1
Interoperabilitet dækker over computerprogrammers evne til at udveksle information ogefterfølgende anvende informationen i forbindelse med udførelsen af en opgave – altså atcomputerprogrammerne kan ”tale sammen”.

3. Hjemmelsgrundlag

Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om hjemmelsgrundlag ikke rele-vant.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Formål og indhold

Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) er en privat non-profit organisation, der varetager en række opgaver i forhold til drift og forvaltnin-gen af internettet. Organisationens hovedformål er at forestå den tekniske dag-til-dag administration af det globale domænenavnesystem og udbrede samt opret-holde det globale internet. ICANN tildeler for eksempel også de såkaldte førsteor-dens domænenavne, såsom .dk.ICANN opererede indtil den 30. september 2009 på baggrund af en aftale med detamerikanske handelsministerium, der fastsatte opgaverne, som ICANN skulle vare-tage, hvorledes ICANN skal afrapportere med videre.På baggrund af aftalens udløb har Kommissionen og medlemslandene løbendedrøftet den videre organisering af forvaltningen af internettet. Herunder harKommissionen og det svenske formandskab den 1. september 2009 afholdt mødemed det amerikanske handelsministerium.Formålet med Kommissionens meddelelse er at skitsere et udkast til EU’s holdningtil fremtidens internetforvaltning.Kommissionen bemærker, at den private sektor har en ledende rolle i den innova-tion og udbredelse af internettet, som finder sted i dag. ICANN varetager såledesen vigtig del af den private sektors interesser, idet ICANN er en privat, ikke-profiterende organisation, der består af en række komiteer og underorganisatio-ner, hvor den private sektor er repræsenteret.Det er den private sektor, der ejer og driver det meste af den internationale ho-vedinfrastruktur, som styrer internettrafikken. Den private sektors ledende rollebidrager fortsat til opfyldelsen af vigtige forvaltningspolitiske mål. Det er for ek-sempel den private sektor, som fremskaffer de nødvendige investeringer og eks-pertise på området og forvalter tildelingen af IP-adresser. Kommissionen anbefa-ler, at denne rolle bevares og understøttes.Af meddelelsen fremgår, at ICANN bør være ansvarlig for organisationens hand-linger over for det internationale samfund, så hvert lands myndigheder kan vare-tage de opgaver, der vedrører deres interesser, og som rettelig burde være under-lagt dem. Staternes rolle bør hovedsagelig være fokuseret på forvaltningspolitiskeprincipspørgsmål og ikke omfatte deltagelse i den daglige drift af internettet.Kommissionen konkluderer i meddelelsen, at ICANN har gjort en indsats for athøjne den interne ansvarlighed, det vil sige ansvarligheden over dem, som aktivt
IT- og Telestyrelsen
Side
2/2

2

deltager i de forskellige ICANN-grupper. Langt størstedelen af internetbrugernedeltager imidlertid ikke i ICANN’s arbejde, og det må derfor sikres, at ICANNogså eksternt er ansvarlig over det globale internetsamfund.Set i lyset af internettets stadig stigende betydning i borgernes hverdagsliv, finderKommissionen, at borgerne har en legitim forventning om, at deres regeringervaretager deres interesser i forhold til forvaltningen af internettet. Kommissionenforeslår, at det kan gøres ved at gøre ICANNeksterntansvarlig over for de for-skellige landes statslige myndigheder.Derudover anbefaler Kommissionen eninternICANN-reform, som fører til fuldansvarlighed og åbenhed for at videreudvikle den nuværende organisering.Med den tidligere aftale mellem USA og ICANN var ICANN kun ansvarlig over-for den amerikanske regering. Internettets forvaltning og stabile drift er imidler-tid vigtig for alle lande. Derfor anbefaler Kommissionen, at den nuværende mo-del erstattes med en ny, hvor ICANN gøres eksternt ansvarlig, så hvert landsmyndigheder kan varetage de opgaver, der vedrører deres interesser.Kommissionen anbefaler desuden, at der findes en løsning, der sikrer, at ICANN’sretsstatus, som tidligere var undergivet californisk lovgivning, ikke forhindrer, atder tages tilbørligt hensyn til forslag fra statslige myndigheder.Endelig mener Kommissionen, at EU bør indtage en førende rolle med hensyn til atøge internettets sikkerhed og stabilitet ved at igangsætte en dialog med internatio-nale partnere.Det svenske formandskab har på den baggrund udarbejdet et forslag til retningslin-jer, som er brugt ved drøftelserne med den amerikanske regering. Retningslinjerneligger på linje med indholdet i meddelelsen og understreger blandt andet behovetfor gennemsigtighed og sikkerhed.Aftalen mellem USA og ICANN om administrationen af domænenavnsystemetblev den 1. oktober 2009 afløst af ”Affirmation of Commitment, som den ameri-kanske regering og ICANN har undertegnet. I den nye aftale lægges der op til, atICANN i højere grad end tidligere er ansvarlig over for de forskellige landesstatslige myndigheder, og udviser en større grad af åbenhed. Den nye aftale er så-ledes i tråd med Kommissionens meddelelse.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Da der er tale om en meddelelse fra Kommissionen, er spørgsmålet om dansk retikke relevant.

8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-

skyttelsesniveauet

3

IT- og Telestyrelsen
Side
3/3
Meddelelsen medfører ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller miljø-mæssige konsekvenser og har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.

9. Høring

Meddelelsen har været i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikati-on. I den forbindelse er afgivet to høringssvar.Telekommunikationsindustrien har oplyst, at man ikke har bemærkninger tilgrundnotatet.DANSK IT kan tilslutte sig analysen i notatet af det hidtidige arbejde og de for-melle rammebetingelser herfor i ICANN. DANSK IT angiver ligeledes at kunnetilslutte sig konstateringen af behovet for en større grad af multilateral ansvarlig-hed og som følge heraf - formentlig - en intern ICANN-reform.IT- og Telestyrelsen

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Side4/4
Regeringen byder Kommissionens initiativ velkommen og kan overordnet setstøtte meddelelsen samt retningslinjerne.

11. Forventninger til andre landes holdninger

Kommissionen præsenterede hovedbudskaberne i meddelelsen på Rådsmøde(transport, telekommunikation og energi) den 11. juni 2009.Meddelelsen blev desuden drøftet på møde i Rådets arbejdsgruppe for telekom-munikation og informationssamfundet den 2. juli 2009. Her var der overordnetset opbakning til Kommissionens meddelelse og formandskabets retningslinjerfor drøftelserne med den amerikanske regering. Retningslinjerne blev vedtaget påmøde i Coreper den 17. juli 2009 uden yderligere debat.

12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Grundnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 20. august 2009.

4